از کنکور میترسم

مشاوره انتخاب رشته یک مرحله بسیار حیاتی در زندگی دانش‌آموزان است. در این مرحله، مشاوران با توجه به علاقه‌ها، استعدادها و مهارت‌های دانش‌آموزان، به آنان راهنمایی می‌کنند تا رشته تحصیلی مناسبی را انتخاب کنند. این مشاوران با تحلیل دقیق و شناخت عمیق از نیازهای هر دانش‌آموز، انواع رشته‌های تحصیلی را معرفی و توضیح می‌دهند.

با بررسی مسیرهای حرفه‌ای، فرصت‌های شغلی و انتظارات آینده، مشاوران به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا تصمیم درستی در انتخاب رشته خود بگیرند. هدف اصلی مشاوره انتخاب رشته، اطمینان حاصل کردن از اینکه دانش‌آموزان در مسیری قرار بگیرند که با علاقه و استعدادشان همخوانی دارد و برای آنها به طور شخصی و حرفه‌ای مناسب است.

سوالات مصاحبه فرهنگیان با جواب pdf می‌تواند به عنوان یک ابزار مؤثر در فرآیند ارزیابی و انتخاب فرد مناسب برای شغل معلمی مورد استفاده قرار گیرد. این سوالات، معمولاً شامل مواردی مانند دیدگاه‌ها و ارزش‌های فردی، روش‌های تدریس و تربیت، مهارت‌های ارتباطی و روابط بین فردی، و همچنین تجربه و دانش فرهنگی فرد است.

با استفاده از فایل pdf حاوی سوالات و پاسخ‌های مصاحبه فرهنگیان، می‌توان به طور دقیق تر و جامع‌تر با شناخت فرهنگیان و ارزیابی صحیح آنان در مورد مهارت‌ها و توانایی‌های مورد نیاز برای موفقیت در شغل معلمی، به تصمیم‌گیری مناسبی دست یافت. این سوالات و جواب‌های مصاحبه فرهنگیان در فرمت pdf، به عنوان منبعی قابل اعتماد و قابل دسترس برای مدیران و مسئولان امور آموزشی است و به آنان کمک می‌کند تا در فرآیند انتخاب و انتصاب فرهنگیان، تصمیماتی مبتنی بر شواهد قابل ملاحظه اتخاذ کنند.

ترس از کنکور و مسائل پیرامون آن + [بررسی ترس‌های یک کنکوری]

پیش از ورود به جزییات دوره ترس‌شناسی سایت کلبه مشاوره، نیاز است تا لیستی از ترس‌های تحصیلی و آزمون کنکور که دانش آموزان و کنکوری‌ها با آن‌ها مواجه می‌شوند را پیش روی خودمان داشته باشیم تا جغرافیای موضوع برای‌مان روشن شود. لیست پر تکرارترین ترس‌های تحصیلی و سال کنکور را در زیر مشاهده می‌کنید.

  • ترس از برنامه ریزی اشتباه
  • ترس از کم کاری و عقب افتادن از برنامه
  • ترس از اجرا نشدن برنامه درسی
  • ترس از بی‌نظم شدن در درس
  • ترس از بی‌اراده شدن
  • ترس از کم آوردن در ماه‌های بعد
  • ترس از زود خسته شدن
  • ترس از جا زدن و اجرا نکردن برنامه
  • ترس از نرسیدن به بودجه‌بندی کنکورها
  • ترس از تمام نشدن درسنامه‌ها
  • ترس از کامل نبودن نکات درسنامه‌ها
  • ترس از تمام نشدن تست‌های کتاب‌ها
  • ترس از نامناسب بودن سواد برای روز کنکور
  • ترس از عقب‌تر بودن نسبت به بقیه
  • ترس از حل نشدن مشکلات روحی و ذهنی
  • ترس از بالا نرفتن ساعت مطالعه
  • ترس از بالا نرفتن درصدها
  • ترس از یادگیری اشتباه یا ناقص
  • ترس از نتیجه ضعیف در کنکور آزمایشی
  • ترس از تکرار نتایج ضعیف کنکور آزمایشی در کنکور
  • ترس از سرحال نبودن در روز کنکور
  • ترس از خواب ماندن سرجلسه کنکور
  • ترس از سخت شدن سوالات کنکور
  • ترس از قبول نشدن در کنکور
  • ترس از تمسخر و تحقیر دیگران
  • ترس از بی‌محلی دیگران در صورت شکست
  • ترس از سرکوفت شنیدن از بقیه
  • ترس از حرف و قضاوت مردم
  • ترس از طرد شدن توسط دیگران
  • ترس از، از دست دادن جایگاه خانوادگی بعد از شکست
  • ترس از نرسیدن به هدف‌ها و نیازها
  • ترس از بالا رفتن سن و سال
  • ترس از عقب ماندن از دیگران
  • ترس از پشت کنکور ماندن و بی‌حوصله شدن
  • ترس از نرسیدن به شغل دلخواه

وقتی می‌ترسیم، دو اتفاق را به طور موازی تجربه می‌کنیم که من اسم آن را گزارش حسی در زمان ترسیدن می‌گذارم و به شرح زیر است:

۱- تغییرات جسمی که در آن، بدن‌مان تغییراتی از قبیل تغییر اندازه مردمک چشم‌ها، جلوگیری از ترشح بزاق توسط غده‌های بزاقی، افزایش ضربان قلب، گشاد شدن نایژه‌ها و نایژک‌ها برای ورود هوای بیشتر به درون شُش ها، جلوگیری از فعالیت روده‌ها و معده، تحریک کبد برای آزاد شدن گلوکز و استراحت ماهیچه مثانه را به وجود می‌آورد تا از نظر جسمانی، آماده وضعیت ترس باشیم و بسته به مدت زمانی که در حال ترسیدن هستیم، ممکن است اعصاب خودمختار دستگاه عصبی محیطی یا غده‌های درون ریز (با ترشح هورمون‌های مرتبط با وضعیت بدن در هنگام ترسیدن) و یا هر دو آن ها، برای ایجاد و پایدار نگاه داشتن این تغییرات، فعال باشند.

۲- تغییرات ذهنی که در آن، افکار پراکنده، بی‌ربط و با ربط، خاطرات قبلی، اخباری که شنیده ایم، چهره‌ها و لحن صحبت دیگران، انواعی از احساسات مثل دلسردی، کُند شدن، پریشانی، کاهش تمرکز، به هم ریختگی اندیشه، ابهام، دلشوره، غم، نگرانی و سایر موارد از این دست را داریم که در فضای ذهنی‌مان مانند یک قطار، دایما در حال رفت و آمد هستند به حرکت در می‌آیند.

این دو تغییر روی هم موثرند به این صورت که با تغییرات ذهنی، شرایط برای شروع تغییرات جسمی فراهم می‌شود و تغییرات جسمی در باورپذیری و پُر شاخ و برگ‌تر شدن تغییرات ذهنی نقش بازی می‌کند و اینطور می‌شود که این دو دسته تغییر، می‌توانند روی همدیگر اثر بازخوردی افزایشی داشته و باعث تشدید و بدتر شدن یکدیگر شوند، به طوری که اگر آموزش لازم برای مدیریت و کنترل ترس را دریافت نکرده باشیم آنگاه در این چرخه گیر کنیم. نام این چرخه را «چرخه ترس» می‌گذارم.

خروج از چرخه ترس و صدور یک حکم قانع کننده برای مدیریت و کنترل این شرایط، همان هدفی است که در این دوره دنبال می‌کنیم. بنابراین در این دوره، خواهیم آموخت که چطور با کارت‌های مختلف ترس‌زا بازی کنیم و فرایندی را دنبال کنیم که در نهایت به مدیریت ترس‌ها و قانع کردن خود برای پایان دادن به چرخه ترس، برسیم.

آزمون سراسری پذیرش دانشگاه های کشور

آزمون سراسری پذیرش دانشگاه های کشور که با نام نیز شناخته می‌شود، آزمونی است که هرساله در ایران و بیرون از آن برای پذیرش دانشگاه های کشور برگزار شده و نمره گرفته شده در آن در کنار سوابق تحصیلی مبنای ورود به است.

کنکور سراسری بر حسب مقطع مورد نظر توسط نهادهای گوناگون برگزار می گردد، این آزمون در مقطع تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایران و نیز و کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی ایران توسط برگزار می‌گردد. رشته های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دانشگاه های توسط مرکز پذیرش دانشگاه آزاد و برای رشته های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی علوم پزشکی و دوره های تخصص و فوق تخصص پزشکی، داروسازی و دندان‌پزشکی توسط برگزار می گردد.

این آزمون هر سال یک بار در ماه (غیر از سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع ) به صورت یک مرحله‌ای و برای پنج گروه آزمایشی «علوم ریاضی و فنی»، «علوم تجربی»، «علوم انسانی» (شامل داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون با منابع رشته علوم انسانی یا منابع رشته علوم و معارف اسلامی)، «زبانهای خارجی» و «هنر» به‌طور جداگانه برگزار می‌شد. تا پیش‌از سال ۱۳۹۲ کنکور دانشگاه های آزاد توسط مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی و به صورت جداگانه از کنکور سراسری برگزار می شد و پس از آن با کنکور سراسری ادغام شد.

طبق مصوبه مجلس کنکور به تدریج حذف شود و معیارهای دیگری برای ورود به دانشگاه در نظر گرفته شود.

همچنین بر اساس مصوبات و در راستای حذف تدریجی کنکور، سوابق تحصیلی به تدریج سهم بیشتری از پذیرش دانشجو را خواهد داشت.

در حال حاضر این میزان برای کنکور سراسری 1402 معادل ۴۰ درصد تأثیر قطعی بوده و ۶۰ درصد پذیرش براساس نمره آزمون سراسری است‌.

جلسه کنکور، جلسه کنکور قوانینی دارد از جمله همراه داشتن گوشی همراه و ماشین حساب ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود؛ درهای ورودی یک ساعت پیش از آغاز آزمون بسته می‌شوند و از ورود داوطلب به جلسه جلوگیری می‌شود

اوّلین کنکور ایران در سال برگزار شد و ۴۷٬۷۰۳ نفر داوطلب در آن شرکت کردند. سؤالات اوّلین دورهٔ کنکور، به صورت سؤالات طرّاحی شده بود. در آزمون سال ۱۳۹۴ که چهل و ششمین کنکور ایران بود حدود ۸۵۰۰۰۰نفر داوطلب ورود به دانشگاه بودند که ۵۰۰۰۰۰ نفر در رشته علوم تجربی ثبت نام کرده بودند.

تعداد شرکت‌کنندگان

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد متقاضیان شرکت در کنکور از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۷ روندی کاهشی داشته‌است. با این حال تعداد متقاضیان کنکور در سال ۱۳۹۸ نسبت به ۱۳۹۷ روندی افزایشی داشته‌است. تعداد شرکت‌کنندگان در کنکور سراسری سال ۱۳۹۸، ۱۱۱۸۷۹۳ نفر بوده‌است.

۴ درس ، ، و در کلیه آزمون‌ها به‌عنوان دروس عمومی مورد سؤال واقع می‌شدند. بر طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، از تغییرات مهم کنکور ۱۴۰۲ افزایش سهم معدل کتبی نهایی سال دوازدهم در نتایج کنکور بوده است. این تاثیر چیزی به اندازه ۴۰ درصد است که بر اساس سابقه تحصیلی سال دوازدهم و بر مبنای ۱۱ درسی است که امتحانات آن مشترکا و در مدارس سراسر کشور برگزار شده است و بر اساس این مصوبات از این پس دروس عمومی از کنکور حذف شده و سهم تاثیر آن به سوابق تحصیلی نمرات پایه دوازدهم و آزمون تستی کنکور صرفا از دروس اختصاصی خواهد بود.

سهم معدل امتحانات نهایی که دروس عمومی نقش بسزایی در آن دارند، ۴۰ درصد قطعی و سهم آزمون دروس اختصاصی ۶۰ درصد نمره آزمون سراسری است.

آزمون‌های آزمایشی

با توجه به رقابتی تر شدن کنکور سراسری در ایران و فشار روانی جلسه کنکور برای بسیاری از داوطلبان، موسساتی با هدف برگزاری آزمون‌های آزمایشی مشابه کنکور شروع به فعالیت کردند. این موسسات طبق برنامه زمان‌بندی شده‌ای هر دو تا سه هفته یکبار اقدام به برگزاری آزمونی مشابه با کنکور سراسری کرده تا داوطلبان با شرکت در آن بتوانند مهارت‌های آزمونی خود را به چالش بکشند. پایه‌گذار آزمون‌های آزمایشی بود که در سال ۱۳۷۲ اولین آزمون آزمایشی اش را در زیر زمین دبستانی با حدود ۶۰ نفر شرکت کننده برگزار کرد. .

از آزمون‌های آزمایشی که در ایران برگزار می‌شود می‌توان به ، ، ، و اشاره کرد.

انتخاب رشته کنکور سراسری

در فرایند انتخاب رشته، تمامی افرادی که در کنکور سراسری شرکت نموده و توانسته‌اند رتبه و تراز لازم برای انتخاب رشته در هر یک از دوره‌ها را کسب نمایند، امکان آن را خواهند داشت تا در بازه زمانی یک هفته ای اقدام به انتخاب رشته دلخواه خود نمایند. فرم انتخاب رشته در گذشته به صورت دستی و توسط متقاضیان در زمان مشخص تکمیل شده و به باجه‌های انتخاب رشته هر شهر تحویل داده می‌شد. اما در حال حاضر فرم انتخاب رشته به صورت اینترنتی تکمیل شده و متقاضیان ورود به دانشگاه حداکثر ۱۵۰ رشته در دانشگاه‌های متفاوت را می‌توانند به ترتیب اولویت تکمیل نمایند.

مشاوره کنکور تجربی یکی از عوامل اساسی در موفقیت دانش‌آموزان در آزمون کنکور است. در این نوع مشاوره، مشاوران کنکور با تخصص و تجربه خود، به دانش‌آموزان تجربی کمک می‌کنند تا با استراتژی‌های مناسب، درس خواندن هوشمندانه و بهره‌گیری از روش‌های تدریس بهینه، به نتایج مطلوب در آزمون کنکور دست یابند. این مشاوران با تحلیل قوت‌ها و ضعف‌های هر دانش‌آموز، برنامه‌هایی را برای آنان تنظیم می‌کنند که شامل دروس مهم و کلیدی تجربی می‌شود.

همچنین، با ارائه راهنمایی در استفاده از منابع معتبر و کارآمد، مشاوران کنکور تجربی به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا برنامه مطالعه‌ای سازنده و بهینه داشته باشند. با تمرکز بر مباحث اصلی و تست زنی متعدد، مشاوره کنکور تجربی باعث افزایش عملکرد و دستیابی به نتایج مطلوب در این رشته تحصیلی می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا