بین الملل

تهدید بورل به نابودی ارتش روسیه درصورت حمله هسته‌ای به اوکراین

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که اگر روسیه از سلاح اتمی علیه اوکراین استفاده کند، ارتش روسیه با واکنش نظامی غرب «نابود خواهد شد».

به گزارش مجله روز، به نقل از سایت ساوت چاینا مورنینگ پست، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی خود در افتتاحیه آکادمی دیپلماتیک در بلژیک گفت: پوتین (رئیس جمهور روسیه) می گوید که بلوف نمی زند، خب، او او در حال بلوف زدن است و باید روشن شود که کسانی که از اوکراین حمایت می کنند مانند اتحادیه اروپا و اعضای آن، آمریکا و ناتو بلوف نمی زنند.

بورل گفت: «هر حمله هسته‌ای علیه اوکراین منجر به پاسخی خواهد شد، نه یک پاسخ هسته‌ای، بلکه یک پاسخ نظامی به‌قدری قدرتمند که ارتش روسیه را نابود کند».

رئیس جمهور روسیه اخیراً پس از امضای فرمان بسیج بخشی از نیروهای ذخیره ارتش کشورش در یک سخنرانی به ناتو هشدار داد که مسکو ابزارهای مختلفی برای دفاع از “تمامیت ارضی” خود دارد و تاکید کرد که این یک بلوف نیست.

به گفته بورل، جنگ در اوکراین به “لحظه ای جدی در تاریخ” رسیده است و سیستم حقوقی فعلی “به شکلی بی سابقه به چالش کشیده می شود.”

وی در سخنان خود تصریح کرد: ما قطعا از دوران جنگ سرد و دوران پس از جنگ سرد خارج شده ایم، دوران پس از جنگ سرد با جنگ در اوکراین و تهاجم بخشی از روسیه به اوکراین به پایان رسید، این جنگ در حال تغییر است. خیلی چیزها و قطعاً اتحادیه اروپا را تغییر خواهد داد.

بورل، در اظهارنظری عجیب، اروپا را «باغ» آزادی سیاسی و موفقیت اقتصادی دانست. در حالی که بقیه ما دنیا را تقریبا “جنگل” می نامیدیم.

وی ادامه داد: جنگل می تواند به باغ حمله کند، باغداران این باغ باید از آن مراقبت کنند، اما با ساختن دیوار از آن محافظت نمی کنند، یک باغ کوچک زیبا که با دیوارهای بلند احاطه شده است که قرار است از دخالت جنگ جلوگیری کند. … زیرا جنگل ظرفیت زیادی برای رشد دارد و دیوار هرگز آنقدر بلند نمی شود که از باغ محافظت کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا