بین الملل

فناوران ایمنی و بهره‌وری در صنایع و معادن را افزایش دادند

با بهره‌گیری از هوش مصنوعی؛

طراح یک محصول دانش‌بنیان عنوان کرد: این محصول دقت موقعیت مکانی در صنایع و معادن را به زیر ۱۰ یا ۵ سانتی‌متر می‌رساند و ایمنی و بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

آیدین زمانیان مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره فعالیت شرکت متبوعش در هوشمندسازی معادن و صنایع اظهار کرد: این شرکت با استفاده از دانش‌های مختلف هوش مصنوعی و حوزه‌های مختلف هوشمندسازی برای افزایش بهره‌وری در معادن و صنایع مختلف اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وی درباره محصول RTK که یکی از نیاز‌های مختلف معادن صنعتی است، توضیح داد: یکی از مشکلاتی که در صنایع و معادن وجود دارد، اینکه بسیاری از دستگاه‌ها، وسایل، ماشین‌آلات و افراد نیاز دارند تا موقعیت مکانی‌شان به‌صورت دقیق تشخیص داده شود.

مدیرعامل شرکت «آروند زمان اکسیر هفتواد» اضافه کرد: با این کار افراد متوجه می‌شوند که در چه نقطه‌ای از موقعیت GPS و جغرافیایی قرار دارند، مشکلی که وجود دارد اینکه دستگاه‌های GPS معمول خطای بسیار زیاد و دستگاه‌های مرسوم بین پنج تا ۱۰ متر و در نهایت فورس‌های تنظیم شده در آن نزدیک به یک متر و ۵۰ سانتی‌متر اختلاف مکانی دارند و برای برخی دستگاه‌ها که نیازمند ابزار دقیق در معادن و صنایع هستند، این فاصله برای ایمنی و بهره‌وری قابل قبول نیست.

فناوران ایمنی و بهره‌وری در صنایع و معادن را افزایش دادند

زمانیان درباره طراحی RTK گفت: این محصول دقت موقعیت مکانی (GPS) را به حد سانتی‌متر (چند سانتی‌متر) یعنی زیر ۱۰ یا ۵ سانتی‌متر می‌رساند.

وی توضیح داد: با استفاده از ایستگاه‌های زمینی که موقعیت مکانی دقیق‌شان مشخص است، خط‌های سیگنال، ورودی ماهواره‌های GPS را تشخیص می‌دهند و سیگنال تصویری را برای دستگاه‌های مختلف ارسال می‌کنند که موقعیت مکانی خود را براساس محاسبات عددی تشخیص دهند.

فعال حوزه فناوری متذکر شد: به عنوان مثال RTK برای دستگاه‌های حفاری در معادن و ماشین‌آلات مختلف با تشخیص این موقعیت که ایمنی‌شان در خطر است، کاربرد دارد؛ چراکه دستگاه‌های صنعتی نیاز به دقت بسیار بالایی دارند که برای حفاری یا سایر فعالیت‌ها موقعیت خاص آن مشخص می‌شوند و این به شدت روی بخش بهره‌وری و ایمنی در صنایع و معادن مؤثر است.

زمانیان درباره تجاری‌سازی محصول RTK هم بیان کرد: این محصول تکمیل‌کننده محصول دیگری است که در معدن گل گهر به فروش رسیده و به صورت پایلوت نصب شده و نام این محصول دودرا پچ، دیسپاچینگ و مانیتورینگ ماشین‌آلات معدنی است.

وی توضیح داد: این محصول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری روی ماشین‌آلات نصب می‌شود و به صورت کامل ماشین‌آلات را مانیتور می‌کند و هوش مصنوعی فرمان می‌دهد که کجا برود که بهره‌ورتر باشد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: بعد از طراحی این محصول، نیاز‌های دیگری احصا شد و به‌دلیل دقت پایین نتوانستیم روی ایمنی و سطح بهره‌وری آن کار کنیم، بخش عمده محصول RTK را توسعه دادیم و حتی محصول اولیه تولید شده تا این محصول نیازها را برطرف کند.

زمانیان درباره اینکه محصول RTK چه نیازی از نیازهای کشور را برطرف می‌کند؟ به آنا گفت: یکی از مشکلات اصلی کشور پایین بودن بهره‌وری صنایع و معدن است، نیاز اصلی این محصول در حوزه هوشمندسازی است که بهره‌وری را افزایش می‌دهد و  موجب افزایش ایمنی ماشین‌آلات می‌شود و از بروز آسیب به آن جلوگیری می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که محصول RTK نمونه داخلی و خارجی دارد؟ عنوان کرد: این محصول نمونه داخلی ندارد؛ اما در کشور‌های کانادا، ژاپن و آمریکا در هفت سال اخیر توسعه یافته و در حال توسعه است.

به گزارش آنا، رویداد و نمایشگاه تخصصی عصر امید استان کرمان با توجه به ظرفیت‌های شهرستان سیرجان و برای نخستین‌بار به‌صورت تخصصی در بخش صنایع از ۸ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان برگزار شد.

دکمه بازگشت به بالا