ایرانی کسب و کارجامعه و خانواده

2 نوع نهال گردو که بیشترین باردهی را دارند

باردهی بالای درختان گردو همیشه یکی از مهم­ترین فاکتورهایی بوده که باغداران به آن توجه می­کردند و با انتخاب ارقام پربار و همچنین با تقویت درختان خود همواره به فکر راهی برای رسیدن به باردهی بالا در باغ گردوی خود بوده اند، اما به هر حال پیش زمینه ی اصلی در باردهی بالای باغ گردو انتخاب ارقام پربار گردو است، در این خبر نامه دو رقم پربار و محبوب گردو را به شما معرفی می کنیم پس با ما همراه باشید.

نهال گردو ژنوتیپ برتر

ارقام غیر بومی گردو همیشه نگرانی خاصی را برای باغداران ایجاد می­کردند و باغداران از ترس اینکه مبادا این ارقام نتوانند در شرایط اقلیمی آنها سازگاری پیدا کره و باردهی مطلوب داشته باشند دست به خرید نهال گردو غیر بومی نمی­زدند هر چند میزان باردهی بالای آنها وسوسه کننده باشد.

اینجاست که نهالستان­های معروف و معتبر مانند پالیز گردو دست به ابتکاری زدند تا بتوانند سازگاری این ارقام غیر بومی مانند ارقام کانادایی گردو را افزایش دهند، به عنوان مثال رقم کانادایی گردو که می­تواند باردهی تا 12 تن در هکتار داشته باشد را بر پایه ی ارقام بومی و بذری پیوند زده اند و این رقم اصلاح شده را تحت عنوان نهال گردو ژنوتیپ برتر به فروش می­رسانند.

نهال گردو ژنوتیپ برتر از جمله ارقام بسیار پربار گردو است که در صورت کاشت در شرایط آب و هوایی مساعد و فراهم کردن شرایط مساعدبرای رشد از قبیل آبیاری و کود دهی مناسب می تواند در سن بلوغ تا بیش از ده تن باردهی به ازای هر هکتار داشته باشد.

علاوه بر باردهی بالای این رقم به مزیت های دیگری از جمله کیفیت بالای میوه، نازک بودن پوست میوه و همچنین درصد بالای مغز در هر کیلوگیرم از میوه ی با پوست اشاره کرد، درصد مواد مغذی و معدنی موجود در میوه ی این رقم گردو بسیار بالاتر از ارقام دیگر بوده و بنابراین ارزش غذایی بالاتری نیز دارد.

کیفیت بالای این میوه می­تواند صادر کردن آن را تسهیل کرده و باغداران می­توانند با واسطه و یا بی واسطه اقدام به صادر کردن محصول گردوی خود کرده و سود بیشتری را از فروش محصول گردوی خود به دست آورند.

گردو ژنوتیپ برتر (https://palizgerdo.com/product/gerdo-bartar/ ) حداکثر 6 متر ارتفاع پیدا کرده و شما می­توانید این رقم را در فواصل 6 متر از هم در زمین مسطح بکارید، نکته یقابل توجه در مورد این رقم آن است که محدودیتی در ارتفاع مناسب از سطح دریا برای کاشت این رقم وجود نداشت و باغداران می­توانند این رقم را در هر ارتفاعی از سطح دریا بکارند.

فروش نهال گردو ژنوتیپ برتر به صورت اختصاصی در نهالستان پالیز گردو انجام می­شود و باغدارن می­توانند برای خرید آن به این نهالستان و یا وبسایت این نهالستان مراجعه کنند.

نهال گردو ژنوتیپ پالیز

نهال گردو ژنوتیپ پالیز (https://palizgerdo.com/product/gerdo-paliz/ ) یک رقم اصالتا کانادایی گردو است که برای سازگاری بیشتر با شرایط آب و هوایی مختلف در ایران اصلاح شده و به صورت پیوند خورده بر پایه های بومی و مقاوم تکثیر شده است.

این رقم گردو در تیپ­های مختلف که قابلیت کاشت در شرایط آب و هوایی مختلف مانند گرمسیر و سردسیر را دارد تولید شده و بنابراین باغداران می­توانند بسته به نوع اقلیم و ارتفاع منطقه ی خود از سطح دریا تیپ مناسب و مورد نظر خود را خریداری کنند، به عنوان مثال تیپ­های 7، 8 و 9 پالیز برای کاشت در مناطق سرد و کوهستانی مناسب هستند.

باردهی تیپ­های مختلف گردو  ژنوتیپ پالیز می­تواند در شرایط مساعد به بیش از ده تن در هکتار برسد و این در حالی است که بیشتر ارقام گردو حتی رقام سرشناس و تجاری می­توانند در شرایط مطلوب تا 8 تن باردهی در هکتار داشته باشند، این ارقام را با باردهی ارقام بومی که به حداکثر دو تن در هکتار می­رسد مقایسه کرده و ببینید کاشت کدام یک مقرون به صرفه­تر است.

شرایطی که می­توانند بر میزان باردهی ارقام پربار گردو تاثیر بگذارند

درست است که پربار بودن یک رقم شرط اصلی در رسیدن به باردهی بالا است اما این باردهی بالا تنها در صورتی حاصل می­شود که باغداران شرایط مساعد برای باردهی را برای درخت فراهم کرده باشند.

شرایط مساعد برای باردهی بالا شامل فراهم کردن عناصر غذایی مورد نیاز درخت، هرس باردهی در سال­های اولیه رشد درخت گردو، کنترل به موقع و اصولی آفات و بیماری­های گردو و آبیاری اصولی درختان گردو است.

برخی از شرایط به زمان کاشت نهال گردو بر می­گردد، مساعد بودن شرایط خاک از قبیل بافت خاک و اسیدیته ی آن از جمله شرایطی است که باید از همان زمان کاشت نهال به مساعد بودن آنها برای کاشت گردو توجه شود، بنابراین بهتر است در زمان خرید نهال گردو به این موارد توجه کرده و پیش از اینکه نهال گردو را در زمین خود بکارید شرایط خاک را برای درخت مساعد کنید.

مورد دیگری که باید در زمان کاشت نهال گردو مورد توجه قرار گیرد فاصله ی مناسب بین درختان است، با توجه به اینکه دو رقم معرفی شده ارتفاع زیادی ندارند می­دانید که فاصله ی کاشت آنها می­تواند تقریبا شش متر در نظر گرفته شود و این فاصله می­تواند بسته به شیب زمین کاهش و یا افزایش پیدا کند، بنابراین با توجه به شیب زمین و میزان دریافت نور خورشید در آن شیب خاص فاصله ی بین درختان را باید به خوبی تنظیم کنید.

در نهایت نکته ی بسیار مهمی را که باید برای رسیدن به باردهی بالا در نظر داشته باشید این است که این درختان را باید در شرایط آب و هوایی مطلوب بکارید تا بتوانند راندمان حداکثری خود را به شما نشان دهند.

کلام آخر

ارقام تجاری و البته غیر بومی گردو که بر پایه های بومی پیوند خورده اند توانسته اند با سازگاری خوبی که با شرایط آب و هوایی ایران پیدا کرده اند رتبه ی ایران را در تولید و صادرات گردو ارتقا ببخشند و این روزها باغداران بسیاری حتی به فکر واکاری درختان باغ خود با این ارقام هستند، در نظر داشته باشید که شما منابع مال و آب خود را باید صرف درختانی کنید که بتوانید بیشترین بهره را از آنها ببرید نه اینکه زمان و پول خود را صرف درختانی کنید که قرار است در بهترین شرایط حداکثر یک الی دو تن باردهی در هکتار برای شما داشته باشند.

 

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال:  09141832393

دکمه بازگشت به بالا