ایرانی کسب و کارجامعه و خانواده

فناوری های نوین کشاورزی در مسیر تحولات

کشاورزی ۴ و نقش فناوری‌های دیجیتال در تحقق آن

تقریبا 10 سال از نخستین روزهای مطرح‌شدن مفهوم کشاورزی 4 می‌گذرد. از آن زمان تاکنون، ابزارهای فناوری تحولات زیادی را در بخش خصوصی و دولتی حوزه کشاورزی، ایجاد کرده‌اند که نتیجه آنها افزایش در حجم و تنوع محصولات کشاورزی، کاهش قیمت‌ها و توسعه مدل‌های کسب‌وکاری جدید بوده‌ است. این مفهوم بر پارامترهای خرید بیل تراکتور، خرید روتیواتور و خرید سمپاش کشاورزی نیز تاثیرگذار بوده است.

دیجیتالی‌ شدن برای افراد مختلف، معانی متفاوتی دارد. برای مثال، منظور از تحول دیجیتال برای یک شخص یا سازمان، سازگاری با فناوری‌های مدرن برای ارتقای مدل کسب‌وکار و کسب مزیت رقابتی است. برای دیگری، این تحول راه‌حلی عالی در ایجاد ارتباط با شبکه مشتریان و فروشندگان است. بطورکلی، هرکجای زنجیره ارزش در بخش کشاورزی که باشید، موارد زیر کلیدی‌ترین سوالات در اتخاذ و بهره‌گیری از تحول صنعت کشاورزی از مسیر دیجیتالی شدن و کشاورزی 4 هستند:

  • تحول دیجیتال چه نقشی در پیشرفت کشاورزی ایفا می‌کند؟
  • چرا باید کسب‌وکارهای این صنعت فرایندها و مدل‌های خود را با تحول دیجیتال و ابزارهای تطبیق دهند؟
  • دیجیتالی شدن چه مزایایی برای بخش کشاورزی دارد؟
  • شاخص‌ترین روندهای دیجیتال در بخش کشاورزی کدامند؟

تحول دیجیتال در کشاورزی 4

یکی از اصلی‌ترین عناصر در تعریف ، استفاده از فناوری در اجزای آن است. آنچه فناوری کشاورزی (Agritech) خوانده می‌شود به کاربرد فناوری‌های مدرن و مبتنی بر اینترنت در بازسازی مدل‌های عملیاتی و زیرساخت‌های صنعت کشاورزی اشاره می‌کند.

داده‌های وضعیت و عملکرد مزارع

داده‌های حاصل از حسگرهای فعال در مزارع، اپلیکیشن‌های گوشی همراه، پهپادها، ابزار و ماشین‌آلات کشاورزی، ربات‌ها و سایر دستگاه‌های شبکه اینترنت اشیا، امکان ضبط و ذخیره شبانه‌روزی رویدادهای مزارع را مهیا می‌کنند. پردازش این داده‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای و مرتبط با وضعیت آب‌وهوا، این امکان را به تولیدکنندگان محصولات کشاورزی می‌دهد که وضعیت محصول را به‌صورت لحظه‌ای رصد کرده و عملکرد کلی مزارع را ارزیابی و اتفاقات حیاتی آتی را با دقت بالایی پیش‌بینی کنند.

کشاورزی 4، کشاورزی دقیق

هوش مصنوعی و تحلیل‌های پیشگویانه فرصت‌های فوق‌العاده‌ای در بهینه‌سازی فرایندهای کشاورزی ایجاد کرده‌اند. این ابزارها امکان تحلیل داده‌های خام کشاورزی، تبدیل آن‌ها به سناریوهای تصمیم‌گیری و بهبود کیفیت و کمیت محصولات را برای کشاورزان فراهم می‌کنند. بویژه، هوش مصنوعی به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد که بهترین بذرها را با بالاترین بازدهی ممکن انتخاب کنند و از طریق خودکارسازی عملیات، استفاده از منابع را به حداقل برسانند.

دیجیتالی کردن تمام فرایندها

از آغازین‌ترین نقطه انتخاب بذر تا انبارداری و توزیع محصولات، دیجیتالی شدن فرایندها باعث ایجاد ارتباط قوی‌تر بین ذینفعان اکوسیستم صنعت کشاورزی می‎‌شود. بویژه، دیجیتالی سازی تجهیزات و نحوه انجام فرایندها افق وسیع‌تری به تولیدکنندگان می‌دهد و به شفاف‌سازی و افزایش کارایی سیستم‌ها کمک می‌کند.

مزایای دیجیتالی شدن کشاورزی

راهکارهای دیجیتال کشاورزی 4 اهرم‌هایی برای ایجاد مزارع خودکار و مدیریت هوشمند داده‌ها هستند. درنتیجه استقرار این سیستم‌های دیجیتال، بهره‌برداری از منابع بهینه‌تر می‌شود، محیط‌زیست کمتر صدمه می‌بیند و کارایی صنعت کشاورزی افزایش می‌یابد.
مزارعی که از ابزارهای صنعت 4 بهره می‌گیرند، زمان و هزینه کمتری را صرف فرایندهای خود کرده و اهداف توسعه پایدار را در شاخه‌های مختلف صنعت محقق می‌کنند.

بهبود معیشت کشاورزان

کشاورزی دیجیتال نقشی کلیدی در درک مبانی علمی زراعت، استفاده از شیوه‌های نوین و خلاقانه، و بهبود شیوه‌های کنونی برای به دست آوردن محصولی بهتر ایفا می‌کند. با استفاده از راهکارهای مقرون‌به‌صرفه و مقیاس‌پذیر، شرکت‌های کوچک و بزرگ قادرند بسته‌های آزمایش و تاییدشده را به کشاورزان تحویل دهند تا شبکه زنده‌ و علم‌محوری برای انتقال سریع دانش کشاورزی تشکیل شود.

ایجاد ارتباطات بهتر در بازار محصولات

راهکار‌های دیجیتال علاوه بر تشکیل شبکه‌ای مجازی از ذی‌نفعان، ابزارهایی در حفاظت از دارایی‌های آن‌ها نیز محسوب می‌شود. این شبکه مجازی، سرشار از مسیرهای دسترسی برای ارتباط سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان کالاهای کشاورزی، موسسات مالی و سازمان‌های دولتی، کشاورزان و معامله‌گران خرد و کلان است. بخصوص برای کشاورزان خرد، دسترسی به بازارهای بزرگ، اطلاع از قیمت‌ها و حتی پیش‌بینی آینده محصولات ممکن می‌شود.

تصمیم‌گیری آگاهانه

یکی از شاخص‌ترین مزایای چارچوب کشاورزی دیجیتال، دسترسی به حجم بالایی از داده‌های با ارزش بصورت در لحظه است. ترکیبی از زمینی و تصاویر و تحلیل‌های ماهواره‌ای، بینش مبتنی بر داده را به بهبود بهره‌وری در تولید محصولات تبدیل می‌کند. این داده‌های باارزش باعث ایجاد اتمسفری دانش‌محور برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر عملیات مختلف مزرعه و مدیریت موثرتر منابع می‌شود. بعلاوه، اطلاعات جمع‌آوری‌شده در نقاط مختلف زنجیره تامین، به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهند که درک بهتری از بازار داشته باشند و زنجیره ارزش را بهتر و هدفمندتر هدایت کنند. درنهایت، داده‌ها و تحلیل‌های مبتنی بر آن‌ها، منجر به اتخاذ تصمیم‌های بهتر در زمان بحران، افزایش ایمنی در مزارع و جلوگیری از هدر رفتن منابع با ارزشی همچون زمین و خاک می‌شود.

تصمیم‌گیری و اجرای کارآمد

وقتی یک شبکه هوشمند و غنی از داده‌های واقعی کشاورزی ایجاد شود، ظرفیت‌ها بهتر دیده می‌شود و سرمایه‌گذاران و دولت‌ها رغبت بیشتری به مشارکت در بخش کشاورزی خواهند داشت. همچنین، شفاف‌سازی در سراسر زنجیره تامین مواد غذایی، موثرترین رویکرد در تشویق شرکت‌های بیمه برای سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی و ایجاد پوشش‌های بیمه‌ای قدرتمند برای کشاورزان است.

6 روند شاخص در آینده کشاورزی 4

نیاز به تامین مواد غذایی مردم جهان، چالش‌ها و فرصت‌هایی در صنعت کشاورزی ایجاد کرده است که شاخص‌ترین آن‌ها توسعه ابزارهای دیجیتال است. موارد زیر روندهای شاخص در رفتار، تحرکات و پروژه‌های سرمایه‌گذاری در کشاورزی مدرن و هوشمند است.

1- استفاده از پهپاد

استفاده از پهپادها چند سال است که شروع‌شده، اما عمدتا محدود به مزارع بسیار بزرگ است. انتظار می‌رود فرایندهای رصد و کنترل از راه دور در سال‌های آتی به‌شدت رواج یابد و کشاورزان در مزارع کوچک‌تر نیز از این فناوری بهره بگیرند.

2- فناوری‌های مدیریت منابع آبی در کشاورزی 4

چالش کمبود آب گریبان‌گیر کشورهای زیادی است و این مشکل در سال‌های آینده مطمئنا بغرنج‌تر خواهد شد. بخش‌ کشاورزی حدود 70 درصد از منابع آبی را استفاده می‌کند؛ هم‌زمان بعلت کاهش منابع آبی، تولید محصولات کشاورزی 15 تا 20 درصد کاهش‌یافته است. با استفاده از حسگرهای محیطی، می‌توان رطوبت خاک را به‌صورت دقیق و لحظه به لحظه رصد و سامانه آبرسانی را متناظر با داده‌های حاصل تنظیم کرد.

3- کاهش مقاومت کشاورزان در اشتراک داده‌

اکوسیستم کشاورزی به شکل قابل‌توجهی متحول شده تا سیستم‌های سنتی و مقاوم در برابر تغییر دیجیتال، با سیستم‌های مبتنی بر فناوری و اشتراک‌گذاری داده جایگزین شوند. همچنین، روند کنونی در اشتراک‌گذاری پروتکل‌ها و حق امتیازهای (Patents) علمی برای تولید محصولات مقاوم در برابر بیماری، به ایجاد ارتباط‌های مفیدبین فعالان کشاورزی خواهد انجامید.

4- تحلیل دیجیتال سلامت خاک

سلامت خاک به یکی از اصلی‌ترین معیارها در مدیریت بخش کشاورزی تبدیل شده است. کشاورزان از حسگرهای میدانی برای ردیابی پارامترهای موثری مانند سطوح pH خاک و غنای معدنی آن بهره می‌گیرند. حسگرها روز‌به‌روز کوچک‌تر، ارزان‌تر و در دسترس‌تر می‌شوند تا میزان استفاده و بهره‌گیری از آنها افزایش یابد.

5- خودکارسازی فرایندها در کشاورزی 4

مشابه با صنایع دیگری چون تولید، معدن و …، بخش کشاورزی نیز در حال تجربه تحول دیجیتال باهدف خودکارسازی فرایندهای صنعت است. استفاده از تراکتور، کمباین‌ و کامیون‌های خودکار، نقطه شروع ایجاد و افزایش بهره‌وری زنجیره ارزش آن است.

6- استفاده از تحلیل‌های پیشگویانه

حجم عظیم داده‌هایی که از مزارع و زنجیره تامین کشاورزی تولید می‌شود، ورودی الگوریتم‌های پیچیده‌ای هستند که امکان پیش‌بینی میزان و کیفیت محصولات آتی را فراهم می‌کنند. علاوه بر این، پیش‌بینی دقیق‌تر آب‌و‌هوا به واکنش سریع‌تر و کارآمد کشاورزان در برخورد با جریان‌های ویرانگر و خشکسالی‌های مخرب می‌انجامد. سال‌های پیش‌ رو عرصه تقریب و تحلیل بهتر آینده، سناریوسازی دقیق‌تر و تصمیم‌گیری هوشمند و حتی خودکار است.

دکمه بازگشت به بالا