بین الملل

عضویت گرجستان در ناتو به حل اختلافات با روسیه بستگی دارد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین مجله روز، پس از تظاهرات ده ها هزار گرجستانی در تفلیس پایتخت برای پیوستن به اتحادیه اروپا، نخست وزیر گرجستان درباره موانع پیوستن این کشور به ناتو اظهار نظر کرد.

به گزارش رویترز، ایراکلی گاریباشویلی، نخست وزیر گرجستان، روز سه شنبه (امروز) در مورد موضوع عضویت احتمالی این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بیانیه ای ارائه کرد.

یک مقام ارشد گرجستانی گفت، گرجستان باید قبل از پیوستن به ناتو، اختلافات ارضی خود با روسیه را حل کند.

روسیه و گرجستان در سال 2008 با اصرار میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور وقت گرجستان برای پیوستن به ناتو و موضع تحریک آمیز ایالات متحده و متحدانش برای تشویق تفلیس به پیوستن به ائتلاف نظامی غربی، وارد جنگ شدند.

در آستانه جنگ، روسیه استقلال دو جمهوری اوستیای جنوبی و آبخازیا را به رسمیت شناخت و نیروهای روس وارد دو منطقه مرزی گرجستان شدند.


ایراکلی گاریباشویلی، نخست وزیر گرجستان

اظهارات نخست وزیر گرجستان مبنی بر اینکه عضویت وی در ناتو مشروط به حل و فصل اختلافات ارضی با روسیه است، در حالی است که ده ها هزار نفر روز دوشنبه در تفلیس تظاهرات کردند.

تظاهراتی در تفلیس در حمایت از احزاب سیاسی این کشور برای پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود 120 هزار نفر در تفلیس در حمایت از پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا تظاهرات کردند.

بر اساس این گزارش، در تظاهرات تفلیس، معترضان پرچم اوکراین و اتحادیه اروپا را به اهتزاز درآوردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تلاش گرجستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو در قانون اساسی ذکر شده است، اما این موضوع مدت هاست که کرملین را خشمگین کرده است.

انتهای پیام/ م




برای جلد پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا