انواع ترک در سقف وافل و روش های ترمیم آن

انواع ترک در سقف وافل و روش های ترمیم آن

مقاوم سازی سقف وافل برای صاحبان اماکن و مجتمع هایی که از این نوع سقف استفاده می کنند مهم است. برای بررسی مقاوم سازی این نوع سازه، بهتر است ابتدا به ماهیت آن نگاهی بیندازیم و سپس به پیشنهادات و توصیه های احتمالی برای مقاوم سازی آن توجه کنیم.

اولین سوالی که مطرح می شود این است که سقف وافل چیست؟

نام وافل حتما برایتان آشناست، نوعی نان پنکیک صبحانه و بستنی که به صورت توری های معمولی بوده و طرح های جالبی دارند. در بحث سازه ها سقف هایی با شباهت به این طرح ها با بتن ساخته شده و برای سقف مکان های مختلف اجرا می شود.

به طور معمول از این نوع سقف که به تخته شبکه ای با اضلاع منظم معروف است در ورودی هتل ها، مراکز خرید، رستوران ها و مکان هایی که از نور مصنوعی و البته مناسب استفاده می شود استفاده می شود. بنابراین تقویت سقف وافل بسیار مهم است.

این نوع سازه‌های بتنی نسبت به کف‌های مسطح مقاومت بیشتری دارند و سبک‌تر هستند، اگرچه برای هر دو موقعیت قابل استفاده هستند. همچنین در مواردی که محدودیتی در عمق ستون ها وجود دارد برای نشان دادن ارتفاع اصلی از آنها استفاده می شود.

آرماتوربندی سقف وافل موضوعی مرتبط با تقویت عمر، کیفیت و تحمل بار این نوع سازه است که معمولاً به دلیل اجرای آن در اماکن عمومی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نحوه تقویت سقف وافل

ساخت تخته وافل به طور کلی برای مناطق مسطح مناسب است. میزان بتن مصرفی در اسلب وافل در مقایسه با انواع دیگر کمتر است. لایه های وافل مقاومت خوبی در برابر انقباض دارند. صفحه وافل یک جزء ساختاری است که در بالا توخالی است و ساختاری شبکه مانند در پایین دارد. از تخته وافل می توان برای کف و سقف استفاده کرد.

دال تخت برای مدت زمان طولانی ساخته نمی شود و ممکن است ترک هایی ایجاد شود، اما با رعایت پروتکل های مقاوم سازی سقف وافل، دال وافل نوع خاصی از دال است که عمدتا برای مدت زمان طولانی ساخته می شود و در برابر ترک خوردگی مقاوم است. و افتادگی .

دال های سقف وافل بر اساس شکل دال (ورق های پی وی سی) به انواع زیر طبقه بندی می شوند:

اهمیت و مزایا و معایب استفاده از سقف وافل چیست؟

سقف وافل نیز مانند سایر سازه ها دارای مزایا و معایبی است که ممکن است در حین اجرا یا پس از اجرا ظاهر شوند، اما تجربه ثابت کرده است که مزایای آن بیشتر از معایب آن است. به طور خلاصه می توان به برخی از مزایای آنها اشاره کرد:

از آنجایی که سقف های وافل وزن سبک تری دارند، صفحات وافل می توانند بارهای سنگین تر و طولانی تری را نسبت به دال های تخت حمل کنند.

آنها برای فواصل 7-16 متری مناسب هستند.

صفحات وافل را می توان هم به عنوان دال سقف و هم به عنوان دال کف استفاده کرد.

این سازه ها سبک هستند بنابراین با استفاده از قاب سبک می توان صرفه جویی قابل توجهی را در سازه سازه اصلی اعمال کرد.

وافل برای سقف ها و دهانه های بزرگ استفاده می شود و در مواقعی که تعداد ستون ها محدود است نیز قابل استفاده است.

سقف وافل علاوه بر ظاهر زیبا از استحکام خوبی برخوردار است و برای این منظور از سقف وافل در فرودگاه ها، بیمارستان ها و … استفاده می شود.

سقف وافل را می توان از بتن، فولاد، چوب و … استفاده کرد، توصیه می شود از بتن در ساختمان های تجاری استفاده شود و از فولاد و همچنین چوب در تعمیرگاه ها، گالری ها و سالن ها استفاده شود و سقف وافل نیز قابل مقاوم سازی است. با حداقل امکانات و ساده ترین روش ها قابل اجرا هستند.

معایب سقف و بشقاب وافل:

اما معایب آن عمدتا به زیبایی و کارایی آن مربوط می شود و کمتر در مورد کیفیت آن بحث شده است. تخته وافل در پروژه های ساختمانی معمولی استفاده نمی شود. قالب ها یا قالب های ریخته گری مورد نیاز برای واحدهای پیش ساخته بسیار گران هستند و بنابراین تنها در صورتی مقرون به صرفه هستند که تولید واحدهای مشابه در مقیاس بزرگ مورد نظر باشد. ساخت و ساز نیاز به نظارت دقیق و نیروی کار ماهر دارد.

تخته وافل در پروژه های ساختمانی معمولی استفاده نمی شود زیرا گران است، بنابراین فقط زمانی مقرون به صرفه است که تولید واحدهای مشابه در مقیاس بزرگ مورد نظر باشد. در این میان، ساخت و ساز نیازمند نظارت دقیق و نیروی کار ماهر است.

در فرآیند مقاوم سازی سقف وافل به چه نکاتی باید توجه کرد؟

مقاوم سازی با FRP یا به طور دقیق تر مقاوم سازی و تعمیر سقف وافل با استفاده از الیاف FRP ساخته شده از شیشه و کربن می تواند بسیار موثر و کارآمد باشد. از آنجایی که ظرفیت خمشی دال ناشی از عمل داخلی نیروهای کششی و فشاری است، کامپوزیت FRP را می توان به منظور افزایش نیروی کششی در جهتی که نیروی کششی اعمال می شود، اجرا کرد.

با توجه به نوع نیاز و تعمیر سقف وافل، ترک های سطح سقف را می توان با استفاده از تزریق بتن، دوغاب یا چسب اپوکسی ترمیم کرد تا از پخش شدن و آسیب جدی به سقف جلوگیری کرد.

اما یک روش بسیار مدرن و پرطرفدار برای مقاوم سازی و تعمیر سقف وافل استفاده از الیاف FRP است که علاوه بر پوشاندن ترک های ایجاد شده با افزایش ظرفیت باربری و افزایش مقاومت خمشی سقف، از بروز ترک جلوگیری می کند. و در پشت بام بلند شو یکی دیگر از روش های ترمیم و مقاوم سازی سقف وافل و افزایش ظرفیت باربری و افزایش مقاومت خمشی سقف، استفاده از لمینت FRP در سطح زیرین سقف است.

از آنجایی که ظرفیت خمشی دال ناشی از اندرکنش نیروهای کششی و فشاری است، می توان از کامپوزیت FRP به منظور افزایش نیروی کششی در وجهی که نیروی کششی اعمال می شود و در نهایت تقویت سقف وافل اجرا کرد.

در بیشتر موارد، دال دارای مقاومت فشاری کافی است و نیازی به تقویت ندارد، اما در صورت لزوم می توان از کامپوزیت FRP به عنوان بخشی از طرح تقویت در وجهی که نیروی فشاری اعمال می شود استفاده کرد.

دکمه بازگشت به بالا