تمام نکاتی که باید در ماه پنجم بارداری رعایت کنید

در ماه پنجم بارداری چه می‌گذرد؟

دوران شیرین بارداری زمانی است که هیچوقت از خاطر مادر نمی رود و تمامی مادران تلاش می کنند که با رعایت رژیم غذایی و انجام ورزش، نوزادی سالم به دنیا بیاورند ؛ با توجه به این موضوع که بدن مادر باردار در تمامی ماه های بارداری متفاوت با ماه دیگر است، ماه پنجم بارداری نیز تفاوت هایی خود را دارد، ما در ادامه به هر آنچه در ماه 5 حاملگی اتفاق خواهد افتاد می‌پردازیم.

All the tips you should follow in the fifth month of pregnancy

کودک در ماه پنجم بارداری

اندازه‌ی کودک در این دوران به اندازه یک سوم بدن و تقریبا اندازه یک لیمو است، همانطور که می‌بینید کودک هنوز رشد اصلی خود را انجام نداده است در این ماه بارداری کودک  نیازمند دریافت ویتامین ها و مواد مغذی بسیاری است ،جالب است بدانید در ماه پنجم جنس کودک مشخص خواهد شد، چشمان کودکان شروع به حرکت می‌کند و ناخن ها شکل می‌گیرند،. جنین به اندازه 140 تا 300 گرم وزن گیری کرده است و حدودا 13 تا 25.6 سانتی متر می باشد.

شاید بخواهید بدانید جنین تان در شکم شما مشغول چه کاری است؟ جواب ساده است مکیدن انگشت شست کاری است که جنین در ماه پنجم در حال تمرین آن است؛همین طور چشم ها و ابروها و مژه ها و پلک هایش هم در حال تکمیل هستند. جنین شما در این ماه است که اثر انگشت مخصوص خودش را پیدا می کند. یکی از مهم ترین هفته‌های بارداری یعنی هفته‌ی بییت و یکم بارداری در ماه پنجم اتفاق می‌افتد، ما در مقاله‌ای به طور جامع و مفصل به هفته ۲۱ بارداری پرداختیم، از شما دعوت می‌کنم بعد از مطالعه این مطلب به سراغ آن بروید.

علائم آزار دهنده‌ی این ماه چیست؟

مادران از این ماه به عنوان شیرین ترین ماه بارداری یاد می کنند ولی یک سری علائم آزاردهنده در این ماه وجود دارد که ممکن است باعث آزار مادر جنین بشود از جمله:

  • خارش پوست
  • ترک های پوستی
  • رگ های واریسی
  • رگ های عنکبوتی
  • مشکلات بینایی
  • سرگیجه
  • گرفتگی عضلات پا

نکته : لزوما تمامی این علائم را مادر در ماه پنجم بارداری تجربه نمی کند.

در این ماه بارداری چه کارهایی را انجام دهیم؟

در ماه 5 بارداری آستین های خود را بالا بزنید و وارد میدان کشتی شوید! چون این ماه همان ماهی است که با حرکات زیاد جنین همراه است. شما در این ماه ممکن است سکسه جنین خود را هم حس کنید پس لطفا در این ماه کارهای سنگین انجام ندهید و یک سری از کارها را با خیال راحت به پدر جنین بسپارید. اگر در اوایل ماه پنجم ضربان قلب تان افزایش پیدا کرد اصلا نگران نباشید این اتفاق کاملا طبیعی است در این مرحله ضربان قلب تان به خاطر اکسیژن رساندن به جنین است که افزایش پیدا کرده است.

سوار ماشین می شوید؟

پس کمربندتان را زیر شکم و در راستای باسن و ران ببندید و کمربند را زیر شانه تان قرار دهید نه بازو تا کمتر به شکم تان فشار وارد شود.

علت درد زیر شکم در ماه 5 بارداری

چه غذا هایی مناسب این ماه بارداری  است؟

سبزیجات؛ مهم ترین چیزی که نباید آن را فراموش کنید است، شیر، ماهی، غلات و تمام فرآورده هایی که حاوی کلسیم هستند تا جنین شما استخوان ها و دندان های قوی و سالم تری داشته باشند را مد نظر قرار دهید. اسید فولیک، آهن و ویتامین D را مصرف کنید که در غذاهایی مثل تخم مرغ، نخودفرنگی، جگر، سویا و لوبیا به فراوانی یافت می شود. از خوردن غذاهای خام ، ماهی هایی که جیوه بالایی دارند، مصرف کافئین، غذاهای سرخ شده و تند بپرهیزید.

چه کنیم در ماه پنجم حاملگی ساق پا نگیرد؟

ویتامین بخورید، وزن اضافی را دور بیاندازید ، فعالیت بیش از حد یا از طرفی یک جا نشستن را کنار بگذارید چون همه این موارد منجر به گرفتگی ساق پا مادر می شود.

چه مشکلاتی در ماه پنجم حاملگی به سراغ مادران می‌آید؟

مشکلاتی هنگام خواب مادر را آزار می دهد چون شکم مادر برآمده شده و نحوه خوابیدن را دچار مشکل می کند؛ برای راحت تر شدن نحوه خوابیدنتان به پهلو بخوابید و یک بالش بین زانوها و یک بالش زیر شکمتان قرار دهید؛ اگر ورزش مناسب داشته باشید این مشکلات کمتر مورد آزار شما خواهند شد.

تغذیه ماه پنجم بارداری

در ماه پنجم بارداری، تغذیه صحیح و متنوع بسیار مهم است. در این مرحله، نیاز بدن به مواد مغذی بیشتر شده است و برای رشد و تکامل جنین، مادر باید تغذیه مناسبی داشته باشد.

برخی از مواردی که در تغذیه ماه پنجم حاملگی باید رعایت شود عبارتند از:

  • استفاده از مواد غذایی حاوی پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف مانند آهن، کلسیم و فولات
  • مصرف مواد غذایی حاوی اسید فولیک، که برای جلوگیری از بیماری‌های نوروتیوبی نیاز است
  • خوردن غذایی حاوی امگا ۳، که برای تکامل سیستم عصبی جنین مفید است
  • بهره گیری از مواد غذایی حاوی آهن، که برای پیشگیری از کم خونی در مادر و جنین مفید است
  • مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم، که برای ساخت استخوان‌های جنین مفید است

همچنین، در این مرحله از بارداری، مصرف مواد غذایی حاوی قند و چربی باید کاهش یابد و به جای آن، می‌توانید از منابع سالمی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات استفاده کنید. همچنین، مصرف مواد غذایی ناسالم مانند غذاهای چرب، فست فود و نوشابه‌های گازدار باید به حداقل ممکن کاهش یابد. در هر صورت، بهتر است با پزشک خود در مورد تغذیه مناسب در ماه پنجم بارداری صحبت کنید.

تغذیه ماه پنجم بارداری

میوه‌های مفید ماه پنجم بارداری

مصرف میوه‌های مختلف در طول بارداری می‌تواند به سلامتی مادر و جنین کمک کند. در ماه 5 بارداری، برخی از میوه‌های مفید برای بارداری عبارتند از:

  • انار
  • هندوانه
  • خرمالو
  • آناناس
  • توت فرنگی

البته قبل از مصرف هر نوع میوه، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

علت درد زیر شکم در ماه 5 بارداری

درد زیر شکم در ماه پنجم بارداری ممکن است به دلیل چندین علت مختلفی باشد. برخی از این علل عبارتند از:

  1. کشیدگی عضلات رحم: در این مرحله از بارداری، رحم شما بزرگ شده و به دلیل این تغییرات، ممکن است عضلات رحم شما کشیده شده و درد و ناراحتی در ناحیه زیر شکم ایجاد کند.
  2. تغییرات هورمونی: در این مرحله از بارداری، سطح هورمون های مختلف در بدن شما تغییر می کند و این تغییرات ممکن است باعث درد و ناراحتی در ناحیه زیر شکم شود.
  3. افزایش وزن: در این مرحله از بارداری، وزن شما افزایش می یابد و این ممکن است باعث درد و ناراحتی در ناحیه زیر شکم شود.
  4. عفونت ادراری: درد زیر شکم ممکن است ناشی از عفونت ادراری باشد که در بارداری بسیار رایج است.

در هر صورت، اگر درد شما شدید است یا با سایر علائم همراه است، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا علت درد را تشخیص دهد و درمان مناسب را برای شما تجویز نماید.

وضعیت مادر در ماه پنجم بارداری

وضعیت مادر در ماه پنجم بارداری به طور کلی خوب است. در این مرحله، جنین به طور قابل توجهی رشد کرده و اندازه آن حدود 20 سانتیمتر است. مادر ممکن است با مشکلاتی مانند سردرد، خستگی، تهوع و استفراغ مواجه شود، اما این علائم معمولاً در این مرحله کمتر شدید هستند. مادر باید به مراقبت از خود و رعایت تغذیه سالم و ورزش منظم ادامه دهد.

تغییرات بدن در هفته ۲۵ بارداری

همان‌طور که گفتیم در هفته بیست و پنجم بارداری رحم شما به اندازه یک توپ فوتبال شده و پوست شکم کشیده می‌شود. اگر بارداری اول شما باشد، ممکن است تا این هفته لگدهای جنین را حس نکرده باشید. اما از این هفته حرکات جنین را می‌توانید احساس کنید.

با بزرگ‌ شدن رحم، هم بیشتر می‌شود. ممکن است شب‌ها چندین بار از خواب بیدار شوید. خارش شکم شما بیشتر شده و به دلیل مشکلات گوارشی، دچار می‌شوید. هر هفته به وزن شما اضافه می‌شود و باید در طول بارداری، افزایش وزن سالم را هدف قرار دهید.

دکمه بازگشت به بالا