سبک دکوراسیون ایران باستان

دکوراسیون سبک ایران باستان جزو زیباترین سبک های آسیایی محسوب می شود، زیرا باعث ایجاد یک منحصر به فرد می گردد. ایران کشوری با قدمت تاریخی و با سابقه فرهنگی و تمدن طولانی است و سبک دکوراسیون ایران باستان سرشار از شکوه و عظمت می باشد، زیرا امپراطوریها و حکومتهای مختلفی در این کشور وجود داشته که میراث های گران بهایی برای نسل های بعدی به جا گذاشته اند. در ادامه به سبک دکوراسیون داخلی ایران باستان و ویژگی ها و اجزاء آن می پردازیم.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت:

سبک دکوراسیون ایران باستان چیست؟

دکوراسیون یکی از مهم ترین مظاهر فرهنگ تمدن ملتها محسوب می شود و در شکل گیری آن عواملی همچون جغرافیا، حکومت، دین، فرهنگ، میراث دوران های قبل و حتی اقتصاد نیز تاثیرگذار است. دکوراسیون به سبک ایران باستان نیز تحت تأثیر این عوامل قرار گرفته و به یکی از تبدیل شده است. استفاده از عناصر طبیعی و تلفیق فرهنگ، دین و هنر ایرانی شکوه و زیبایی این سبک را صدچندان کرده است.

ویژگی های دکوراسیون داخلی ایران باستان

در سبک دکوراسیون ایران باستان چند ویژگی مهم وجود دارد که عبارتند از:

  • تهیه وسایل و لوازم مورد نیاز برای ایجاد سازگاری با دکوراسیون داخلی ایران باستان که مستلزم هزینه زیادی می باشد.
  • اجرای این سبک از دکوراسیون مستلزم وجود فضاها و خانه هایی با متراژ بزرگ می باشد، زیرا عناصر به کار گرفته در این سبک بزرگ و مرتفع هستند.
  • در این سبک، تمام اجزای تشکیل دهنده از جمله مبلمان و طرز چینش آنها و استفاده از فرشها و دیگر وسایل منزل باید منطبق با این سبک باشد.
  • از زیبایی های گلیم در این سبک ایران باستان تنها به عنوان فرش استفاده نمی شود، بلکه وجود آن در بخش های مختلف خانه، جلوه ی متفاوتی به فضای موجود می دهد. به عنوان مثال استفاده از گلیم به عنوان رو مبلی، رومیزی و نیمکت های خانه و نیز تابلو فرش گلیمی جلوه منحصر به فردی را در چیدمان سبک ایران باستان فراهم می کنند.
  • وجود سفال در دکوراسیون ایران باستان دیده می شود که علاوه بر کاربردی بودن آن در زندگی انسان، در تهیه ظروف نگهداری غذا و … در زیبایی و جلوه ی محیط نقشی به سزا دارد.
  • استفاده از پارچه های اصیل ایران باستان در طرز چینش در دکوراسیون به این سبک، نقش به سزایی دارد. پارچه هایی از قبیل ترمه، پارچه های قلم کاری و …
  • به کار بردن صنایع دستی زیبا و ارزشمند در دکوراسیون به سبک ایران باستان به این معناست که ما قطعه ای از ایران باستان را در منزل خود حمل می کنیم.

چیست؟

رنگ در دکوراسیون ایران باستان

استفاده از رنگهایی مانند طلایی و زرشکی و آبی ارغوان قطعا با ترکیب رنگهای خنثی مانند سفید و کرم، شکوه و جلوه دو چندان در سبک دکوراسیون ایران باستان پدید می آورد.

اجزای دکوراسیون داخلی ایران باستان

در ادامه به نمونه هایی می پردازیم که اغلب در دکوراسیون ایران باستان مشاهده می شود و بسته به اقلیم، برخی از عناصر تزیینی در محیط بیرونی سازه و سایر عناصر کم مقاومت که نمی توانند عوامل آب و هوایی را تحمل کنند در طراحی داخلی خانه به کار گرفته می شوند.

آجر کاری

در کنار زیبایی و اصالتی که دیوار به نمای داخلی و همچنین خارجی در دکوراسیون ایران باستان می داده، حس گرمابخشی بوده که به محیط می بخشد.

گچ کاری

استفاده از گچ در تزیینات دکوراسیون ایرانیان بسیار رایج بوده و معمولا سطح ساختمان با گچ پوشانده میشود. برای تزیین ساختمان از گچ های رنگی استفاده شده است و نیز به تدریج تحولات زیبایی در ظاهر آن به وجود آمده است.

کاشی کاری

به کار بردن کاشی های زیبا در این سبک دکوراسیون علاوه بر زیبایی، عایقی در برابر عوامل محیطی و طبیعی می باشد. در انواع کاشی کاری های ایران باستان می توان به کاشی تک رنگ، موزاییک یا کاشی معرق و کاشی هفت رنگ اشاره نمود.

آینه کاری در دکوراسیون ایران باستان

استفاده از آینه در دکوراسیون ایران باستان علاوه بر زیبایی چشم نواز خود، باعث بزرگ نشان دادن فضای موجود می باشد. کاربرد آن در قسمتهای خاص منزل باعث می شود روشنایی نور لامپها بازتاب شود و احساس نور بیشتر و روشنتر در منزل توسط ساکنین آن القا شود. از آنجایی که وجود ارتفاع از ویژگیهای دکوراسیون ایران باستان می باشد، وجود آیینه کاری در دیوار و سقف در راستای افزایش ارتفاع و به صورت کلی ابعاد اتاق نیز کاربرد داشته است.

سنگ کاری

استفاده از سنگ هایی مثل سنگ مرمر از دیگر ویژگیهای این سبک می باشد. سنگ های مرمر در کف ساختمان، نما و ستون ها مورد استفاده قرار میگیرد. نمونه های سنگ کاری را می توان در کاخ های قدیمی ایرانیان مشاهده کنید.

بخوانید : atrixconcept

حکاکی

استفاده از حکاکی و به کار بردن تندیس های مختلف من جمله تندیس های منصوب به دوره هخامنشی مانند سربازان در این سبک دیده می شود.

شیشه های رنگی

درست است که وجود شیشه های رنگی در دکوراسیون ایران باستان زیبایی خاصی را جلوه می کند، اما این شیشه ها صرفا جهت زیبایی کاربرد نداشته است. شیشه های رنگی محافظی در برابر آفتاب سوزان بوده است و نیز طیف نوری که از این شیشه ها به اتاق تابیده می شده، بسیار چشم نواز بوده است.

کلیک کنید و با آشنا شوید

نقاشی دیواری

بر اساس برخی اسناد، در برخی از دورانهای ایران باستان از نقاشی های دیواری برای تزیین فضاهای داخلی استفاده می شده که جلوه ی زیبایی را به ارمغان می آورد.

مزایا سبک دکوراسیون ایران باستان

دکوراسیون داخلی ایران باستان چند نقطه مثبت و مزیت را به همراه دارد که عبارتند از:

  • وجود فضاهای خارق العاده زیبا
  • وجود حجم نور و روشنایی زیاد
  • بزرگ بودن فضای موجود
  • پرهیز از بیهودگی در استفاده از اجزا
  • فراهم آوردن محیطی جهت آسایش و راحتی انسانها
  • هماهنگی کامل با محیط زیست در استفاده از این سبک

معایب سبک دکوراسیون داخلی ایران باستان

علیرغم مزایای متعددی که سبک دکوراسیون داخلی ایران باستان به همراه دارد، معایبی نیز در آنها وجود دارد که عبارتند از:

  • هزینه ی تقریبا هنگفت در استفاده از این سبک
  • محدودیت در فضای موجود در منازل
  • محدودیت در ارتفاع منازل کنونی
  • فراهم نمودن لوازم و نیز متناسب نمودن آن با یکدیگرمنطبق بر فرهنگ ایرانی
  • هماهنگ بودن در استفاده از اجزا و شرایط اقلیمی و جغرافیایی موجود

کاربرد دکوراسیون ایران باستان

سبک دکوراسیون ایران باستان، نمایانگر هنر، فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی هاست و ما را به یاد خاطرات گذشته می اندازد. از زیبایی های این سبک از دکوراسیون، می توان در فضای سالن پذیرایی، اتاق خواب و نیز در دفتر کار و آشپزخانه بهره برد.

دکوراسیون اتاق پذیرایی ایران باستان

استفاده از هنر آینه کاری، داخل اتاق پذیرایی سبک دکوراسیون ایران باستان، نمایی زیبا پدید می آورد. به کار بردن وسایل تزئینی سنتی مانند صندوقچه قدیمی، ظروف آمیخته به هنرهای اصیل ایرانی همانند قلم زنی، مینا کاری و استفاده از فرش و گلیم های سنتی در این سبک دیده می شود.

چیست؟

دکوراسیون اتاق خواب سبک ایران باستان

در داخل اتاق خواب در این سبک از انواع مدل تختخواب های سلطنتی با پارچه های مخملی یا ابریشمی، لامپ های ایستاده، پرده های سلطنتی و تزئینات سنتی استفاده می شود.

دکوراسیون دسبک دکوراسیون ایران باستان یکی از سبک های لاکچری و با ابهت برای طراحی دکوراسیون داخلی می باشد. ملاک و معیار طراحی بر اساس دکوراسیون ایران باستان بناهای باقی مانده از آن دوران می باشد.‌ در میان آثار باقی مانده از گذشته باستانی ایران، بیشتر از تخت جمشید برای استفاده در طراحی داخلی و خارجی بناهای مختلف استفاده می شود. تخت جمشید یا پرسپولیس از بناهای زمان هخامنشی در استان فارس است که به وسیله اسکندر مقدونی به تلافی آتش زدن شهر آتن به وسیله خشایارشاه به آتش کشیده شده به مرور فرسوده می شود. از ویژگی های این بنا ستون های بلند با سر ستون های شیر و اسب بالدار می باشد و چون دارای سقفی چوبی بوده چیزی از سقف آن بعداز آتش سوزی اسکندر باقی نمانده است.

سبک دکوراسیون ایران باستان دارای چه ویژگی های است؟

سبک دکوراسیون ایران باستان تقریبا سبکی لاکچری و پر زرق و برق است که استفاده از آن در فضا های مختلف نشان دهنده و تاکید کننده بر حس اقتدار و تجمل گرایی همراه با حس اصیل بودن صاحب خانه است.

از ویژگی های مهم این سبک طراحی می توان به استفاده از سنگ های مرمر برای دیوارهای داخلی و خارجی، استفاده از تندیس های باستانی، استفاده از پالت رنگ های خنثی به شکل رنگ غالب در کنار رنگ های باشکوهی مثل زرشکی و آبی ارغوانی اشاره کرد.

همچنین استفاده از ستون های بلند که معمولا در فضاهایی با سقف های بلند بهتر نمود پیدا می کنند و همانطور که گفته شد برای زیباتر شدن فضا از سر ستون های شیر و اسب بالدار استفاده می شود، همچنین استفاده از درب های سنگین و بزرگ و دیوارهایی که با قاب های بلند مرمر آراسته شده اند به شکل چشمگیر در این نوع طراحی قابل مشاهده است.

در دکوراسیون ایران باستان بیشتر از عناصر و اشکال گوشه دار استفاده می شده است تا هم شکیل تر باشد و هم جذبه و ابهت امپراطوری ایران را به نمایش در آورد که امروزه از این نوع طراحی برای مجلل نشان دادن پذیرایی شیک ایرانی می توان استفاده نمود.

سبک دکوراسیون ایران باستان برای اجرا در چه فضاهایی مناسب است؟

سبک دکوراسیون ایران باستان به دلیل بافت و ویژگی های خاص خود برای اجرا در خانه هایی با متراژ نسبتا بزرگ مناسب است البته باید توجه داشت که متراژ بالا به تنهایی برای اجرای سبک دکوراسیون ایران باستان کفایت نمی کند و حتی المقدور باید ارتفاع  سقف محل مورد نظر از حد معمول بالا تر باشد چون در صورت کوتاه بودن سقف و یا حتی ارتفاع استاندارد آن هم برای اجرای این سبک می تواند مناسب نباشد چون ارتفاع بلند سقف  باعث بزرگ و روشن شدن فضا می شود که شکوه و جلال خاصی به فضای مورد نظر می دهد.

از ویژگی های خاص و منحصر به فرد این سبک استفاده از سلطنتی در دکوراسیون ایران باستان است که نسبت به مدل های دیگر مبل از نظر حجم و ویژگی های ظاهری  فضای بیشتری را اشغال می کند و جا نمایی این نوع مبل در فضاهای کوچک یا کم ارتفاع ممکن است از لحاظ زیبایی دیداری زیاد جالب نباشد.

این سبک معمولا در متراژ های نسبتا زیاد با ارتفاع بلند این امکان را به طراح می دهد می بتواند ستون هایی بلندی در آن با سازه های سنگی یا بتنی طراحی کند که با سر ستون های زیبا و منقش به حیوان افسانه ای بالدار تزیین شده باشد.

استفاده از انواع منبت کاری، معرق کاری و کارهای ظریف بر روی سقف این نوع بناها می تواند عظمت و شکوه دیداری را به فضای پیرامونی منتقل نماید.

برای رسیدن به طراحی دکوراسیون به سبک ایران باستان چه المان هایی باید در نظر گرفته شود؟

در طراحی دکوراسیون به سبک ایران باستان باید حتی المقدور از سنگ های مرمر در اندازه های و قطعات بزرگ برای نمای داخلی و خارجی استفاده شود.

در نمای داخلی و خارجی بهتر است از تندیس ها و نقوش حکاکی شده استفاده شود که به خطوط میخی ایران باستان  شباهت دارند و می توانند برای تزیین نمای داخلی و خارجی به شکل قاب های بزرگ و کوچک استفاده شوند.

سبک دکوراسیون ایران باستان چیست ؟ | بهترین فضا برای اجرای این سبک کجاست ؟

در سبک دکوراسیون ایران باستان بهتر است برای رنگ آمیزی نمای داخلی از رنگ های خنثی و روشن سفید و کرم در کنار رنگ های پر جاذبه و با شکوه مثل زرشکی، آبی ارغوانی و طلایی استفاده شود.

از کارهای مرسوم در این طراحی استفاده از  ستون های بلند با سطوحی منقش به شیارهای بعضا طولی و راه، راه و طراحی سر ستون های با شمایل حیوانات افسانه ای بالدار یا سر شیر یا گاو می تواند نمایی زیبا و خارق العاده به فضای داخلی بدهد.‌ در این سبک تلاش می شود تا از دربهای سنگین و بزرگ که بعضا ارتفاع آن ها به حدود سه متر می رسد استفاده شود.

از دیگر ظرف و اشیاء زینتی که در دکوراسیون ایران باستان می تواند حالت نوستالژیک داشته باشد استفاده از ظروف منبت کاری شده، حجاری ها، ظروف کوچکی که با گل پخته شکل گرفته باشند، استفاده از مجسمه های مفرغی شکل که از جنس عاج بوده و به شکل ناشیانه و زمخت ساخته شده باشند هم می تواند برای جا نمایی در فضاهای مختلف این نوع طراحی راهگشا باشد.

در این سبک  همچنین  می توان از قاب های بلند و بزرگ مرمر استفاده نمود که نقاشی های مربوط به حوادث گذشته روی آن نقش بسته باشد. در این سبک طراحی استفاده از فرش ها و گلیم هایی با طرح و نقش های قدیمی نوستالژیک که بر روی آن ها نقوش باستانی و اماکن تاریخی نقش بسته باشد می تواند فضایی رویایی و چشم نواز به وجود بیاورد.

برای طراحی و پیاده سازی این سبک چه محدودیت های می تواند وجود داشته باشد؟

برای طراحی و اجرای ایران باستان همانطور که گفته شد به فضاهایی با متراژ بزرگ و ارتفاع بلند تر از حد استاندارد نیاز است و به همین دلیل یکی از محدودیت های بزرگ در اجرای این سبک مسئله محدودیت فضا در خانه های با متراژ کوچک است چرا که به علت نوع طراحی و حجیم بودن وسایل مورد استفاده اجرای آن ها به شکل اصولی در این مکان ها تقریبا سخت و غیر ممکن است.

معمولا طراحی و اجرای دکوراسیون ایران باستان به دلیل حجم کار ممکن است هزینه های زیادی در بر داشته باشد که اجرای آن برای خیلی افراد جامعه میسر نباشد. مسئله دیگر که اجرای سبک دکوراسیون ایران باستان را با مشکل و محدودیت مواجه می کند.

فراهم آوردن وسایل و لوازم مناسب  برای این کار است که از هماهنگی و توازن لازم برخوردار باشند. مشکل دیگر که می تواند اجرای سبک دکوراسیون باستان را با محدودیت روبرو نماید قوانین شهرسازی و سازمان نظام مهندسی است که اجازه افزایش ارتفاع واحدهای مسکونی را بیشتر از ۳ متر نمی دهد و موجب محدودیت ارتفاع سقف می شود.

این شکل از طراحی شهری باعث می شود دربها، پنجره کوچک شوند و حتی وسایل دیگر مثل پرده ها هم از آن ها متاثر گردند و نتوانند عظمت و جلوه واقعی فضای دیداری این سبک از معماری را به شکل چشم نواز هویدا کرده جلو گر نمایند.

سخن‌پایانی

سبک دکوراسیون ایران باستان سبکی زیبا، اصیل و باوقار است که اگر به درستی و به شکل اصولی اجرا شود می تواند عظمت و شکوه دوران باستان را در نمای دیداری فضای داخلی جلو گر نماید.

این سبک از طراحی ویژگی های خاص خود را دارد که از جمله مهمترین ویژگی های آن می توان به فضاهایی با متراژ زیاد و ارتفاع بلند سقف اشاره کرد که به وسیله پنجره های بزرگ و درب های سنگین فراخ جلوه ای خاص پیدا می کند.

در این سبک از معماری بر حجم زیاد نور و روشنایی برای انعکاس به فضای داخلی تاکید می شود چون می تواند زیبایی و شکوه نمای ظاهری را دوچندان نماید.

از دیگر نماد های قابل توجه این سبک از طراحی وجود ستون های بلند و سر ستون های منقش به نقش و تاریخ انتشار ۱۳ فروردین ۱۴۰۱

در تاریخ هنر و طراحی، سبک ایران باستان معمولاً شامل قطعات مختلفی می‌باشد که از قرون‌وسطی در این منطقه وارد شده است. ایران جزو اولین مناطقی بود که به اسلام گروید. از آن زمان تا کنون مذهب تأثیر زیادی بر هنر و طراحی داشته است. سبک مدرن ایرانی همچنان عناصر سنتی بسیاری را در خود جای‌داده، بااین‌حال، صنایع‌دستی سنتی به‌تدریج با اقلام تولید انبوه خارجی جایگزین شد.

در واقع می‌توان گفت در خانه‌های سنتی ایرانی، فضای داخلی بسیار مهم‌تر از نمای بیرونی و نمای ساختمان است. خانه‌های ایرانی قدیمی ظاهری ساده و محجوب دارند اما در داخل دارای طرح‌های باشکوه و چشم نوازی هستند.

در این مقاله به نکاتی درباره طراحی داخلی به سبک ایران باستان می‌پردازیم.

۱. فرش‌های زیبا در سبک ایران باستان

اولین و مهم‌ترین عنصر در طراحی دکوراسیون خانه‌های ایرانی، فرش ایرانی است و از دیرباز یکی از نمادهای قدرتمند فرهنگی مردم ایران بوده و یکی از نشانه‌های اصلی شناخت هنر و فرهنگ ایرانی در بین مردم سایر کشورها بوده است. فرش یا قالیچه ایرانی از متمایزترین انواع دکوراسیون ایرانی هستند. امروزه نیز از اشیای باارزش می‌باشند و در قرآن از آن‌ها به‌عنوان اثاثیه بهشت یاد شده است. فرش‌ها از نظر اندازه و عملکرد متفاوت هستند. برخی برای تزئین ایجاد می‌شوند و برخی دیگر برای نماز استفاده می‌گردند.

فرش‌هایی که درگذشته استفاده می‌شد دارای رنگ‌ها و طرح‌های بسیار زیبا بودند. نقوش این فرش‌ها برگرفته از برگ‌ها، گیاهان و غیره بود.

در فرهنگ ایران باستان، قبل از مدرن شدن، اعضای خانه و مهمانان روی زمین می‌نشستند. ازاین‌رو فرش‌های نرم و کوسن‌های تزئین شده در اطراف اتاق قرار داده شده بود تا افراد بتوانند روی زمین استراحت کنند.

۲. سبک مبلمان قدیمی ایرانی

بعد از فرش، مبلمان سبک سنتی و کلاسیک نیز یکی از وسایلی بودند که اکثر خانه‌های ایرانی در پذیرایی از آن استفاده می‌کردند. مبلمان ایرانی به دلیل تزئینات غنی خود متمایز بودند، اگرچه اتاق‌ها معمولاً مبلمان کمی داشتند. اما داشتن مبل‌های کم‌ارتفاع یا حتی بالشتک‌هایی که مستقیماً برای نشستن روی زمین قرار می‌گرفتند، معمول بود. بنابراین صندلی‌ها بیشتر برای خانواده‌های ثروتمند و خانواده‌های سلطنتی بود و معمولاً برای پذیرایی از بازدیدکنندگان مهم استفاده می‌شد.

برخلاف سایر فرهنگ‌های اسلامی، ایران نسبت به بازنمایی‌های مجازی بازتر بود. در هنر و مبلمان ایرانی، گاهی اوقات قطعاتی را می‌بینیم که با اشکال حیوانی و حتی انسانی تزئین شده‌اند که معمولاً نمایانگر رویدادهای تاریخی هستند. اما در هنر دینی، بازنمایی‌های انسانی کاملاً غایب است.

ترکیب وسایلی مانند مبلمان سلطنتی یا کلاسیک ایرانی در کنار فرش‌های زیبا می‌تواند همان دکوراسیون خانه ایرانی ناب و منحصربه‌فرد باشد که هر طراح خلاق و ایدئولوژیکی در ذهن خود دارد.

۳. صندلی آبنوس با منبت عاج

نوعی صندلی سلطنتی بود که بیشتر در خانه‌های سلطنتی یافت می‌شد. این صندلی یک تاج بلند و همچنین کنده‌کاری و منبت‌کاری‌های زیبایی داشت. روکش آن برگرفته از طرح‌های زیبا و اشکال هندسی بود.

۴. نقوش تزئینی سبک ایران باستان

تزئینات به‌شدت تحت‌تأثیر اسلام بود و بیشتر قطعات دارای نقوش غیر تجسمی بودند که در هنرهای اسلامی رایج می‌باشد. اینها شامل؛ نقوش هندسی پیچیده، گل‌ها، برگ‌های تلطیف‌شده و متون خوشنویسی تلطیف‌شده هستند که معمولاً برگرفته از نوشته‌های قرآنی است.

۵. خاتم‌کاری و میناکاری چیست؟

استفاده از خاتم یک تکنیک رایج برای تزئین بود. خاتم شامل؛ حکاکی نقوش تزئینی بر روی چوب و پرکردن فضاهای خالی آن با قراردادن قطعات کوچک از مواد مختلف، مانند مروارید بود.

میناکاری یکی از شکوهمندترین صنایع‌دستی ایران است. به هنر نقاشی و طراحی سطح فلزاتی مانند؛ طلا، نقره و مس با لعاب دادن رنگ‌ها و آتش در کوره می‌گویند (گاهی روی شیشه یا سرامیک نیز انجام می‌شود).

منبع : architecturaldigest.com

۶. چراغ‌های تزئینی در دکوراسیون قدیمی

چراغ‌ها یکی دیگر از وسایل مهم بودند. این قطعات معمولاً از شیشه، برنز یا برنج ساخته می‌شدند و نمای بیرونی آن با میناکاری یا عناصر طلایی تکمیل می‌شد. نقوش تزیینی آن عمدتاً غیر تصویری بوده و تمام سطح آن اغلب با نقوش عربی با متنی خوشنویسی در وسط پوشیده شده بود. دیگر اقلام مهم فلزکاری چراغ‌های بخور، جعبه‌ها و گلدان‌ها بودند.

۷. چه نوع پنجره‌هایی در دکوراسیون خانه‌های قدیمی رایج بود؟

پنجره‌ها معمولاً از شیشه‌های رنگی ساخته می‌شدند تا از تابش نور شدید خورشید به‌ویژه در مناطق کویری و همچنین حفظ حریم خصوصی افراد داخل اتاق جلوگیری شود. این نوع پنجره‌ها در اشکال مختلف هندسی ساخته می‌شدند. امروزه نیز افراد سنتی پسند از این نوع پنجره‌ها در ساختمان خود استفاده می‌نمایند.

۸. طاقچه در طراحی داخلی به سبک ایران باستان

طاقچه قفسه‌های توکار دیواری بودند که برای نگهداری وسایل تزئینی و غیره استفاده می‌شدند. کف این طاقچه‌ها را با پارچه‌های زینتی وسنتی می‌پوشاندند، چراکه هم جلوه‌ای زیبا به دیوار بدهد و هم از خاک گرفتن طاقچه تا حدی جلوگیری شود.

۹. استفاده از کاشی‌های قدیمی ایرانی

کاشی‌های قدیمی ایرانی در رنگ‌های زرد، فیروزه‌ای، آبی و سفید از ویژگی‌های بارز اکثر ساختمان‌ها و سازه‌های سنتی ایران است. کاشی‌سازی در ایران قرن‌ها قدمت دارد و از نظر فنی و طراحی دستخوش تغییرات زیادی شده است.

۱۰. ایده‌هایی برای طراحی دکوراسیون به سبک سنتی ایرانی

  • استفاده از ظروف سفالی با رنگ‌های خاکستری، قرمز و قهوه‌ای (رنگ‌های سنتی) با الگوهای حیوانات، گیاهان، افراد و طرح‌های زاویه‌دار می‌تواند ایده‌ای جالب برای تزئین دکور منزل شما به سبک قدیمی باشد.
  • نقاشی‌های مینیاتوری که اشعار، داستان‌ها و نوشته‌های مردمی را به تصویر می‌کشند؛ می‌تواند جذاب به نظر برسد. مینیاتورهایی که توسط فرمانروایان ایرانی حمایت می‌شد، سبک رایج نقاشی در ایران بوده است. برای کسانی که خواهان یک اثر هنری زیبا هستند، سرمایه‌گذاری روی یک مینیاتور قطعاً یکی از راه‌های بازگرداندن رنگ و زیبایی ایران باستان است.
  • دیوارپوش‌های قدیمی، فرش‌ها و قالیچه‌های سنتی و روکش‌های کوسن گزینه‌های مناسب‌تر و ارزان‌تری هستند که می‌توانید در نظر بگیرید.
  • نصب آینه‌ای به دیوار که دورتادور آن با کاشی‌های مربع شکل و قدیمی به رنگ فیروزه‌ای پر شده است؛ می‌تواند یک ایدهٔ خلاقانه در طراحی داخلی باشد.
  • سماور قدیمی ایرانی یک انتخاب عالی برای تکمیل دکوراسیون منزل یا آشپزخانه شماست. سماورهای زغالی حکاکی شده بهترین انتخاب هستند.

برای طراحی داخلی، طراحی نقشه و طراحی نما ساختمان می توانید  خود را به صورت آنلاین در سایت ما ثبت کنید!

نگار شیر یا اسب بالدار است که در صورت ایجاد نقش و نگار و منبت کاری بر روی سقف می تواند فضاهای خارق العاده زیبایی را خلق نماید.

فتر کار ایران باستان

در این سبک استفاده از مبلمان چوبی و چرمی، به کار بردن لوسترهای کریستالی با شاخه های متعدد، لامپهای اشکی، تبدیل بخشی از دیوار به عنوان کتابخانه و قفسه و استفاده از چوب به عنوان دیوارپوش و نیز حتی در سقف دفتر کار به زیبایی، هنر ایرانی را در سبک ایران باستان برای ما نمایان می سازد.

سبک دکوراسیون ایران باستان در آشپزخانه

استفاده از کاشی هایی با نقوش اسلیمی ایرانی و یا به کارگیری آجر به عنوان ، بهره بردن از فرش و گلیم ایرانی اصیل، استفاده از کوزه و ظروف سفالی برای نگهداری ترشی یا مربا، به کار بردن سماورهای قدیمی طلایی و همچنین استفاده از ظروف مسی در آشپزخانه سبک ایران باستان دیده می شود.

سخن آخر

بر اساس آنچه در طول متن اشاره شد، دکوراسیون سبک ایران باستان بیشتر بر تجملات و هنر و فرهنگ تمرکز دارد و به همین دلیل با دکوراسیون سنتی ایرانی متفاوت است. دقت داشته باشید که در چیدمان سنتی از وسایل و صنایع دستی استفاده میشود و تجملات به ندرت در آنها به چشم میخورد.

 

تیترهای این محتوا پنهان کن
1 سبک دکوراسیون ایران باستان چیست؟
دکمه بازگشت به بالا