عیب یابی برق موتور سیکلت

نحوه تولید برق در موتور سیکلت

به نقل از mrenergyplus قطعات مختلفی مانند فلایول و بوبین ها در فرآیند تولید برق در موتور سیکل درگیر هستند. فلایول موتور سیکلت که با نام فلکه برق نیز شناخته می شود، از آهنربا های دائمی تشکیل شده است. فلایول به وسیله سوراخ موجود در قسمت مرکزی، روی شفت یا میل لنگ سوار شده و با ترکیب مجموعه بوبین های جرقه، برق و روشنایی در زیر فلاویل موجب تولید برق در موتور سیکلت می شوند.

دلایل ضعیف شدن برق موتور سیکلت

با توجه به این که سیستم برق موتور سیکلت از  قطعات مختلفی تشکیل شده است، وجود مشکل و خرابی هر یک از آن ها موجب ضعیف شدن برق موتور سیکلت می شود. دلایل ضعیف شدن برق موتور سیکلت عبارتند از:

  1. باتری خراب
  2. معیوب بودن کلاچ
  3. موتورسیکلت در حالت خنثی نیست
  4. مخزن سوخت خالی
  5. خاموش بودن سوپاپ سوخت
  6. استارت معیوب
  7. وجود مشکلات الکترونیکی
  8. خرابی انژکتور سوخت
  9. ایراد داشتن شمع ها
  10. گرفتگی شیر هوا
  11. از کار افتادن سوئیچ پایه جانبی

خرابی باتری موتور سیکلت

باتری موتور سیکلت شما ولتاژ مورد نیاز برای راه‌ اندازی موتورسیکلت و روشن نگه داشتن چراغ ‌ها، گیج ‌ها و پردازنده‌ های آن را در حین کار تولید می ‌کند. باتری خراب به این معنی است که موتور سیکلت شما برق ندارد یا برق آن ضعیف شده است. موتور سیکلت شما دارای سیستم شارژ در حین استفاده از آن است. سیستم شارژ باتری شما را با همان مقدار ولتاژی که استفاده می کند شارژ می کند.

باتری شما ممکن است سالم باشد و به خوبی کار کند، اما اگر مشکلی در سیستم شارژ وجود دارد، ممکن است فقط نیاز به شارژ داشته باشد. با این حال، اگر باتری شما تمام شده باشد، مهم نیست که سیستم شارژ شما چقدر خوب باشد، شارژ نمی شود. بنابراین یکی از دلایل ضعیف شدن برق موتور سیکلت مربوط به خرابی باتری است.

همیشه ابتدا پایانه های باتری خود را بررسی کنید. بسیاری از افراد اصرار دارند که باتری‌ موتور سیکلت تمام شده، یا فیوزها سوخته اند.،اما پس از چک کردن پایانه ها و اتصالات باتری، معلوم شد که مشکل یک ترمینال شل است و باعث ضعف و کاستی در سیستم برق موتور سیکلت شده است.

 

علائم خرابی باتری موتور سیکلت عبارتند از:

  • چراغ ها روشن خاموش یا کم نور هستند.
  • فشار دادن سوئیچ استارت فقط باعث ایجاد صدای کلیک می شود.
  • استارتر چند بار سعی می‌کند با میل لنگ حرکت کند، سپس تسلیم می‌شود و هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

معیوب بودن کلاچ

یکی دیگر از دلایل ضعف در سیستم برق خودرو، معیوب بودن کلاچ می باشد. بیشتر موتور سیکلت ها روشن نمی شوند مگر این که اهرم کلاچ را بکشید و کلاچ را جدا نکنید. با این حال، برخی از موتور سیکلت ها در حالت خنثی می ‌چرخند حتی اگر کلاچ درگیر باشد.

تصور کنید که شما سوار یک موتور سیکلت هستید. نور خنثی روشن می شود، اما هیچ اتفاقی نمی افتد. شما همه چیز را در این ضعیف شدن برق موتور سیکلت در نظر می گیرید به جز کلاچ، اما تصمیم می گیرید اهرم کلاچ را به داخل بکشید، حتی اگر موتور سیکلت در حالت خنثی است تا ببینید چه اتفاقی می افتد و وقتی این کار را انجام دادید، موتور سیکلت درست به سمت بالا راه اندازی می شود.

اگر سوئیچ کلاچ موتور سیکلت گیر کرده باشد، وسیله نقلیه شما طوری عمل می کند که گویی کلاچ درگیر است. می ‌توانید چند بار اهرم کلاچ را پمپ کنید تا کلید کلاچ دوباره تنظیم شود. اگر کار نکرد، ممکن است کلاچ شما آسیب دیده باشد و نیاز به تعمیر و تعویض کلاچ توسط تعمیر کاران موتور سیکلت می باشد.

موتورسیکلت در حالت خنثی نیست

برخی از موتورسیکلت ها برای دریافت نیرو باید در حالت خنثی باشند، حتی اگر اهرم کلاچ به داخل کشیده شود. نبودن موتور سیکلت در حالت خنثی سبب می شود که سیستم برق موتور سیکلت دچار ضعف شده و مشکلاتی را در عملکرد وسیله به وجود آورد.

مخزن سوخت خالی

چه باتری قدرت داشته باشد یا نه، موتورسیکلت برای شروع فرآیند احتراق به مقدار مشخصی سوخت در سیلندر نیاز دارد. اگر موتور سیکلت شما دچار ضعف در برق آن می باشد و روشن نمی شود، با بررسی گیج بنزین شروع کنید تا ببینید آیا بنزین آن کم است یا خیر، اما در آن جا توقف نکنید.

گیج‌ها ممکن است دچار مشکل شوند و گاهی اوقات اگر موتور سیکلت شما روی جک باشد یا روی شیب پارک شده باشد یا پایین بیاید، خوانش سوخت آن می‌ تواند گمراه‌ کننده باشد. وقتی با موتورسیکلتی کار می کنید که روشن نمی شود، باک بنزین را به اطراف تکان دهید تا ببینید آیا می توانید حرکت سوخت را بشنوید.

خاموش بودن سوپاپ سوخت

خاموش بودن سوپاپ سوخت موتور سیکلت از علت های ضعیف شدن برق موتور سیکلت می باشد. موتورسیکلت های کاربراتوری دارای یک سوپاپ سوخت قابل تنظیم هستند که می تواند از حالت روشن به خاموش تبدیل شود. ابتدا مطمئن شوید که سوپاپ سوخت شما در وضعیت روشن قرار دارد. هنگامی که سوپاپ را باز کردید، قبل از این که بخواهید موتورسیکلت را برگردانید، به آن زمان بدهید تا کاسه شناور کربوهیدرات پر شود. اکثر موتور سیکلت های مدرن دارای سیستم تزریق سوخت هستند و سیستم سوخت آن ها توسط یک CPU تنظیم می شود و نه یک سوپاپ دستی.

استارت معیوب

استارت قطعه ای است که فرآیند احتراق و تزریق سوخت موتور سیکلت را آغاز می کند و استارت خراب باعث می شود موتورسیکلت شما فاقد قدرت به نظر برسد. به همین دلیل استارت معیوب به عنوان یکی از دلایل اصلی ضعیف شدن برق موتور سیکلت به شمار می رود.

استارت از برق برای شارژ شمع ها برای احتراق اولیه استفاده می کند. اگر باتری شما تمام شده، استارت شما کار نمی کند. اما اگر خود استارت شما خراب باشد، تمام ولتاژ باتری در کل موتورسیکلت شما را روشن نمی کند.

چند علامت از یک استارت معیوب عبارتند از:

  • روشن نشدن موتور سیکلت روشن
  • ریپ زدن موتور سیکلت
  • ایجاد صدای کلیک توسط استارت

 

وجود مشکلات الکترونیکی

موتورسیکلت ‌ها دارای سیستم‌ های الکترونیکی هستند، زیرا چراغ‌ های جلو و ادغام وسایل الکترونیکی در طراحی‌ های مدرن موتورسیکلت، آن ها را برای قدرت موتور سیکلت و سیستم برق آن ضروری می ‌سازد. به عنوان مثال، موتور سیکلت ها فیوز هایی دارند که می توانند به سرعت هر فیوز الکترونیکی دیگر منفجر شوند.

موتور سوار‌ های حرفه ‌ای و موتور سیکلت‌ ها همگی کیت‌ های فیوز را در اختیار دارند، در صورتی که حین رانندگی با موتور سیکلت، متوجه ضعف در سیستم برق آن و پایین آمدن قدرت آن شدید لازم است فیوز ها را بررسی کنید.  به مقدار آمپر موتور سیکلت خود توجه کنید و فقط یک فیوز را با یکی از آمپر های مشابه تعویض کنید.

همان طور که قبلا ذکر کردیم، باتری موتور سیکلت شما به یک سیستم کامل از قطعات متصل می شود که آن را شارژ نگه می دارد و ولت های آن را بر اساس آن توزیع می کند. دو تا از این اجزاء استاتور و رگولاتور یا یک سو ساز هستند. استاتور از نیروی تولید شده توسط نیروی حرکت استفاده می کند تا باتری شما را به محض این که شارژ محدود شده است، شارژ کند. بنابراین باتری شما منفجر نمی شود. اگر هر یک از این قطعات خراب شود، خبر بدی برای باتری است. در این صورت لازم است به تعویض قطعات معیبو و حل کردن مشکلات الکترونیکی توسط تعیمر کار متخصص موتور سیکلت بپردازید. در غیر این صورت موتورسیکلت شما برق نخواهد داشت.

خرابی انژکتور سوخت

در موتور سیکلت های مدرن ‌تر با تزریق سوخت، خرابی انژکتور سوخت می‌تواند باعث شود موتور شما به علت ضعف در سیستم برق روشن نشود. خرابی انژکتور سوخت یکی از علائم ضعیف شدن برق موتور سیکلت بوده که تشخیص آن نسبت به موارد بالا تر سخت تر می باشد. بنابراین برای چک کردن انژکتور سوخت و اطمینان از سالم بودن آن، به کمک یک مکانیک نیاز دارید.

مکانیک ها بر این باور هستند که انژکتورها اغلب خراب نمی شوند و به احتمال زیاد پمپ بنزین معیوب است. در صورتی که وقتی موتور سیکلت انژکتوری خود را روشن می کنید و  قبل از شروع به کار سیستم تزریق سوخت  صدای کلیکی را می شنوید، مشکلی وجود ندارد. اگر صدای کلیک را نمی شنوید و دوچرخه شما روشن نمی شود، وقت آن است که موتور سیکلت خود را برای عیب یابی نزد مکانیک خود ببرید.

ایراد داشتن شمع موتور سیکلت

شمع ها جزء ضروری احتراق موتور سیکلت هستند و شمع های خراب به معنی عدم وجود جرقه و عدم وجود جرقه به معنی عدم قدرت موتور است. در این وضعیف سیستم برق موتور سیکلت دچار ضعف شده و به خوبی کار نخواهد کرد. خوشبختانه، شمع ها به آسانی تعمیر می شوند. بررسی شمع ها بخش مهمی از تعمیر و نگهداری موتور سیکلت شما است و باید طبق دستورالعمل انجام شود.

از نشانه های ایراد داشتن شمع های موتور سیکلت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از دست دادن قدرت
  • کاهش مسافت پیموده شده
  • بد روشن شدن موتور
  • عملکرد ضعیف موتور سیکلت
  • گاز دادن آهسته

 

گرفتگی شیر هوا

گرفتگی شیر هوا یا مسدود شدن خطوط سوخت دو دلیل رایج دیگر برای از دست دادن قدرت موتورسیکلت و ضعیف شدن برق موتور سیکلت است. خطوط سوخت بخشی از سیستم تحویل سوخت شما هستند. شیر هوا یک شیر کنترل سوخت است که به موتور سوار این امکان را می دهد که جریان بنزین را روشن، خاموش یا از مخزن ذخیره استفاده کند.

خوردگی، گاز مضر یا زباله‌ ها می ‌توانند وارد صفحه کاوشگر یا خطوط سوخت و تحویل سوخت پشتیبان شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، برق موتور سیکلت شما ضعیف شده و قدرت خود را از دست می دهد. شما باید خطوط خود را تمیز کنید، مگر این که زباله ها ناشی از آسیب به خود سیستم سوخت شما باشند، در این مرحله باید قطعات خورده شده را جایگزین کنید

از کار افتادن سوئیچ پایه جانبی

بسیاری از موتور سیکلت های مدرن دارای سنسوری هستند که قدرت موتور را برای مدت زمان طولانی شدن پایه جانبی قطع می کند. این دستگاه از یک دستگاه پیستون یا چیزی مشابه برای قطع کردن مدار در هنگام خاموش بودن پایه جانبی استفاده می کند. اگر سوئیچ از کار بیفتد و پیستون گیر کند، موتور سیکلت برق نخواهد داشت، حتی اگر پایه بالا باشد. گاهی اوقات زباله ها می توانند آن را مسدود کنند. اگر تمیز کردن سوئیچ کمکی نکرد، باید مدار را با برداشتن آن و لحیم کردن اتصال نزدیک به آن جایگزین یا دور بزنید تا یک حلقه ایجاد شود.

 

 

دکمه بازگشت به بالا