ایرانی کسب و کارعمومی

مهارت یادگیری کودکان

کودکان مخصوصا در سنین قبل از مدرسه باید بتوانند یک سری از مهارت‌های ساده و حداقلی را داشته باشند تا از هم‌سن و سالان خود عقب نمانند. سنین قبل از مدرسه یعنی تا قبل از هفت سالگی در آموزش مهارت های ضروری برای کودکان اهمیت زیادی دارد. در این میان صبر و حوصله و پیگیری والدین هم نیاز است تا انواع مهارت ضروری برای کودک را تقویت کنند. کودک در این سنین باید به تقویت مهارت‌ها به خصوص مهارت‌های شناختی خود بپردازد.

آموزش مهارت اجتماعی به کودکان | 15 مهارت اجتماعی مهم کودکان

والدین معمولا به تقویت این مهارت‌ها در کودک خود کم‌توجهی کرده و فکر می‌کنند که دوران مدرسه باید این اتفاقات رقم بخورد، در صورتی که هرکدام از این مهارت‌ها اگر در سنین کم با بچه‌ها تمرین شود، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در یادگیری آن‌ها داشته باشد. اما اینکه چه مهارت‌هایی نیاز است که با کودک تمرین شود، چیزی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. پس با در ادامه  همراه باشید تا هم مهارت‌های لازم در کودکان و هم راه‌حل کاربردی آن را به شما ارائه دهیم.

مهارت‌های اساسی وجود دارند که باید در طی دوران کودکی آن‌ها را یاد بگیرند، وگرنه در دوران نوجوانی و شاید حتی بزرگسالی باعث ایجاد مشکل حتی در یا بزرگسال می‌شوند. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که اگر فرزندی دارید که نزدیک به سنین نوجوانی یا حتی جوانی است، هم دیر نیست و می‌توانید با انجام تمارین این مسائل را در آن‌ها تقویت کنید. اما به دلیل اینکه این مقاله برای کودکان است، دیگر وارد بحث نوجوانان و جوانان نمی‌شویم.

توجه جزو مهارت‌هایی است که می‌توانید از سنین خیلی کم با کودک خود تمرین کنید تا آن را بهبود ببخشد. توجه چه به صورت دیداری و چه شنیداری بسیار مهم است. توجه دیداری باعث تقویت ادراک و در کل مهارت دیداری کودک می‌شود و به او کمک می‌کند تا تمرکز بهتری داشته باشد. لباس نظامی پلنگی یکی از انواع لباس های نظامی است که فرم بچگانه آن هم تولید شده است.

توجه را می‌توان مکلمی برای تمرکز بچه‌ها دانست. توجه شنیداری هم به همین ترتیب به بهبود شنوایی منجر خواهد شد. می‌توان با انجام کارهای روزمره و تفریحی از جمله را به سمت تقویت این دو مهارت مهم سوق داد.

هرچه توجه کودک خصوصا به صورت شنیداری افزایش پیدا کند، به بیشتر شدن دایره لغات و راحت‌تر حرف زدن آن‌ها هم منتهی می‌شود، زیرا زمانی که در شنیدن توجه می‌کنند، کلمات و حروف را به صورت درست یاد می‌گیرند و در ذهنشان ثبت می‌شود. توجه در مهارت‌های شنیداری به آن‌ها کمک می‌کند که دروس را بهتر فرا بگیرند و در کلاس، توجه خود را جلب درس معلم کنند. همچنین کودکانی که از توجه دیداری و شنیداری خوبی برخوردارند، حافظه‌ی خود را هم راحت‌تر می‌توانند بهبود دهند.

حافظه‌ی انسان‌ها در طول زندگی آن‌ها نقش بسیار پررنگ و البته مهمی دارد. حافظه هم درست مثل توجه به دو دسته‌ی حافظه‌ی دیداری و حافظه‌ی شنیداری تقسیم می‌شود و هرکدام از این موارد به تنهایی هم از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید بتوان حافظه را مهم‌ترین مهارت لازم برای کودکان تلقی کرد. از آن جهت که در رشد و پرورش بسیاری از کارها و فعالیت‌ها تاثیرگذار است و ضعف در آن می‌تواند مشکلاتی را به خصوص در تحصیل کودک ایجاد کند.

حافظه شنیداری در واقع به کودکان کمک می‌کند که کلمات و اطلاعات مختلف را به خاطر بسپارند و در زمان مناسب به یاد بیاورند. در واقع یکی از عوامل یادگیری زبان در کودکان، حافظه‌ی شنیداری است به این صورت که با شنیدن کلمات و صحبت‌های دیگران متوجه می‌شوند که کدام کلمه چه معنی می‌دهد و در چه موقعیتی باید مورد استفاده قرار بگیرد. کودکانی که در حافظه‌ی شنیداری مشکل دارند معمولا در یادگیری زبان و صحبت کردن هم با سختی مواجه هستند.

لازمه‌ی تقویت حافظه‌ی شنیداری هم انجام تمرین‌های مناسب با آن است وگرنه با رشد کودک این ضعف بیشتر خودش را نمایان می‌کند و می‌تواند به کاهش اعتماد به نفس در کودک منجر شود. اما با راهکاری که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت می‌توانید به راحتی جلوی بروز این اتفاقات را بگیرید.

حافظه‌ی دیداری از جمله مهارت‌های مهمی است که تقویت آن به نسبت حافظه شنیداری ساده‌تر است. حافظه‌ی دیداری به کودک کمک می‌کند که تصاویر را بهتر درک کند و رنگ‌ها، شکل‌ها، حروف، واژه‌ها و… را راحت‌تر بیاموزد. حافظه دیداری را می‌توان به دو بخش حافظه‌ی دیداری بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم کرد.

هرچه حافظه دیداری بلند مدت قوی‌تر باشد می‌توان گفت که کودک حافظه‌ی دیداری قوی‌تری دارد. البته باید توجه داشته باشید که اگر حافظه کوتاه مدت کودک ضعیف باشد، حافظه‌ بلند مدت آن هم ضعیف خواهد شد. پس همه‌ی این‌ها در کنارهم می‌توانند به رشد حافظه‌ی دیداری کودک کمک کنند.

به توانایی به یاد آوری داده‌های کم اهمیت‌تر برای مدت کوتاه، حافظه کوتاه مدت می‌گویند. برای مثال فرزند شما اسم کودکی که امروز در پارک با او بازی کرده را تا چند روز به یاد می‌آورد.حافظه کاری یا حافظه فعال کودک به او کمک می‌کند تا برای مدت خیلی کوتاهی، مطالب مورد نیازی مانند شماره رمز، یا اینکه باید از سوپر مارکت چه بخرد را به خاطر بسپارد.

کودکان از دستان خود برای اکتشاف، بازی، چیدن بلوک ها، مهره های نخ، بازی با پازل، خط خطی کردن با مداد شمعی و ساختن اشکال با خمیر بازی استفاده می‌کنند. به توانایی استفاده از دست‌ها دست ورزی می‌گویند.

  1. مهارت اجتماعی

مهارت‌های اجتماعی مهارت‌هایی هستند که کودک هر روز برای تعامل و برقراری ارتباط با دیگران استفاده می‌کند. مهارت‌های اجتماعی کودک که به رفتار کودک اتلاق دارد؛ شامل ارتباطات کلامی و غیرکلامی مانند گفتار، ژست، حالت چهره و زبان بدن است. لباس پلیس یگان ویژه بچه گانه به عنوان یکی از محبوب‌ترین لباس‌ها در بین کودکان شناخته شده است. انتخاب این لباس می‌تواند باعث ایجاد حال خوب و نشاط در کودکان شود و همچنین استفاده از آن فواید متعددی دارد

هماهنگی دست و چشم توانایی بدن برای پردازش اطلاعات دریافتی از طریق چشم و استفاده از آن برای هدایت حرکات دست ها برای تکمیل یک کار یا مهارت است. این در ارتباط با مهارت های حرکتی ظریف (مانند برداشتن چیزی) و مهارت های حرکتی درشت (مانند یادگیری راه رفتن) کار می کند.

تقویت رابطه بین دونیمکره مغز موجب بهبود عملکرد دو نیمکره مغز و افزایش هماهنگی بین آن‌ها شده و به این وسیله، بازدهی و عملکرد کلی فرزند شما بهتر خواهد شد و در نهایت هوش و خلاقیتش افزایش خواهد یافت.

نقاشی از اصلی‌ترین کارهایی است که همه کودکان آن را بارها تجربه کرده‌اند و این کار برای تمام کودکان جذاب است. اما اگر میخواهید فرزندتان در مدرسه با سرعت بالاتری بنویسد و دست خط بهتری داشته باشد؛ بهتر است به به عنوان یک تمرین دست ورزی مهم نگاه کنید و از آموزش نقاشی به کودک قافل نشوید.

  1. درک موسیقیایی

دنیا پر از صداهاست! و کودک نیازمند درک این صداها و تحلیل آن‌هاست. به این منظور است که باید درک موسیقیایی و هوش موسیقی کودک را از کودکی با استفاده از تقویت انواع مهارت شنیداری تقویت کنیم. زیرا کودکانی که دارای هوش موسیقیایی بالاتری هستند، نسبت به سایر افراد، توانایی بیشتری در تمایز و تشخیص بین صداها و نواهای شنیده شده دارند.

خواندن و نوشتن را کودکان از اول ابتدایی که به مدرسه می‌روند، می‌آموزند. اما با پیشرفت تکنولوژی و گسترش آموزش به کودک، برخی از خانواده‌ها قبل از سن مدرسه به کودک خود خواندن و نوشتن را می‌آموزند. در هر صورت بعد از اینکه کودک شروع به یادگیری خواندن و نوشتن کرد، باید در کنار آن تمرین انجام دهد تا این مهارت را تقویت کند.

خواندن و نوشتن اصلی‌ترین مهارتی است که کودکان باید آن را یاد بگیرند و به سمت کلمه‌سازی، جمله‌سازی و دیگر مهارت‌های مربوط به نوشتن گام بردارند. یادگیری حروف، تشخیص حروف، کلمه‌سازی، جمله‌سازی و ساختاربندی جمله از مهارت‌هایی هستند که در طول فراگیری خواندن و نوشتن، کودک باید یاد بگیرد و تمارین مناسب با آن را انجام دهد. شما می‌توانید انواع مناسب برای این کار را در مقاله لینک شده ببینید.

ریاضی یکی از دروسی است که بچه‌ها معمولا سخت یاد می‌گیرند یا خیلی تمایلی به تقویت آن ندارند. ریاضی با شناخت اعداد شروع می‌شود و در ادامه با شمردن و یادگیری ترتیب اعداد ادامه می‌یابد. این اتفاقات ممکن است در دوران مدرسه برای کودک بیفتد و اگر کودک علاقمند باشد شاید قبل از دوران مدرسه هم بتواند آن‌ها را فرا بگیرد.

بعد از اینکه با اعداد به طور کامل آشنا شد و توانست به خوبی اعداد را بشمارد، نوبت آن است که با عملیات‌های ریاضی آشنا شود. یادگیری عملیات ریاضی به کودک کمک می‌کند که از اعدادی که شناخته و یاد گرفته، استفاده کند. جمع و تفریق اولین و ساده‌ترین فرمول‌ها و اعمال ریاضی است که کودکان باید با آن آشنا شوند.

اینجا جایی است که کودکان ممکن است احساس سختی کنند و به ریاضی علاقه‌ای نشان ندهند. شما باید ریاضی را برای او جذاب کنید تا برای یادگیری آن علاقمند شود. کودکان عاشق بازی کردن هستند و بهترین راه برای اینکه توجه آن‌ها را به ریاضی جلب کنید، این است که در میان بازی به آن‌ها آموزش دهید. با خرید لباس پلیس بچه گانه در کرج از نمایندگی ما هدیه دریافت کنید.

اما چگونه می‌توان ریاضی را در میان بازی‌های کودکان جای داد؟ در ادامه به شما راه‌حلی را خواهیم گفت که نه تنها ریاضی، بلکه تمامی مهارت‌های لازم برای کودکان که در این مقاله ذکر شد را بتوانید در خلال بازی به کودک خود آموزش دهید و او را به درس خواندن علاقمند کنید.

 

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.
دکمه بازگشت به بالا