ایرانی کسب و کارعمومی

انواع کابین دوش شیشه ای

انواع کابین دوش و مزایای آن

امروزه شیشه به یکی از محبوب ترین متریال ها در دکوراسیون فضاهای مختلف تبدیل شده است؛ از جمله موارد کاربرد شیشه در دکوراسیون منازل می توان به پارتیشن های شیشه ای، شیشه های رنگی و تزئینی و کابین دوش های شیشه ای اشاره کرد. کابین دوش محفظه ای شیشه ای است که از چند پنل و یک سینی بزرگ برای کف تشکیل شده است؛ داخل این محفظه ضد آب بوده و آب به خارج از آن نفوذ نمی کند. از این رو نیازی نیست دیواره های داخلی آن را کاشی کاری کنید.

کابین دوش ها در واقع فضای داخلی حمام را تقسیم می کنند؛ به همین دلیل برای منازلی که توالت و حمام آن ها در یک فضا است، بسیار مناسب هستند و یک فضای جداگانه ای را برای استحمام به وجود می آورند. همچنین بسیاری از افراد به ویژه کسانی که به دکوراسیون مدرن علاقه دارند، ترجیح می دهند از کابین دوش شیشه ای به جای وان استفاده کنند. این کابین ها در انواع مختلف و متریال های گوناگون موجود هستند. اما کابین دوش های فریم لس طرفداران بیشتری داشته و برای هر دو سبک دکوراسیون مدرن و کلاسیک مناسب هستند.

برای انتخاب کابین دوش باید به نکات مختلفی توجه کنید؛ یکی از مهم ترین این نکات اندازه حمام شما است. واضح است که برای حمام های کوچک بهتر است از کابین دوش های کوچک استفاده کنید و اگر حمام شما فضای بزرگی دارد باید به سراغ کابین دوش های بزرگ تر بروید. همچنین باید کابین دوشی متناسب با سبک حمام منزل خود انتخاب کنید که به زیباتر شدن فضای حمام کمک کند. در ادامه به معرفی و توضیح انواع کابین دوش ها می پردازیم.

کابین دوش های اوپن یا باز (Open shower cabins)

دلیل نامگذاری این کابین دوش ها این است که این کابین ها سقف ندارند و فضای آن ها تنها از چهار طرف محدود می شود. طراحی این کابین دوش ها به گونه ای است که دو یا سه طرف آن به دیواره های حمام محدود شده و بقیه وجوه آن دیواره های شیشه ای کابین قرار دارد. به این نوع از کابین دوش ها اصطلاحا کابین دوش های گوشه ای گفته می شود.

همچنین اگر فضای حمام شما دارای یک فرو رفتگی است می توانید این کابین دوش ها را در این قسمت جا نمایی کنید. این کابین ها راه حلی ارزان و ساده برای طراحی داخلی مدرن و زیبای حمام به شمار می روند. برای نصب چنین کابین دوشی باید پارامترهایی را در نظر داشته باشید. اولین و مهم ترین قدم این است که پیش از نصب محیط حمام را آماده کنید؛ فضای مورد نظر باید کاملا ضد آب باشد. در غیر این صورت نصب کابین دوش غیر ممکن خواهد بود.

از آن جایی که این کابین دوش ها فاقد سقف هستند، امکان استفاده از آن ها برای برخی کارها مانند آروماتراپی یا رایحه درمانی (درمان از طریق استنشاق یا مالیدن برخی روغن های گیاهی و دارویی)، دوش آب گرم یا حمام بخار وجود ندارد. الزامی وجود ندارد که این کابین ها یک سینی در کف محفظه داشته باشند و می توان آن ها را به طور مستقیم روی کف حمام نصب کرد. این قابلیت باعث شده است که این کابین ها گزینه مناسبی برای حمام هایی با فضای محدود باشند. انتخاب درب شفاف برای کابین دوش به بزرگ تر به نظر رسیدن فضای داخل حمام کمک می کند.

کابین دوش های بسته یا جعبه دوش (Closed shower cabins or shower boxes)

به کابین دوش های بسته جعبه دوش نیز گفته می شود. چرا که این کابین ها دارای سقف بوده و از همه طرف با دیواره هایی محصور شده اند. این محفظه ها را می توان در هر جایی که دارای چاهک فاضلاب و راهی برای خروج آب هستند نصب کرد. کابین دوش های بسته تفاوت هایی با سایر کابین ها دارند؛ تعداد عملکردهای این کابین دوش ها متفاوت بوده و دارای دو نوع کابین های ساده و کابین های چند منظوره هستند.

کابین دوش های چند منظوره به غیر از دوش، یک یا چند عملکرد جداگانه نیز دارند. شکل و فرم این کابین دوش ها بسیار متنوع است و در انواع گرد، نیمه گرد، مستطیل، مربع و گوشه ای در بازار وجود دارند. از دیگر تفاوت هایی که این کابین دوش ها با سایرین دارند می توان به ارتفا دوش، جنس سینی کف و متریال سازنده درب و دیواره ها اشاره کرد. از دیگر امکانات این کابین دوش ها قابلیت هیدروماساژ است که به دو صورت افقی و عمودی وجود دارد.

مزیت های استفاده از کابین دوش

همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم کابین دوش به جای وان استفاده شده و به جداسازی فضای حمام از سرویس بهداشتی کمک می کند. در ادامه به برخی مزایای استفاده از کابین دوش اشاره می کنیم.

بهره وری و کارایی بالایی دارد

کابین دوش ها با طراحی کارآمدی که دارند، دوش گرفتن و استحمام را آسان و لذت بخش می کنند. این کابین ها ایمنی بالایی داشته و نیز باعث آسان شدن نظافت حمام می شوند. همچنین از اتلاف گرما جلوگیری کرده به سریع تر گرم شدن محیط حمام کمک می کنند. بنابراین دیگر نیازی به استفاده از پرده حمام نیست. کابین دوش ها مانع از نفوذ آب و رطوبت به سایر قسمت ها حمام می شوند و در صورت استفاده از این محفظه ها، از سر و لیز شدن و آلوده شدن دیگر بخش های حمام جلوگیری می شود.

شرایط نگهداری آسانی داشته و به تعمیرات زیادی نیاز ندارد

کابین دوش ها به غیر از پاک کردن باقی مانده صابون و شامپو و تمیز کردن لکه های آب به نگهداری خاصی نیاز ندارند؛ تمیز کردن و نظافت این محفظه ها و نگهداری مناسب از آن ها زمان زیادی نمی برد و خطر خاصی ندارد.

مقاوم بوده و دوام بالایی دارد

کابین دوش ها از متریال با کیفیتی ساخته شده اند و اگر به درستی از آن ها محافظت و نگهداری کنید، می توانید تا سال های سال از آن ها استفاده کرده و نیازی نیست آن ها را تعویض کنید.

فضا را مدیریت کرده و تفکیک می کند

از آن جایی که امروزه خانه ها کوچک تر و فضاها محدودتر شده، کابین دوش می تواند گزینه ایده آلی برای مدیریت فضا باشد. به خصوص اگر سرویس بهداشتی و حمام هر دو در یک فضا باشد، قرار دادن کابین دوش این دو قسمت را از یکدیگر جدا کرده و یک فضای خصوصی برای استحمام ایجاد می کند. در این صورت استفاده از این دو فضا برای افراد نیز راحت تر می شود.

شیشه سکوریت حمام

شیشه سکوریت یکی از مقاوم ترین انواع شیشه است که برخلاف شیشه های معمولی از مقاومت بالایی در برابر ضربه و حرارت برخوردار است. این شیشه ها به راحتی شکسته نمی شوند و در برابر رطوبت نیز بسیار مقاوم هستند. از ویژگی های متمایز شیشه سکوریت حمام می توان به عدم سیستم برنده بودن شیشه بعد از شکستن اشاره کرد در واقع شیشه سکوریت بر خلاف شیشه های معمولی بعد از شکست شدند لبه های تیز و برنده ندارد و از همین رو خطر کمتری نسبت به شیشه های معمولی دارد. امروز از این شیشه ها برای تفکیک فضای حمام و همچنین مدرن و زیبا تر به نظر رسیدن محیط و حمام استفاده می شود.

استفاده از کابین دوش شیشه ای موجب می شود تا فضای امن تری در حمام ایجاد شود و از لیز خوردن افراد مسن و کودکان در حمام نیز جلوگیری می کند. یکی دیگر از مزیت های کابین دوش شیشه ای تفکیک حمام و سرویس بهداشتی و یا جدا کردن فضای حمام و قسمت روشویی است و موجب می شود آب به سایر بخش ها نفوذ نکند. از آن جایی که نصب دوردوشی شیشه ‌ای نیاز به زیرساخت خاصی ندارد، هر فرد با هر شرایطی می تواند به سادگی آن را در حمام خود نصب نماید.

کابین شیشه ای در حمام موجب می شود تا آب و رطوبت سایر بخش‌های هم نفوذ نکند و فضای حمام تمیز تر به نظر برسد. معمولاً افرادی که از پارتیشن شیشه ای یا دیوایدر شیشه ای استفاده می کنند، جرم و شوره کنترل را در حمام تجربه می نمایند.

استفاده از شیشه رنگی در حمام

شیشه لاکوبل به علت داشتن گارانتی و ضمانت نامه رطوبتی و مقاومت برای محیط های مرطوب، در حمام و سرویس های بهداشتی قابل اجرا هستند. شیشه لاکوبل قابل شستشو بوده و جهت استفاده در محیط های بهداشتی همانند سرامیک قابل استفاده می باشند. از این نوع می توان در اتاق های عمل، جراحی، کلینیک های درمانی، بیمارستان ها و درمانگاه ها استفاده کرد. شیشه رنگی دارای گواهینامه استاندارد جهت اجرا به عنوان دیوار پوش شیشه ای در مراکز درمانی و بیمارستانی می باشد و آنتی باکتریال می باشد.

منبع مقاله: شرکت شیشه ساختمانی زیما

دکمه بازگشت به بالا