بین الملل

ژست مثبت ترکیه در قبال یونان با کلید واژه‌ «حل مشکلات»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین مجله روز، وزیر خارجه ترکیه از کمک‌های یونان به این کشور بعد از زلزله اخیر تشکر کرد و مدعی تلاش در تنش زدایی و حل مشکلات شد.

به نوشته روزنامه «گریک سیتی تایمز»، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه با هدف بهبود روابط دوجانبه پس از فاجعه زلزله و کمک و همبستگی یونان، پیشنهادی 6 ماده‌ای به یونان ارائه کرده است.

چاووش اوغلو روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران یونانی از آتن تمجید کرد و گفت که یونان  از اولین کشورهایی است که پس از زلزله‌های مرگبار با ارسال تیم‌های نجات و کمک‌های بشردوستانه از ترکیه حمایت کرده است.

وی گفت: «دوست من، “نیکوس دندیاس”،  وزیر امور خارجه یونان به “هاتای” آمد و دیدیم که زلزله در ۱۰ استان چقدر ویرانگر بود، به ویژه در هاتای. ما از همه تیم‌های یونانی و دوستان خارج از آنجا و همه کشورها برای حمایتشان تشکر می‌کنیم.»

وزیر خارجه ترکیه افزود: «یونانی‌ها هم واقعا حمایت و همبستگی خود را اعلام کردند، ما برنامه‌های تلویزیونی را هم دیدیم. در گذشته نیز ما به عنوان همسایه از یکدیگر حمایت می‌کردیم و هر زمان که با چنین بحران‌هایی مواجه شدیم، به عنوان مردم و دولت‌ها از یکدیگر حمایت می‌کردیم.»

وی گفت: اختلاف نظر داشتیم، هر از چند گاهی مشکلات داشتیم و متاسفانه تشدید هم داشتیم. اما همانطور که با نیکوس دندیاس گفت‌وگو کردیم، فکر می‌کنم باید تنش‌زدایی صورت گیرد و نباید منتظر فاجعه دیگری باشیم نه تنها برای عادی‌سازی روابط، بلکه برای حل برخی مشکلات.»

 

این گزارش حاکیست، وزیر خارجه یونان در اقدامی قابل توجه یکشنبه (۱۲ فوریه) همراه همتای ترکیه‌ای خود از مناطق زلزله‌زده در این کشور بازدید کرد. این دیدار بخشی از گام جدید به اصطلاح «دیپلماسی زلزله» بین این دو کشور همسایه پرتنش بود. «نیکوس دندیاس» وزیر امور خارجه یونان یکشنبه با همراهی «مولود چاووش‌اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود از مناطق زلزله‌زده بازدید کرد (جزئیات بیشتر).

ترکیه و یونان در زمینه اکتشافات انرژی، نظامی شدن برخی جزایر در دریای اژه و پناهجویان اختلاف دارند. ترکیه و یونان همچنین تقویت نظامی یکدیگر را به شدت زیر نظر دارند. دولت ترکیه، یونان را به استقرار تسلیحات در جزایر دریای اژه متهم کرده است.

پایان پیام/.




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دکمه بازگشت به بالا