اقتصادی

افزایش ۲۰ درصدی کشت گندم در ساری

مجله روز/مازندران مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری از افزایش ۲۰ درصدی کشت گندم در این شهرستان نسبت به سهمیه ابلاغی خبر داد.

به گزارش مجله روز، به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، سیداسماعیل علوی اظهار کرد: امسال سطح زیرکشت گندم شهرستان ساری با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سهمیه ابلاغی به ۱۱ هزار و ۵۱۴ هکتار رسید. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری تصریح کرد: با برنامه ریزی های انجام شده، سهمیه ابلاغی سطح زیرکشت این شهرستان برای امسال ۹ هزار و ۵۵۰ هکتار است. 

وی با اشاره به اینکه یکی از طرح های بسیار خوب و مهمی که جهاد کشاورزی در دست اجرا دارد، طرح جهش تولید در دیمزارها است، افزود:  هشت هزار و ۶۳۰ هکتار اراضی دیم و  ۲ هزار و ۸۸۴ هکتار اراضی آبی این شهرستان، گندم کشت شد. 

علوی با بیان اینکه یک هزار و ۳۷۸ تن بذر گندم در این شهرستان توزیع شد، گفت: این مقدار شامل ۴۹۰ تن بذر مادری و پرورشی و ۸۸۷ تن ارقام گواهی شده احسان، آراز، آرمان، تیرگان و تکتاز است.

سید اسماعیل علوی اظهار کرد: امسال ۹ هزار و ۶۵۳ هکتار اراضی کشاورزی شهرستان ساری جو کشت شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با بیان اینکه ۸ هزار و ۸۵۰ هکتار مزارع جو این شهرستان دیم و مابقی آبی است، تصریح کرد: سهمیه ابلاغی این شهرستان هشت هزار و ۵۰۰ هکتار بود که سطح کشت امسال ۱۴ درصد بیشتر از سطح ابلاغی است. 

این مسوول بیان کرد: جو یکی از سازگارترین غلات بوده و نسبت به گندم در برابر خشکی مقاوم تر است و در شرایط دیم هم عملکرد بهتری نسبت به گندم و چاودار دارد. 

علوی خاطرنشان کرد: جو نسبت به دمای بالا (بیش از ۳۲ درجه سانتی گراد) مقاوم بوده و دانه جو نسبت به گندم برای جوانه زدن به رطوبت کمتری نیاز دارد و نسبت به شوری خاک، چه در مرحله جوانه زنی و چه در مراحل دیگر مقاوم تر است.

 سید اسماعیل علوی با اشاره به اجرای احکام تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی در روستاهای وزملا و ولیک بن دهستان بنافت بخش دودانگه شهرستان ساری از بازگشت ۱۲ هزار مترمربع اراضی کشاورزی این روستاها به چرخه تولید خبر داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری تصریح کرد: مالکان زمین‌های کشاورزی و باغی از هرگونه ساخت و ساز و تغییرکاربری در اراضی خود پیش از اخذ مجوز از نهادهای مربوطه خودداری کنند چراکه دستگاه قضایی بر اساس حفظ حقوق بیت المال و صیانت از حقوق عامه با متخلفان برخورد می‌کند.

علوی با تأکید بر محدود بودن اراضی کشاورزی و رابطه مستقیم حفظ کاربری اراضی کشاورزی با امنیت غذایی از مردم خواست برای هرگونه ساخت و ساز در زمین های کشاورزی با کارشناسان اراضی این مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی مشاوره کنند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به پوشش اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد می‌پردازم. با داشتن دانش عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در حوزه اقتصاد، تمام تلاشم را می‌کنم تا بهترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا