ایرانی کسب و کارعمومی

پیشرانه پژو پارس سال چه مشخصاتی دارد؟

پژو پارس سال مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

پژو پارس یا پژو پرشیا یک خودرو ایرانی- فرانسوی است که از سال ۱۳۸۰ بر روی خط تولید ایران‌ خودرو قرار دارد و همچنان هم با کمترین تغییر ممکن به تولید می‌رسد. به گفته ایران‌خودرو طراحی پارس توسط مهندسین ایرانی صورت گرفته اما واضح است که در طراحی آن از پژو ۴۰۶ کمک گرفته‌شده است. ایران خودرو اما با تغییرات کوچک و اضافه کردن پسوندهای مختلف به انتهای نام پژو پارس سعی دارد که همچنان جایگاه این پژو پرطرفدار را در بازار حفظ کنند یکی از این پسوندها عبارت “سال” است که ما بررسی این مدل را که در طرح فروش اقساطی ایران خودرو نیز موجود می باشد برای شما آماده کرده‌ایم. همچنین می توانید جهت اطلاع از شرایط فروش اقساطی ایران خودرو 1401 و شرایط فروش ایران خودرو اقساطی تحویل فوری با کارشناسان ما در فرنام خودرو تماس بگیرید.

طراحی ظاهری و داخل کابین پژو پارس سال

از گذشته تاکنون، همواره شاهد بودیم که شرکت پژو و به‌طورکلی اغلب کمپانی‌های فرانسوی در طراحی محصولات خود سنگ تمام گذاشته‌اند؛ البته شاید همه طراحی‌های آن‌ها بی‌عیب و نقص نباشد، اما بدون شک پیدا کردن خودروهایی با طراحی زشت و ناموزون در بین محصولات پژو فرانسه کار بسیار دشواری است.

پژو پارس نیز به‌عنوان مدل فیس ‌لیفت شده پژو ۴۰۵، از طراحی ظاهری بروزتر و جوان‌پسند تری نسبت به مدل پایه خود برخوردار است؛ البته ناگفته نماند که اگر کمی به نمای ظاهری پارس نگاه کنید هنوز هم ردپاهایی از پژو ۴۰۵ در آن دیده می‌شود. درروی بدنه این خودرو، یک خط زاویه‌دار از بخش انتهایی شروع‌شده و تا بالای چراغ‌های خشن جلویی این خودرو ادامه دارد که چهره تهاجمی و زیبایی را برای پژو پارس خلق کرده است. طراحی جلوپنجره در عین سادگی زیبا بوده و به‌خوبی با باقی بخش‌های خودرو هماهنگ شده است.

۵ سال پیش و پس از مدت‌ها تولید داشبوردهای قدیمی و از مد افتاده پژو پارس، به دلیل اجبار استاندارد به نصب دو کیسه هوا روی خودروهای داخلی، طراحان داخلی ایران‌خودرو تصمیم به ایجاد تغییرات اساسی بر روی آن گرفتند. از آن سال تاکنون طرح داشبورد جدید این خودرو در مقایسه با نمونه‌های قدیمی‌تر با نوآوری بیشتری همراه بوده و با استفاده از متریال هایی با طرح چوب، حس بهتری به سرنشینان منتقل می‌کند.

بااین‌وجود اینکه پژو پارس همچون دیگر محصولات ایران‌خودرو به قوت خود باقی‌مانده و آن استفاده بیش‌ازاندازه از پلاستیک خشک در طراحی داخلی است. بااین‌همه سطح صاف ایجادشده بر روی داشبورد که اصطلاحاً با عنوان داشبورد سوناتایی در بازار معروف شده جذابیت خاصی به آن می‌بخشد. جالب است بدانید این خودرو از موتوری مشابه مدل معمولی پژو پارس بهره‌مند است و تغییراتی در آینه‌های بغل و در داخل خودرو ایجادشده است.

مشخصات فنی پژو پارس سال

این خودرو به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ۸ سوپاپ، با نسبت تراکم ۹.۳ مجهز شده است که با کد XU7JP/L3 شناخته می‌شود. این موتور دارای ۱۰۰ اسب بخار قدرت در ۶ هزار دور در دقیقه و ۱۵۳ نیوتن‌متر گشتاور در ۳ هزار دو در دقیقه است. نیروی تولیدشده توسط پیشرانه پژو پارس سال از طریق یک گیربکس ۵ دنده دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شرکت ایران‌خودرو در کاتالوگ رسمی پژو پارس سال، حداکثر سرعت این خودرو را ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت ذکر کرده و طبق ادعای آن‌ها، پژو پارس قادر است در عرض ۱۱ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد.

پیشرانه این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو ۴ بهینه بهره می‌برد و سیستم انژکتوری آن نیز از نوع پاشش چندنقطه‌ای است. پژو پارس سال با داشتن ابعادی برابر با ۴۴۹۸ میلی‌متر طول، ۱۷۰۴ میلی‌متر عرض، ۱۴۱۰ میلی‌متر ارتفاع و ۲۶۶۹ میلی‌متر طول بین دو محور، جز سگمنت D یا سدان‌های سایز متوسط خانوادگی دسته‌بندی می‌شود. وزن خالص پارس سال بدون سرنشین، با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی برابر با ۱۱۶۵ کیلوگرم است. صندوق‌عقب آن ظرفیت باری معادل ۴۶۰ لیتر داشته و خودرو به یک باک ۶۶ لیتری مجهز است. طبق اعلام سایت رسمی ایران‌خودرو مصرف سوخت داخل شهری پژو پارس سال برابر با ۱۳ لیتر، در جاده برابر با ۷ لیتر و در حالت ترکیبی معادل ۹.۱ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر است.

ایمنی و خدمات پس از فروش

این محصول ایران خودرو در چرخ‌های جلو از ترمزهای دیسکی مجهز به سیستم ABS و در چرخ‌های عقب از ترمزهای کاسه‌ای برخوردار است. اجباری شدن نصب ایربگ سرنشین توسط پلیس راهنمایی و رانندگی سبب خیر شد تا ایران‌خودرو دستی به سر و روی نمای پژو پارس سال بکشد. از دیگر امکانات ایمنی پژو پارس سالمی توان به ترمز ABS و EBD اشاره کرد.

پارس سال نسبت به مدل‌های قبلی دارای تجهیزات ایمنی بیشتری مثل ایربگ راننده، سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه تقسیم نیروی الکترونی ترمز EBD و سنسور پارک اشاره کرد. ازنظر خدمات پس از فروش هم این خودرو دارای گارانتی معمولی ایران‌خودرو به مدت ۲۴ ماه و کارت گارانتی طلایی نیز مجهز است، با توجه به حضور طولانی‌مدت این خودرو در کشورمان کمبودی بابت قطعات و نبود تعمیرکار دیده نمی‌شود.

اگر فاکتور ایمنی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین پارامترهای شما در انتخاب خودرو است بهتر است تا به سراغ رنو تندر ۹۰ و پژو ۲۰۶ قبل از سال ۹۰ بروید که ازنظر کلاس‌بندی با پارس متفاوت‌اند اما ازنظر قیمتی به آن نزدیک هستند و همچنین این نکته قابل‌ذکر است که ۲۰۶ قبل از سال ۹۰ توانسته ۴ ستاره ایمنی از ۵ ستاره ایمنی و تندر ۹۰ سه ستاره از پنج ستاره ایمنی از Euro_NCAP بگیرند که مشخص می‌شود این دو خودرو ایمن‌ترین خودروهای تولید داخل هستند.

قیمت

هم‌اکنون قیمت پژو پارس سال برای مدل ۹۸ در بازار رسمی حدود ۹۴ میلیون تومان است که در مقایسه باقیمت کارخانه افزایشی در حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان دارد و البته به طور حتم اکنون که این مطلب را می خوانید قیمت این خودرو از سوی شرکت افزایش پیدا کرده است. گفتنی است قیمت پژو پارس سال در سال گذشته قبل از گرانی‌ها حدود ۳۲ تا ۳۵ میلیون تومان بوده است.

رقبا

پژو پارس سال ایران‌خودرو بازار دست‌دوم خوبی دارد ولی در حال حاضر رقبایی ازجمله تندر ۹۰ و دنا، به دلیل کیفیت بالاتر گزینه‌های بهتری به شمار می‌روند. با توجه به کیفیت ساخت، کیفیت سواری و هزینه‌های نگهداری، رنو تندر ۹۰ بهترین گزینه برای خرید خودرو در این بازه قیمتی به شمار می‌رود.

به عبارتی دیگر در بازار در تیم حریفان پژو پارس سال می‌توان بازیکنانی نظیر پژو ۲۰۶ صندوقدار، رانا پلاس و نسخه‌های مختلف سمند را مشاهده کرد که هر کدام از آنها مزایا و معایب خود را در برابر این محصول خواهند داشت. به عنوان مثال پژو 206 صندوقدار پیشرانه مدرن‌تر 16 سوپاپه را در سینه دارد که هم نرم تر کار میکند و هم اینکه اشتهای کمتری در مصرف سوخت از خود نشان میدهد. ضمن اینکه از نظر ترمزها و سیسیتم تعلیق عقب هم برتری با پژو 206 صندوقدار می‌باشد. اما در عوض 206 مقدرای گرانتر است و از نظر فضای کابین هم بخصوص در قسمت عقب، پاسخگوی نیازهای خانواده نخواهد بود. رانا پلاس هم علیرغم موتور برتر و آپشن‌هایی نظیر کروزکنترل، با برخی مشکلات برقی، فضای کمتر کابین و بازار دست دوم اندکی ضعیف تر از پارس مواجه است.

در خصوص سمند LX هم باید یادآوری کنیم که این دو به نوعی برادر هم محسوب میشود و درنتیجه شاید انتخاب میانشان سلیقه‌ای باشد. اما برای راحت تر شدن کار بد نیست اشاره کرد که سمند LX علیرغم استفاده از پیشرانه مشترک با پارس، بدلیل وزن سنگین تر مقداری کندتر است و همچنین بر اساس شواهد، اتاقش مقدرای زودتر به صدا می‌افتد. اما در عوض مقداری ارزانتر است و صندلی‌های راحت‌تری دارد. نسخه EF7 سمند هم علیرغم اینکه همچنان اندکی کندتر از پارس می‌باشد اما بواسطه موتور 16 سوپاپ، در دورهای بالاتر تنفس بهتری دارد و به شکل محسوسی کم مصرف تر از پارس ظاهر میشود.

البته با همین حدود بودجه میتوان به برلیانس H230 هم نیم نگاهی داشت. البته H230 از نظر بازار دست دوم و قدرت نقد شوندگی به گرد پای پژو پارس نمیرسد و قطعات یدکی (بخصوص ظاهری) بسیار گرانتری هم دارد اما با مصرف سوخت مناسب‌تر و ایمنی بالاتر (5 ستاره از موسسه تست تصادف چین C-NCAP) میتواند گزینه قابل تاملی باشد.

امکانات و تجهیزات پژو پارس سال

پارس سال در طول این سالها پیشرفت چندانی در زمینه امکانات نداشته و با اینکه نسخه فعلی از برخی جهات نسبت به نمونه‌های اولیه کامل‌تر شده اما در قیاس با جهش تکنولوژی جهانی در سالهای اخیر به نوعی پسرفت کرده است. از جمله امکانات رفاهی و ایمنی پارس میتوان به مواردی نظیر چراغ‌های مه شکن، آینه‌های جانبی برقی با راهنما، کلیدهای کنترلی روی فرمان، قفل میکروسوئیچی درب‌ها، تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشه‌بالابرهای برقی، ایموبلایزر، دماسنج، بازکن درب صندوق عقب از داخل، ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD و دو کیسه هوا اشاره کرد.

دکمه بازگشت به بالا