بین الملل

چالش‌های دفاعی اساسی اروپا؛ پوتین، ترامپ و تولید نظامی

همزمان با کاهش شدید مهمات در اوکراین و نگرانی‌های فزاینده از کم‌رنگ‌شدن حمایت تسلیحاتی آمریکا، بروکسل سعی دارد با افزایش تولید نظامی خود قدرت دفاعی اروپا را افزایش دهد؛ امری که با آگاهی اروپا از جایگزین‌ناپذیر بودن آمریکا همراه است.

به گزارش مجله روز، یک روزنامه انگلیسی نوشته با ورود اوکراین به سومین سال جنگ و افزایش نگرانی‌ها از وضعیت حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا از این کشور، سیاستمداران، دیپلمات‌ها و کارشناسان حقوقی باور دارند اروپا باید توجه بیشتری به قدرت دفاعی خود داشته باشد و این موضوع حساس بی‌شک یکی از مواردی است که در دستور کار نشست سران تقریباً ۲۰ کشور اروپایی خواهد بود.

گاردین خبر داده بسیاری از کشورهای اروپایی بودجه‌های دفاعی خود را افزایش داده‌اند، اما هنوز معلوم نیست این کشورها تا چه حد برای پیشروی در این زمینه عزم جدی دارند. همچنین پیدا نیست که برای این کشورها که چند دهه به حمایت‌های امنیتی و تسلیحاتی آمریکا وابسته بوده‌اند، چه راهکاری به واقعیت نزدیک‌تر است.

«جیم تونسند» معاون سابق وزیر دفاع آمریکا در امور ناتو و اروپا گفت: در حال حاضر اروپا توان پر کردن جای خالی احتمالی آمریکا را دارد؟ پاسخ منفی است. اروپا این را می‌داند. صنایع اروپایی این را می‌دانند. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز این را می‌داند.

در حلقه‌های سیاست دفاعی اروپا هم افراد درباره تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا نظرات متفاوتی دارند؛ انتخاباتی که «دونالد ترامپ» یکی از گزینه‌های اصلی پیروزی در آن است و هشدار داده که اگر کشورهای ناتو بودجه دفاعی استاندارد ناتو را رعایت نکنند، از آن‌ها در برابر حمله روسیه حفاظت نخواهد کرد.

یک مقام دفاعی ارشد اروپا در پاسخ به این پرسش که سیاستمداران اروپایی تا چه حد نگران تاثیر پیروزی ترامپ هستند، گفت: بسیار. در پشت‌صحنه، بر سر افزایش مضاعف حمایت تسلیحاتی از اوکراین در صورت کنار کشیدن آمریکا بحث‌های زیادی جریان دارد.

چالش‌های دفاعی اساسی اروپا؛ پوتین، ترامپ و تولید نظامی
تجمع انتخاباتی ترامپ در کارولینای جنوبی

بسیاری هم نظر خوش‌بینانه‌تری درباره شرایط دارند. «هانو پفکور» وزیر دفاع استونی در یک گفت‌وگوی تلفنی اظهار کرد: فکر نمی‌کنم تغییر بنیادینی اتفاق بیفتد؛ چون عمیقاً باور دارم همان قدر که آمریکا برای متحدان اروپایی مهم است، همین متحدان هم برای ایالات متحده مهم هستند.

«کایسا اولونگرن» وزیر دفاع هلند گفت فارغ از اظهارات ترامپ، خود جنگ اوکراین زنگ خطری برای کشورهای جهان و خصوصاً اروپا بوده است. این سیاستمدار هلندی با تاکید بر اینکه اکنون به‌جای گرفتن انگشت اتهام به‌سوی دیگران، باید به فکر عمل بود، گفت: اروپا واقعاً باید نقش پررنگ‌تری در تامین امنیت خود داشته باشد. این یعنی سرمایه‌گذاری مالی بیشتر. در حال حاضر مشغول انجام همین کار هستیم و سرمایه‌گذاری‌های دفاعی در اروپا به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

ناتو در ماه میلادی جاری اعلام کرد که ۱۸ کشور عضو این اتحادیه قرار است امسال به استاندارد بودجه دفاعی معادل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی دست یابند. این در حالی است که یک دهه قبل تنها سه کشور عضو ناتو این استاندارد را رعایت می‌کردند. در سال میلادی گذشته بودجه دفاعی کشورهای عضو ناتو در اروپا و همچنین کانادا ۱۱ درصد افزایش یافت.

اتحادیه اروپا صندوقی ایجاد کرده که به کشورهایی که از اوکراین حمایت تسلیحاتی کرده‌اند، بودجه می‌دهد. اتحادیه اروپا و ناتو هم برنامه‌هایی برای افزایش تولیدات دفاعی مطرح کرده‌اند و کمیسیون اروپا قرار است در هفته‌های آتی یک استراتژی جدید برای قدرت دفاع اروپا ارائه کند.

بااین‌حال، «تونسند» که عضو ارشد مرکز «امنیت جدید آمریکا» است، باور دارد که هنوز چالش‌هایی باقی مانده است. او با بیان اینکه بسیاری از کشورها برای داشتن یک قوای دفاعی قدرتمند باید بودجه‌ای به‌مراتب بیشتر از ۲ درصد تولید ناخالص داخلی را به هزینه‌های دفاعی اختصاص دهند، گفت: «سرعت جمع‌آوری بودجه پایین است.»

این مقام سابق پنتاگون با بیان اینکه ظرفیت صنایع در اروپا هنوز ناکافی است، گفت: «صنایع در اروپا بسیار کوچک هستند و آمریکا نیز همین مشکل را دارد. حتی اگر بودجه و عزم کافی هم وجود داشته باشد، صنایع توان تولید در مقیاس موردنیاز را ندارند و ساخت برخی اقلام ممکن است سال‌ها طول بکشد.»

چالش‌های دفاعی اساسی اروپا؛ پوتین، ترامپ و تولید نظامی
رزمایش ناتو در لهستان

گاردین با این حال نوشته همزمان با افزایش ارسال مهمات از اروپا به اوکراین، بروکسل هنوز نتوانسته بسیاری از انتظارات را درباره سرعت و حجم کمک‌های تسلیحاتی برآورده کند.

«تیری برتون» کمیسیونر اتحادیه اروپا در امر افزایش ظرفیت تولید نظامی گفت: «ما اکنون در حال ورود به مرحله صنعتی جنگ (اوکراین) هستیم.»

به گفته او، استراتژی تازه اروپا که با برنامه دفاعی اتحادیه اروپا همراه خواهد بود، به‌سوی رویکردی پیش می‌رود که «دائمی‌تر و از نظر دامنه و بودجه گسترده‌تر بوده و تأثیر ساختاری بیشتری بر صنعت دفاعی اروپا داشته باشد».

«کامیل گراند» معاون سابق دبیرکل ناتو در امور سرمایه‌گذاری دفاعی گفت در میان‌مدت نسبت به وضعیت دفاعی اروپا خوش‌بین است، اما در کوتاه‌مدت، مخصوصاً در ارتباط با اوکراین، نگرانی‌هایی دارد؛ چراکه به گفته وی «در مسئله اوکراین برخی اقلام واقعاً ضروری هستند.»

هانو پفکور نیز در این باره گفت اولویت اروپا در کوتاه‌مدت باید تهیه مهمات و تسلیحات تمامی انبارهای اروپا و ارسال آن به اوکراین باشد. بااین‌حال، حتی اگر اروپا تلاش خود را بیشتر کند، باز هم محدودیت‌هایی وجود دارند.

چالش‌های دفاعی اساسی اروپا؛ پوتین، ترامپ و تولید نظامی
نظامیان اوکراینی در دونتسک

«سوفیا بش» عضو اندیشکده «کارنگی» گفت: افزایش تلاش‌ها یعنی اینکه باید خود را به آمریکا ثابت کنیم؟ باید ثابت کنیم که در داخل اتحاد خود با آمریکا، می‌توانیم بار خود را به دوش کشیده و در حد متناسب و مناسب مسئول امنیت خودمان باشیم؟ پس صادقانه بگویم هنوز کاستی‌هایی داریم، اما این یک سناریوی واقع‌گرایانه‌تر است.

او در ادامه با بیان اینکه اروپا نمی‌تواند جایگزین آمریکا شود، تصریح کرد: «اما اگر این افزایش تلاش به معنای جایگزین‌کردن آمریکا باشد، به نظر من این اتفاق نخواهد افتاد.»

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای اقتصادی جهانی. با توجه به دانش در زمینه اقتصاد جهانی، به شما اخبار مهم و تحلیل‌هایی را درباره تغییرات اقتصادی جهانی ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما نکات کلیدی اقتصادی را بیان می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا