بین الملل

بیل کلینتون: گسترش ناتو، نقشی در حمله روسیه به اوکراین نداشت

رئیس جمهور سابق آمریکا حمله روسیه به اوکراین را به دلیل گسترش ائتلاف نظامی ناتو که در دوران ریاست جمهوری او آغاز شد، مقصر ندانست.

به گزارش مجله روز، به نقل از سایت پولیتیکو، بیل کلینتون، رئیس جمهور پیشین آمریکا روز یکشنبه در گفت و گو با فرید زکریا خبرنگار سی ان ان گفت: فکر می کنم در آن زمان کار درستی انجام دادیم و اگر این کار را نمی کردیم، احتمالا این بحران رخ می داد. گذشته حتی زودتر.”

وی در ادامه افزود: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه این واقعیت را کتمان نمی کند که معتقد است انحلال اتحاد جماهیر شوروی یک تراژدی بزرگ است.

رئیس جمهور سابق آمریکا مدعی شد که این کشور و ناتو هرگز روسیه را تهدید نمی کنند و کشورهای اروپای شرقی پس از دهه ها حکومت روسیه حق دارند در «امنیت» زندگی کنند.

بیل کلینتون ادامه داد: زمانی که گسترش ناتو را آغاز کردم، نه تنها به روسیه پیشنهاد مشارکت ویژه با ناتو را دادم، بلکه چشم انداز عضویت در آن اتحاد را نیز به این کشور ارائه دادم؛ ائتلاف استدلال کرد که بزرگترین مشکلات امنیتی ما در آینده از سوی بازیگران غیرعضو یا کشورهای مستبد خواهد آمد که توانایی های هسته ای، بیولوژیکی و شیمیایی را به گروه های تروریستی می فروشند.

بیل کلینتون در سال 1992 پس از پایان جنگ سرد انتخاب شد. در سال 1989، کشورهای اروپای شرقی پس از چندین دهه از حکومت کمونیستی خارج شدند و در سال 1991، میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، این اتحاد را منحل کرد.

در دوره ریاست جمهوری کلینتون، جمهوری چک، مجارستان و لهستان به ناتو پیوستند و پس از آن بلغارستان، استونی، لتونی، لیتوانی، رومانی، اسلواکی و اسلوونی در سال 2004 وارد ناتو شدند. .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا