بین الملل

ترودو: اعتراض با اشغال و بند آوردن خیابان‌ها فرق دارد

به گزارش فاکس نیوز، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، این اظهارات را در جریان شهادت خود در برابر کمیسیون تحقیق بیان کرد. این کمیسیون در حال بررسی اقدامات وی در استفاده از قانون وضعیت اضطراری در اوایل سال جاری برای مقابله با اعتراضات “کاروان آزادی” علیه قوانین کووید-19 است.

ترودو در این سخنرانی گفت: “من کاملاً مطمئنم و خیالم راحت شد که حق با اعمال این قانون (برای مقابله با این اعتراضات) بود.

نخست وزیر کانادا در ابتدای سال جاری با اعمال قانون وضعیت اضطراری در این کشور به نیروهای امنیتی دستور داد به اعتراضات جنبش موسوم به «کاروان آزادی» متشکل از اعتراض رانندگان کامیون که خیابان ها را اشغال کردند. از اتاوا برای چند هفته در ژانویه و فوریه، او متوقف شد، دستور داده شد.

نخست وزیر کانادا که این قانون را در 14 فوریه اجرا کرد، گفت که چاره ای جز استفاده از اختیارات اضطراری ویژه ندارد زیرا برنامه های اجرا شده توسط پلیس تا آن زمان از قدرت کافی برای پایان دادن به خشونت برخوردار بودند. این تظاهرات برای چند هفته به رسمیت شناخته نشد.

نخست وزیر کانادا تصریح کرد: این نبود که معترضان می خواستند صدایشان شنیده شود، بلکه می خواستند از آنها اطاعت کنند.

در جریان اعتراضات کاروان آزادی در ماه فوریه، ترودو برای اولین بار در تاریخ کانادا حالت فوق العاده را به اجرا گذاشت. اعمال این قانون در 23 فوریه 2022 متوقف شد.

برخی از فعالان حقوق بشر و آزادی های مدنی واکنش ترودو به اعتراضات فوریه را زیر سوال برده و واکنش او را افراطی خواندند. چندین وکلای کاروان اعتراضی و دیگران گفتند که ترودو طرحی را که پلیس اوتاوا برای تظاهرات تهیه کرده بود نادیده گرفت و استفاده از اختیارات اضطراری برای پایان دادن به اعتراضات را غیر ضروری خواند.

به دنبال این انتقادات، کمیسیون مستقلی در کانادا تشکیل شد تا اقدامات ترودو را بررسی کند و نتایج را به دولت کانادا گزارش دهد. تاریخ انتشار این گزارش 20 فوریه 2023 تعیین شده است.

ترودو، که آخرین شاهدی بود که در برابر کمیسیون حاضر شد، گفت: «اجبار به تغییر سیاست عمومی از طریق تظاهرات چیز نگران‌کننده‌ای است». نشستن روی صندلی و گفتن اینکه ما تا زمانی که تغییر اعمال نشود ترک نمی‌کنیم، آن هم به شیوه‌ای مخرب و بالقوه خطرناک، با اعتراض ساده و گفتن اینکه می‌خواهیم سیاست عمومی تغییر کند متفاوت است.

311311

دکمه بازگشت به بالا