تندرستی

ورزش کردن در چه زمانی برای سلامت قلب مفید است؟

اگرچه ورزش به طور کلی برای سلامتی مفید است، یک مطالعه بزرگ نشان می دهد که یک زمان خاص از روز ممکن است بیشترین فایده را در کاهش خطر بیماری قلبی عروقی (CVD) و سکته داشته باشد.

به گزارش مجله روز، بر اساس این مطالعه افرادی که صبح ها ورزش می کنند بیشترین کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها را دارند. این امر به ویژه در مورد زنان صادق است.

به گفته محققان، فعالیت بدنی بین ساعت هشت تا 11 صبح بیشترین تاثیر مثبت را در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته در افراد نسبت به سایر ساعات روز دارد.

محققان داده های بیش از 86000 نفر را در Biobank بریتانیا در یک دوره شش ساله تجزیه و تحلیل کردند. محققان مرکز پزشکی دانشگاه لیدن در هلند می گویند زنانی که بین ساعت 8 تا 11 صبح ورزش می کنند کمترین خطر حمله قلبی یا سکته را دارند.

در مقایسه با زنانی که در پایان روز بیشترین تحرک را داشتند، مشخص شد آنهایی که در اوایل یا اواخر صبح بیشترین تحرک را داشتند 22 تا 24 درصد کمتر در معرض خطر بیماری قلبی قرار داشتند. کسانی که صبح‌ها دیرتر ورزش می‌کردند، خطر نسبی سکته مغزی را تا 35 درصد کاهش دادند.

هنگامی که محققان به طور جداگانه مردان و زنان را بررسی کردند، دریافتند که زنان از ورزش صبحگاهی بسیار بیشتر سود می برند. به گفته محققان، فعالیت بدنی صبحگاهی با سلامت متابولیک، کاهش سطح گلوکز و کاهش مقاومت به انسولین مرتبط است. ورزش صبحگاهی همچنین می تواند هورمون های استرس را بیشتر از ورزش در روز بعد کاهش دهد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، هورمون استرس یا کورتیزول نیز می تواند به مرور زمان بر سلامت قلب تاثیر بگذارد. محققان تاکید می کنند: فعالیت بدنی، مانند مصرف غذا و قرار گرفتن در معرض نور، محرکی برای ساعت شبانه روزی بدن است. ما می دانیم که خوردن بعد از ساعت 8 شب یا قرار گرفتن در معرض نور شدید در شب می تواند اثرات مضری بر ساعت بیولوژیکی ما داشته باشد. بنابراین، ورزش صبحگاهی احتمالاً بهترین زمان برای تنظیم صحیح ساعت بدن است.

این مطالعه در مجله اروپایی قلب و عروق پیشگیرانه منتشر شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا