ایرانی کسب و کارعمومی

اصول و نکات مهم در کاشت نهال

کاشت نهال یکی از کارهایی است که برخلاف افکار برخی از افراد تنها حفر گودال و کاشتن درخت در آن نیست و مراحل اصولی دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان باغی سرسبز و پرثمر بدون کمترین آسیب و خسارت داشت. در ادامه به شرح کامل این نکات می‌پردازیم. انتخاب نهال نیز یکی از موضوعاتی است که باغداران در آن همیشه دچار شک و تردید میشوند. بعنوان مثال باغدار بین خرید نهال پسته اسرائیلی با پسته رفسنجان مردد می باشد. در نهایت بررسی شرایط محیطی و دیگر عوامل است که به یک انتخاب درست ختم میشود.

نهال را از کجا خریداری کنید؟

اگر شما هم از دسته افرادی هستید که فکر می‌کنید باغداران از ابتدا درختان خود را به صورت بذر و دانه می‌کارند و منتظر می‌مانند تا بزرگ شود و تبدیل به نهال و درخت شود، کاملا در اشتباه هستید. باغداران حرفه‌ای به جهت صرفه جویی در وقت و زمان همچنین صرفه جویی در انرژی اقدام به خرید نهال میکنند.

خرید نهال به چند نکته مهم دقت کنید:

  • باید مکانی که از آن خریداری می‌کنید معتبر و دارای مجوز باشد.
  • نهال شناسنامه دار باشد.
  • باید حتما نوع میوه‌ای که محصول این نهال خواهد بود، ذکر شود تا بدانید چه نوع درختی می‌خرید.

چه نوع نهالی بکارید؟

یکی دیگر از موضوعاتی که ذهن باغداران و کشاورزان را مشغول می‌کند کاشت نوع نهال است. معمولا باغداران برای داشتن تنوع میوه در باغ‌های خود اقدام به خرید و کاشت انواع درختان میوه می‌کنند، بدون اینکه حتی تحقیقی در این زمینه انجام دهند. هر کشاورزی باید قبل از انتخاب نوع محصول برای باغ خود سه نکته کلیدی را بداند و رعایت کند.

  • باید نوع خاک و آب منطقه‌ای را که باغ در آن قرار دارد، بررسی کند و سپس با درختانی که قصد کاشت آن‌ها را دارد مقایسه کند؛ اگر از نظر مشخصات و ویژگی‌ها هماهنگ باشند اقدام به کاشت آنها کند در غیر این صورت کاشت نهال بی‌بهره و بی‌ثمر خواهد بود.
  • باید باغدار آب و هوای منطقه خود را بررسی کند بعضی از درختان از نظر خاک و آب مناسب برای کاشت هستند ولی از نظر آب و هوایی امکان کاشت ندارند. برای مثال برخی از درختان تنها در مناطق گرمسیری یا در مناطقی که زمستان‌های معتدل دارند قابلیت رشد دارند پس باید تمام این موارد را رعایت کرد.
  • تحقیق و پرس و جو از باغات همسایه برای مطلع شدن از نتایج کاشت نهالی که قصد آن را دارید.

با رعایت اصولی این موارد پیش از کاشت نهال می‌توانید باغ سرسبز و پر میوه‌ای در آینده داشته باشید. پیشنهاد ما به شما برای صرفه جویی در زمان و انرژی و همچنین برای داشتن اطمینان خاطر بیشتر سپردن این مراحل به متخصصانی مانند مهندسان کشاورزی است؛ با کمک گرفتن از این افراد می‌توانید بهترین نتایج و محصولات را داشته باشید.

گودال کاشت نهال را چگونه باید آماده کرد؟

پس از انجام تمام مراحل گفته شده به این مرحله می‌رسید که نهال‌های خود را در چه خاکی و چگونه بکارید؟ خاکی که برای کاشت نهال مناسب است بی شک خاکی نرم و حاصل‌خیز است؛ علاوه بر این خاک موجود در باغ باید قدرت نفوذپذیری داشته باشد تا نهال‌ها که گیاهانی ظریف بوده و نیاز به آبیاری زیادی دارند به دفعات مکرر آبیاری شدوند و خاک توانایی جذب و انتقال به ریشه نهال را داشته باشد. مواردی وجود دارد که باید در این قسمت به آن ها توجه کنید.

اگر باغتان خاک مناسبی ندارد بهتر است قبل از انجام عمل کاشت، به اندازه یک متر یا بیشتر خاک برداری کنید و خاک مناسب و حاصلخیز را جایگزین آن کنید. برای حاصلخیز شدن خاک می‌توانید از کودهای دامی و گیاهی استفاده کنید همچنین از شاخ و برگ پوسیده گیاهان می‌توانید به عنوان گیاخاک بهره ببرید. گودالی که حفر می‌کنید باید به عمق 3 برابر ریشه نهال باشد که حدودا 70 سانتی‌ متر تعریف شده است. فاصله یک گودال با گودال را هم باید طوری انتخاب کنید که پس از بزرگ شدن و تبدیل به درخت بالغ شدن؛ روی همدیگر سایه نندازند و تاثیر منفی نداشته باشند.

حدود مقداری که به عنوان قسمت سایه انداز برای یک درخت بالغ در نظر گرفته می‌شود 3 متر است؛ همچنین باید فاصله‌ای برای عبور و حرکت مابین درختان قرار دهید که برای این فاصله 1.5 متر کفایت می‌کند؛ جمعا می‌توان گفت فاصله مناسب بین نهال‌های کاشته شده بهتر است 4.5 متر باشد.

نکته نهایی که باید در این مرحله رعایت کنید مرطوب سازی گودال قبل از کاشتن نهال است تا ریشه‌ها بتوانند به خوبی در خاک قرار گیرند و با وزش باد از جای خود کنده نشوند.

قبل از کاشت نهال باید چه کارهایی انجام داد؟

بعد از حفر گودال آماده‌اید که نهال‌های خود را بکارید ولی باید پیش از کاشت ریشه نهال‌ها را هرس کنید. هرس قسمت‌های آسیب‌ دیده ریشه نهال را از آسیب‌ها و بیماری‌های قارچی در امان نگه می‌دارد چون ریشه‌های آسیب دیده بیشتر در معرض بیماری‌ها هستند. علاوه بر آن هرس قسمت‌های خشکیده و ضعیف ریشه به نهال کمک می‌کند که بهتر و سریع‌تر رشد کند و انرژی صرف قسمت‌های ضعیف نکند.

کاشت نهال باید به چه صورتی باشد؟

پس از رعایت تمام مراحل و دانستن بهترین زمان کاشت نهال به مرحله نهایی یعنی کاشت آن می‌رسید. در این قسمت باید به این توجه کنید که نهال را به صورت عمودی در خاک قرار دهید و خاکی که برای پر کردن درخت می‌ریزید بهتر است به صورت هرم و مثلثی باشد تا پایه محکمی برای نهال ایجاد شود و از خطرات شکستن بر اثر وزش باد در امان باشد. همچنین باید دقت کنید محل پیوند درخت باید از خاک بالاتر قرارگیرد.

چه اقداماتی بعد از کاشت نهال وجود دارد؟

بعد از دانستن در مورد بهترین زمان کاشت نهال، در مرحله بعدی مواردی وجود دارد که باید رعایت کنید. بعد از کاشت محل خاکریزی شده را محکم کنید سپس آبیاری کنید. می‌توانید برای تقویت نهال کوددهی انجام دهید همچنین در زمان‌های مناسب هرس درخت را انجام دهید تا درخت قدرت‌مند به دور از مشکلات و آسیب‌ها داشته باشید.

البته لازم به ذکر است که این اقدامات در انواع نهال ها متفاوت می باشد، برای مثال کارهایی که برای نهال گردو چندلر در نهالستان انجام میشود با انواع دیگر گردو متفاوت می باشد.

دکمه بازگشت به بالا