ایرانی کسب و کارجامعه و خانواده

آیا لوگو باید ثبت شود؟ + مراحل ثبت لوگو

هر فرد یا مجموعه‌ای که شروع به کار می‌کند، برای آن که بتواند خود را به افراد بیشتری معرفی کرده و فعالیتش را گسترش دهد، از سیاست‌های خاصی پیروی می‌کند. برای مثال برندینگ یکی از مواردی است که کسب‌وکارها را از آن چه که هستند، چندین پله بالاتر برده و به موفقیت آن‌ها کمک می‌کند. برندینگ مجموعه عواملی را شامل می‌شود که باعث برجسته شدن و ثبت شدن یک نام خاص در اذهان مردم می‌شود. برای مثال در صنعت تولید محصولات الکترونیکی نظیر تلفن‌های همراه، سامسونگ، ال‌جی و … به عنوان برند شناخته می‌شوند.

در حیطه برندینگ، موارد مختلفی دخیل بوده و باید مورد توجه قرار گیرند؛ مثلاً تبلیغات به شیوه‌های گوناگون یکی از این موارد است که نیازمند صرف وقت و هزینه زیادی است. اما پیش از آن، باید به برخی موارد از جمله انتخاب نام و لوگوی مناسب توجه شود. لوگوها با وجود آن که تنها یک طرح گرافیکی ساده هستند، تأثیرشان بر موفقیت یک کسب‌وکار انکار نشدنی است. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله به طراحی لوگو و ثبت آن خواهیم پرداخت. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

لوگو و نحوه طراحی آن

پیش از آن که به سایر موارد بپردازیم، بهتر است با مفهوم دقیق لوگو آشنا شویم. لوگو در واقع یک مؤلفه گرافیکی است که با استفاده از حروف، اشکال و تصاویر، برای معرفی مفهومی خاص طراحی می‌شود. هر لوگو، قصه‌ای برای گفتن دارد. گاه سرگذشت برند، اهداف آن، حوزه فعالیت و موارد این چنینی در قالب تصویر به مخاطب عرضه می‌شود. ویژگی‌های متعددی باید به صورت همزمان در یک لوگو وجود داشته باشند تا آن را به یک نماد مشهور و شناخته‌شده تبدیل کنند.

سادگی در عین معنادار بودن، رنگ‌آمیزی صحیح، تناسب لوگو با نوع کسب‌وکار و مواردی از این دست، از جمله موارد تأثیرگذار بر کیفیت لوگو هستند. اگر به فکر داشتن یک لوگوی اختصاصی برای کسب‌وکارتان هستید، بهتر است از یک طراح گرافیک کمک بگیرید. طراحان گرافیک با کمک نرم‌افزار طراحی لوگو مانند ادوبی ایلستریتور می‌توانند لوگوی اختصاصی شما را با توجه به ویژگی‌هایی که ذکر می‌کنید، طراحی کنند. از جمله این نرم افزارهای طراحی لوگو می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ادوبی ایلستریتور
  • کورل دراو
  • افینیتی دیزاینر
  • لوگوجوی
  • کانوا
  • جت ای لوگو کریتور
  • اینک اسکیپ
  • دیزاینر

طراحان گرافیک با استفاده از این نرم‌افزارها در نهایت لوگوی مناسب کسب‌وکار شما را طراحی خواهند کرد.

چرا لوگو باید ثبت شود؟

پس از آن که لوگو را طراحی کردید، باید مراحلی را پشت سر بگذارید تا لوگو به صورت انحصاری متعلق به شما شود. نکته مهم این جاست که مهم‌ترین ویژگی لوگو، منحصربه‌فرد بودن آن است. اگر لوگویی که برای کسب‌وکارتان طراحی کرده‌اید، به طور قانونی به نام شما ثبت نشود، کسب‌وکارهای دیگر می‌توانند در صورت همخوانی لوگو با کسب‌وکار آن‌ها، از آن استفاده کنند. در این شرایط شما نمی‌توانید ادعایی برای آن لوگو داشته باشید. امروزه کسب‌وکارهای مشابهی راه‌اندازی شده‌اند که هر یک برای تمایز از سایرین، باید در موارد مختلف مثل نام، شعار و لوگو تغییراتی را ایجاد کرده و با به کارگیری خلاقیت، آن‌ها را به متفاوت‌ترین حالت شکل دهند. بنابراین ثبت لوگو در این مسبر اهمیت ویژه‌ای دارد. با ثبت لوگو، این نشان تا مدتی مشخص متعلق به شما و کسب‌وکارتان خواهد بود.

قدم به قدم مراحل ثبت لوگو

حال که با اهمیت ثبت لوگو آشنا شدید، بهتر است مراحل ثبت آن را نیز بررسی کنیم. پیش از شروع روند ثبت لوگو باید نسبت به طراحی  آن اقدام کنید. پس از آن که لوگوی آماده را در اختیار داشتید، می‌توانید با طی کردن مراحل اداری، لوگو را به صورت قانونی به نام برند خودتان ثبت کنید. در ادامه مراحل ثبت لوگو را قدم به قدم شرح داده‌ایم:

  • پس از آن که لوگو را طراحی کردید، باید با مراجعه به سامانه اداره ثبت لوگو یا همان مالکیت معنوی، برای ثبت لوگو اقدام کنید. قسمتی از این فرایند به صورت اینترنتی طی شده و بقیه آن را به صورت حضوری انجام خواهید داد. با ورود به سامانه باید اطلاعات شخصی خود را وارد کنید. پس از ثبت اطلاعات بانکی واریز وجه ثبت لوگو، به مرحله بعد وارد می‌شوید.
  • در مرحله دوم باید منتظر تأیید اظهارنامه خود باشید. در صورتی که اظهارنامه شما ثبت شده باشد، باید مدارک را علاوه بر بارگذاری بر روی سایت، به صورت فیزیکی نیز برای اداره مالکیت معنوی ارسال کنید. در صورتی که اظهارنامه شما ثبت نشده باشد، باید ایراد را بر طرف کرده و مجدداً اقدام کنید.
  • پس از ارسال مدارک و تأیید آن‌ها، باید اعلامیه‌ای در روزنامه چاپ کنید. در این اعلامیه بیان می‌کنید که این لوگو به نام برند شما ثبت شده است. این کار انجام می‌شود تا در صورت وجود اعتراض از جانب اشخاص و برندهای دیگر، به آن‌ها رسیدگی شود. این در حالی است که غالباً هیچ‌گونه اعتراضی پیش نمی‌آید.
  • پس از آن که همه جیز به درستی پیش رفت، نسبت به دریافت تصدیق خود اقدام می‌کنید. به موجب این تصدیق، به مدت ده سال لوگو به نام شما ثبت خواهد شد. پس از این ده سال می‌توانید مجدداً برای تمدید آن اقدام کنید.

مدارک لازم برای ثبت لوگو

برای ثبت لوگو نیاز به مدارکی دارید که آماده کردن آن‌ها پیش از آغاز مراحل ثبت لوگو، می‌تواند این مراحل را تسریع کند. مدارک لازم برای ثبت لوگو بستگی به حقیقی یا حقوقی بودن آن دارد. حقیقی به معنای ثبت لوگو به نام فردی خاص و حقوقی به معنای ثبت آن به نام یک برند است.

مدارک لازم جهت ثبت لوگوی حقیقی:

  • کپی کارت ملی و شناسنامه
  • مجوز فعالیت مانند جواز کسب
  • کپی کارت بازرگانی
  • تصویر 10*10 از لوگو

مدارک لازم جهت ثبت لوگوی حقوقی:

  • کپی کارت ملی و کارت بازرگانی مدیر عامل
  • کپی روزنامه تأسیس شرکت
  • کپی مجوزهای شرکت
  • تصویر 10*10 لوگوی شرکت
  • مهر شرکت

کلام آخر

در این مقاله با علت ثبت لوگو و مراحل انجام آن آشنا شدید. توجه داشته باشید که ثبت نکردن لوگو گاهی می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به شما و برندتان بزند. استفاده از لوگوی شما در مسیرهای نادرست در نهایت می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات حقوقی برای شما و برندتان شود. بنابراین بهتر است در بدو آغاز فعالیت نسبت به طراحی و ثبت لوگو اقدام کنید.

دکمه بازگشت به بالا