ایرانی کسب و کارعمومی

پژو پارس برای سفر بهتر است یا شاهین؟

مقایسه شاهین با پژو پارس XU7P در کارخانه و بازار

پژو پارس XU7P ارزان‌ترین محصول کارخانه‌ای ایرانخودرو است و آنطرف شاهین را باید گران‌ترین خودرو در خط تولید سایپا بدانیم. قیمت پژو پارس XU7P در کارخانه طبق فهرستی که در سایت ایرانخودرو موجود است، نزدیک ۲۶۰ میلیون تومان است و نسبت به پژو پارس TU۵ تقریبا ۱۵ میلیون کمتر فروخته می‌شود. قیمت شاهین در کارخانه، اما از ابتدای سال به ۴۲۵ میلیون تومان رسیده و از این حیث مثلا نسبت به کوییک اتوماتیک در نمایندگی‌های سایپا حدود ۱۰۰ میلیون بیشتر فروخته می‌شود. در بازار آزاد شرایط به چه شکلی است؟

مقایسه شاهین با پژو پارس XU7P در بازار خودرو‌های کارکرده

پژو پارس XU7P از سال ۱۴۰۱ راهی بازار شده و برای اینکه برآورد درستی از مقایسه شاهین با پژو پارس XU7P در بازار مدل‌های دست‌دوم داشته باشیم باید سراغ مدل‌هایی از شاهین برویم که نهایتا یک سال از ورودشان به بازار می‌گذرد.

قیمت پژو پارس XU7P کارکرده مدل ۱۴۰۱ با درنظر گرفتن ۱۰ هزار کیلومتر کارکرد و شرایط فنی و بدنه سالم به‌شکل منصفانه ۴۵۹ میلیون تومان است. قیمت شاهین کارکرده مدل ۱۴۰۱ با همین شرایطی که گفتیم به ۵۰۳ میلیون تومان رسیده و تقریبا همان تفاوت ۵۰، ۶۰ میلیونی که بین مدل‌های صفرکیلومتر در بازار آزاد وجود دارد، در خریدو فروش اقساطی پژو پارس سال  مدل‌های دست‌دوم هم به‌چشم می‌خورد.

قیمت شاهین کارکرده با درنظر گرفتن فاکتور‌هایی که گفتیم و رنگ شدن یکی از در‌های خودرو از ۵۰۳ به ۴۸۶ میلیون تومان می‌رسد و همین اتفاق قیمت پژو پارس XU7P کارکرده مدل ۱۴۰۱ را از ۴۵۹ میلیون تومان به ۴۴۳ میلیون تومان تبدیل می‌کند.

قیمت شاهین کارکرده مدل ۱۴۰۱ با رنگ سفید در یکی از آگهی‌های سایت دیوار ۴۷۰ میلیون تومان قید شده است. فروشنده روی سالم بودن اوضاع فنی و بدنه خودرو تاکید کرده و میزان کارکرد آن را در این مدت ۱۱ هزارکیلومتر نوشته است. فروشنده دیگری شاهین دست‌دوم مدل ۱۴۰۱ را با ۱۵ هزارکیلومتر ۴۶۵ میلیون تومان می‌فروشد و در قسمت توضیحات به رنگ‌شدن یکی از در‌ها اشاره کرده است. آنطرف قیمت پژو پارس XU7P مدل ۱۴۰۰ در یک آگهی ۴۳۵ میلیون تومان قید شده است. مدلی که در این دو سال ۲۵ هزار کیلومتر راه رفته و طبق ادعای فروشنده به‌جز همان چندتا خط‌وخشی که روی بدنه وجود دارد، ایراد دیگری ندارد.

مقایسه پژو پارس و شاهین از نظر فنی

بیشترین تفاوت این دو سدان ایرانی در قسمت فنی است. این دو خودرو از نظر فنی دنیای متفاوتی هستند و از دو موتور متفاوت بهره می برند، اما جالب اینجاست که قدرت هر دو موتور تقریبا یکسان است و از نظر کیفیت سواری و سواری، شرایط تا حد زیادی مبهم است. آنچه در سینه پارس می زند، موتور تیوفایو 1.6 لیتر 16 سوپاپ یکی از موتورهای محبوب در بین مشتریان ایرانی است. موتور تیوفایو به خاطر میرایی کم، قدرت بالا، تعمیر و نگهداری ارزان و مصرف سوخت پایین شهرت دارد و حضور آن برگ برنده ای برای هر خودرویی است.

این موتور روی پارس به خوبی کار کرد و با توجه به سرعت و چابکی که پارس تیوفایو داد، استقبال زیادی از سوی خریداران خودرو برای این سدان ایران خودرو شد. جالب است بدانید که قیمت پژو پارس شما 5 بیشترین تفاوت بین کارخانه و بازار آزاد وجود دارد اما تقاضا برای خرید این محصول از کارخانه، بازار آزاد و بازار خودروهای کارکرده همچنان قوی است.

با مقایسه پژو پارس و شاهین، نکات مهم در مورد این دو خودرو در قسمت فنی لازم به ذکر است آنچه در دل شاهین توسط مهندسین سایپا نصب می شود یک موتور توربوشارژ با 8 دریچه ای است که از نظر شتاب و چابکی می تواند با موتور پارس برابری کند. ضمن اینکه این دو خودرو از نظر سیستم تعلیق و هندلینگ تفاوت چندانی با هم ندارند و مصرف سوخت آنها نیز تقریبا در یک محدوده قرار دارد.

دکمه بازگشت به بالا