ایرانی کسب و کارعمومی

برای تقویت موهای رنگ شده چه باید کرد

رنگ کردن موها تغییری شگفت انگیز در ظاهر خانم‌ها ایجاد می‌کند و یکی از بهترین روش‌ها برای پوشاندن موهای سفید است. از طرفی استفاده از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو می‌تواند به ساختار موها آسیب وارد کند و به مرور ریشه مو را ضعیف کند. از همین رو  استفاده از شامپو کافئین جنسینگ بیز میتواندانتخاب مناسبی باشد. همینطور آشنایی با روش‌های مراقبت از موهای رنگ شده می‌تواند راهکار مناسبی برای تقویت موی رنگ شده و پیشگیری از آسیب و درمان موهای آسیب دیده باشد.

اگر جزو آن دسته از بانوانی هستید که اکثر اوقات تمایل به تغییر رنگ موهایتان دارید باید بدانید این کار سبب رسیدن  آسیب‌های جدی به ریشه موها شده  و گاهی باعث بیماری هایی جبران ناپذیر مثل ریزش مو می شود. بنابراین بهتر است از شامپوی بدون سولفات برای موهای خشک و وز برای مراقبت بیشتر موهای خود استفاده کنید. رنگ های مو اغلب دارای ترکیبات شیمیایی خیلی قوی هستند که موها تاثیر نامطبوع گذاشته و رشد آنها را کاهش میدهد و همچنین و آنها را سست می کند. البته گاهی باعث کاهش ضخامت موها هم می شوند و سبب می شوند که موها کم پشت به نظر برسند. برای اینکه موهایی همیشه شاداب و مناسب حتی به هنگام رنگ کردن داشته باشید، در ادامه با ما همراه باشید.

روش‌های تقویت و مراقبت از مو رنگ شده و دکلره

موهای خود را آبرسانی کنید

برای تقویت مو و مراقبت از موهای رنگ شده قبل از هر اقدامی باید موهای خود آبرسانی کنید. موها بعد از رنگ و دکلره رطوبت طبیعی خود را تا میزان زیاد از دست می‌دهند و شکننده می‌شوند. از همین رو آبرسانی موها می‌تواند کمک کند تا حالت طبیعی خود را حفظ کنند و نرم و براق شوند.

بهتر است حداقل ۳ روز قبل از رنگ کردن موها را با روغن داغ نرم کنید و بعد از رنگ و دکلره نیز این کار را چند بار تکرار کنید. روغن تراپی با کمک روغن‌های تغذیه کننده که گرم شده‌اند، به محافظت از موها و نرم شدن آن‌ها کمک زیادی می‌کند. برای این کار لازم است روغن را چند ثانیه گرم کنید و بعد روی پوست سر تا نوک موها ماساژ دهید و بعد از ۴۵ دقیقه موها را بشویید.

بهترین روغن برای این کار روغن زیتون، جوجوبا و نارگیل است که موجب آبرسانی موها و درمان موهای آسیب دیده می‌شوند. بهتر است هر بار بعد از حمام نیز زیر موهای خود را کمی به روغن نارگیل یا آرگان آغشته کنید.

قبل از شستن موها دمای آب را بررسی کنید

دوش گرم با آب داغ می‌تواند چربی طبیعی پوست سر و موها را از بین برود و این موضوع موجب خشک شدن موها می‌شود. برای مراقبت از موهای رنگ شده بهتر است دمای آب را روی حالت ولرم قرار دهید.

برای مراقبت از موهای رنگ شده از شستن روزانه موها خودداری کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای مراقبت از موهای دکلره و رنگ شده این است که از شستن روزانه موها اجتناب کنید. این کار هم به رنگ موها آسیب می‌زند و هم موجب خشکی مو می‌شود. بهتر است موهای خود را ۲ تا ۳ بار در هفته بشویید.

از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید

سدیم لوریت سولفات یکی از رایج‌ترین مواد موجود در شامپو‌ها است که تأثیر بسیار بدی روی موهای رنگ شده دارد. وجود سولفات در شامپو موجب خشک شدن موهای رنگ و دکلره شده می‌شود. از طرف دیگر رنگ موها را از بین می‌برد. برای طولانی‌تر شدن اثر رنگ مو و همچنین محافظت از موها بهتر است از شامپو بدون سولفات بیز استفاده کنید.

در زمان شنا کردن از موهای خود محافظت کنید

در آب استخرها معمولاً مقدار زیادی کلر وجود دارد و این ماده به شدت به موهای شما آسیب وارد می‌کند. بهتر است در زمان شنا از یک کلاه مخصوص شنا استفاده کنید و موها را کاملاً بپوشانید.

برای مراقبت از موهای رنگ شده موهای آسیب دیده را کوتاه کنید

باید این موضوع را بپذیرید که زمانی که در اثر رنگ کردن مو، موهای شما خشک و پر از موخوره می‌شود، هیچ راهکاری به اندازه کوتاه کردن بخش‌های آسیب دیده نمی‌تواند به آن کمک کند. از همین رو بهتر است بخش پایین موهایتان را ماهی یک بار کوتاه کنید تا از گسترش آسیب به بخش‌های بالای مو جلوگیری شود.

از شامپوی مناسب موها رنگ شده و خشک استفاده کنید

اگر موهایتان بعد از رنگ و دکلره به شدت آسیب دیده است، بهتر است از شامپوی مناسبی استفاده کنید. انتخاب یک شامپو مخصوص موهای خشک و رنگ شده می‌تواند راهکار مناسبی برای مراقبت از موهای دکلره شده باشد.

از ماسک موی طبیعی عسل و موز برای تقویت موی رنگ شده استفاده کنید

برای آبرسانی طبیعی موها می‎توانید علاوه بر روغن تراپی از ماسک موی موز و عسل استفاده کنید. یکی از بهترین ماسک‌ها برای موهای رنگ شده ماسک عسل و موز است. این ماسک به رفع آسیب و حفظ رطوبت موها کمک زیادی می‌کند. برای تهیه این ماسک می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

موز: ۱ عدد رسیده

روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری

ماست: ۱ قاشق غذاخوری

عسل: ۱ قاشق غذاخوری

*در یک کاسه موز را کاملاً له کنید و مقداری روغن زیتون و ماست و عسل به آن اضافه کنید.

*مواد را به خوبی ترکیب کنید و از ریشه تا ساقه موها را به این ماسک آغشته کنید. سپس موهایتان را با یک کلاه پلاستیکی بپوشانید و برای ۱ ساعت صبر کنید.

*در انتها موها را با شامپوی بدون سولفات و آب ولرم بشواکثر خانم‌هایی که موهای رنگ شده دارند، بعد از مدتی از آسیب موهای خود گله می‌کنند. به ویژه اگر موهای آن‌ها دکلره شده باشد. دکلره کردن موها باعث ایجاد ترک در لایه خارجی مو، یعنی کوتیکول مو می‌شود.

این ترک ها نیز منجر به شکنندگی موها و خشک شدگی آن‌ها می‌شود. از آن جایی که مو، مجموعه‌ای از سلول های مرده است، در صورتی که آسیب عمیقا ایجاد شود، نمی‌توان ترمیم موها را انجام داد. موهایی که آسیب عمقی دیده‌اند باید کوتاه شوند. اگر این آسیب عمقی نباشد و فقط سطح خارجی مو را در برگرفته باشد، می‌توان با راهکارهای ساده‌ای، ترمیم موهای آسیب دیده را انجام داد.

علت های آسیب مو

گاهی اوقات بدون این که دلیل مشخصی برای آسیب دیدگی موها پیدا شود، مو دچار شکنندگی می‌شود. کش آمدن موها و نازک شدن آن‌ها، از دیگر نشانه های آسیب مو است. آسیب مو می‌تواند به علت کمبود ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز مو ایجاد شود. در این صورت حتما باید آزمایشات پزشکی انجام دهید و زیر نظر پزشک، اقدام به درمان کنید.

گاهی اوقات هم کاملا واضح است که چگونه موهای فرد آسیب دیده است. مثلا استفاده از ابزارهای گرمایشی مثل سشوار و اتو مو به ویژه زمانی که تماس مستقیم با موها دارند، باعث آسیب شدید موها می‌شوند. استفاده از سفید کننده های مو یا همان دکلره‌هایی که برای به پایه رساندن رنگ مو مصرف می‌شود، نقش مهمی در آسیب دیدگی آن‌ها دارد.

استفاده بیش از حد از آب داغ و استحمام طولانی مدت نیز، باعث شکنندگی موها می‌شود. حتی نوع شامپویی که استفاده می‌کنید، نقش مهمی در سلامت موهای شما دارد. حتما باید از شامپوی مناسب موهای رنگ شده یا استفاده کنید در غیر اینصورت کوتیکول‌های مو، باز می‌شوند. باز شدن شدن کوتیکول‌ها نیز باعث از بین رفتن رطوبت موها و افزایش شکنندگی موها می‌شود.

با توجه به این که بیشتر مشکلات سوختگی و آسیب دیدگی موها مربوط به مواد شیمیایی است، بهتر است در مصرف آن‌ها یک دوره زمانی را لحاظ کنید. مثلا اگر قرار است که موهای خود را فر یا صاف کنید، دو هفته بین تغییر حالت مو با رنگ کردن آن فاصله بیاندازید. بدین ترتیب، موها دو هفته فرصت دارند تا بازسازی شوند. اگر هم زمان رنگ و تغییر حالت بدهید، موهایتان آسیب عمیق‌تری می‌بیند و راه ترمیم آن‌ها، دشوار می‌شود.

روش های ترمیم موهای رنگ شده

موهای آسیب دیده خود را باید با دو روش کلی، ترمیم کنید:

  1.   تغذیه مناسب
  2. ترمیم موهای رنگ شده به صورت موضعی

اولین و مهمترین چیزی که باید مد نظر داشته باشید، ترمیم موهای آسیب دیده با تغذیه مناسب است. باید مواد غذایی که حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی همچون زینک و آهن است را در تغذیه خود بگنجانید. بدن باید مواد کافی برای رشد و ترمیم موها داشته باشد.

دومین روشی که باید به کار بگیرید، استفاده از ترمیم کننده های موضعی مو است.  این ترمیم کننده ها می‌توانند انواع ماسک های خانگی مو  و محصولات مراقبتی باشند.

ماسک موی خانگی برای ترمیم موهای رنگ شده

استفاده از ماسک های موی خانگی به ویژه اگر کاملا با موهای شما سازگار باشد، روش مناسبی برای ترمیم موهای آسیب دیده است. و استفاده از آن یکی از راه‌هایی است که اغلب توسط افراد به کار می‌رود؛ اما ترکیب عسل و روغن زیتون، تخم مرغ و ماست، روغن نارگیل و روغن دانه کتان، آبلیمو و روغن نارگیل از بهترین ماسک های خانگی است که می‌توانید به راحتی آن‌ها را تهیه کنید. البته باید به خاطر داشته باشید که برخی از مواد خوراکی هم ممکن است باعث ایجاد حساسیت در پوست کف سر بشوند. از این رو پیش از استفاده از این ماسک ها، حتما با متخصص این حوزه مشورت کنید.

دکمه بازگشت به بالا