استان ها

خسارت شدید گلخانه داران دهاقانی از برگشت فلفل دلمه‌ای/مسئولان در پی جبران باشند

.خوزستان آنلاین – الهام هاشمی: شهرستان دهاقان در استان اصفهان به عنوان قطب کشت محصولات گلخانه ای شناخته می شود و توانسته از نظر صادرات و صادرات به روسیه و کشورهای عربی خوش بدرخشد.

در حال حاضر 245 هکتار گلخانه برای کشاورزان در حال کشت است، سالانه 23 میلیون رقم گل شاخه بریده برداشت می شود و 20 هزار تن محصول کشاورزی در این گلخانه ها تولید می شود و 70 درصد آن به کشورهای آسیای میانه و اروپا صادر می شود.

در این میان «فلفل» محصولی است که در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و قرقیزستان از محبوبیت زیادی برخوردار بود، اما رواج خاص فلفل روسی در ایران، بسیاری از کشاورزان گلخانه‌ای را در سال‌های اخیر به کشت این محصول سوق داده است.

طی ماه های پایانی سال گذشته بخش زیادی از این محصولات به بهانه استاندارد نبودن سموم مصرفی برگشت داده شد و کشاورزان در دقیقه متحمل ضرر شدند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان در این خصوص می گوید: شهرستان دهاقان مهد تولیدات گلخانه ای است; کشاورزان با توجه به اقلیم، آب و خاک مناسب توانسته اند محصولات گلخانه ای مانند گل شاخه بریده، خیار، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای تولید کنند و علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی، صادرات نیز داشته باشند.

احمد تیموری صادرات به روسیه را هدف اصلی کشاورزان گلخانه داران دانست و خاطرنشان کرد: در این سال ها صیفی جات کشاورزان به ویژه فلفل دلمه ای به کشورهای حاشیه خلیج فارس و قرقیزستان صادر می شد، اما صادرات این محصولات به روسیه عمده ترین آن بود. یکی سود برای گلخانه داران

وی گفت: در نیمه دوم سال گذشته گزارشی مبنی بر بازگرداندن فلفل از سوی روسیه به کشاورزان و اعلام نارضایتی خود دریافت کردیم که این موضوع باعث تعجب گلخانه داران و در نهایت خسارت به گلخانه های تازه ایجاد شده شد. .

تیموری با بیان اینکه روسیه سموم ایران را غیرقانونی می‌داند، افزود: روسیه اعلام کرده است که سمومی که ایران برای محصول فلفل دلمه استفاده می‌کند مجاز نیست و چهار نوع سمی که در این محصولات استفاده می‌شود غیرقانونی است، گیاهان گلخانه‌ای ایران از نظر فنی و از دیدگاه روسیه غیر مجاز است و به همین دلیل اقدام به بازگرداندن محصولات ایرانی کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان گفت: سموم ایران مورد تایید کشورهای اروپایی است، اما روسیه اعلام می کند که دیدگاه و روش کشورهای اروپایی برای ما مهم نیست و آن را تایید نمی کنیم و سموم ایران باید مطابق توافقات ما باشد. مایل به خرید محصول است.

نادرستی سهوی یا عمدی؟!
علیرغم این اظهارنظرها، اظهارات برخی دیگر از مسئولان نشان می دهد که ضرر و زیان فعلی کشاورزان ناشی از سهل انگاری غیرعمد یا عمدی بوده است.

مهرداد مرادمند از افزایش ده برابری محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: تلاش می کنیم در کشت گلخانه ای از آب استفاده بهینه کنیم با وجود اینکه محصول ده برابر می شود، بنابراین گلخانه نیاز اساسی کشور است.

وی افزود: محصولات گلخانه ای ایران توسط روسیه بازگردانده شد و اکنون صادرات متوقف شده و برخی گلخانه داران از جمله کشاورزان اصفهانی متضرر شده اند زیرا روسیه هدف کشاورزان قرار گرفته است.

مرادمند همچنین از برخی کاستی‌ها خبر داد و اذعان داشت: سازمان حفظ نباتات و علوم پزشکی نیز به نوبه خود نامه روسیه را مقصر لغو صادرات می‌داند و حاضر نیست وظیفه خود را برای پیگیری نامه مربوطه بپذیرد، بنابراین در پاسخ به این موضوع، نامه روسی را مقصر اعلام کرده است. نامه ای ارسال شد و محصول گلخانه ای ایرانی از روسیه بازگردانده شد و امروز شاهد از دست دادن گلخانه داران تازه تاسیس هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: از آنجایی که گلخانه‌داران آسیب‌دیده با مشکل پرداخت هزینه‌ها مواجه هستند، از بانک می‌خواهیم حداکثر کمک را انجام دهد و سودی دریافت نکند و دولت نیز به بانک کمک کند.

حمید رفیعی صاحب گلخانه دهاقانی نیز اظهار داشت: با نیت مصرف بهینه آب به سراغ کشت گلخانه ای رفتیم و همه سختی ها را تحمل کردیم اما متاسفانه مشکلات زیادی وجود دارد.

صاحب گلخانه دهقانی با اشاره به خسارت وارده افزود: عمده ترین نفع گلخانه های کشاورزان در صادرات محصول است اما در لغو صادرات متحمل ضرر شده ایم.

او گفت: “ما نمی توانیم ادامه دهیم.” «اما گلخانه های تازه ایجاد شده با کمک امکانات کاشته شده اند اکنون آنها در پرداخت عوارض مشکل دارند و ما نیازمند حمایت مسئولان هستیم. و ما نمی توانیم گلخانه و پیشرفت را حفظ کنیم.

اقدامات جدی برای توسعه کشت گلخانه ای در حال انجام است، موضوعی که ممکن است تا حدودی به جبران بازگشت محصولات گلخانه ای در ماه های اخیر کمک کند.در این رابطه احمدرضا رئیس زاده، مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی گفت. اصفهان از تخصیص یک میلیارد و 200 میلیون تومان تسهیلات برای طرح های کشت گلخانه ای در اصفهان خبر داده است چرا که با توجه به خشکسالی و شرایط اقلیمی، نیاز به مصرف بهینه آب برای توسل به گلخانه ها نیاز ویژه کشور و جنبه جدید و ویژه تلقی می شود. . باید گلخانه داشته باشد و مسئولان از گلخانه داران حمایت کنند.

البته لازم به ذکر است که مسئولان قول داده بودند با بازدید کارشناسان روسی از کشاورزان و بررسی کیفیت محصولات و نوع سموم، مشکل گلخانه داران حل شود. خسارت ها افزایش یافته بود و در آخرین لحظه لغو شد. دلایل نامعلومی تا کشاورزان بتوانند در گرداب این آسیب زیانبار باقی بمانند.

اگرچه از اواخر اسفند ماه سال گذشته زمزمه هایی مبنی بر صادرات مجدد این محصول به گوش می رسید، اما ماه ها انتظار و حل نشدن موضوع خسارت زیادی به گلخانه داران وارد کرده است که باید اصلاح شود. پرداخت ضرب الاجل و کمک توسعه کشت گلخانه ای در این شهرستان باید محقق شود، ضمن اینکه مسئولان باید انتظارات طرفین را قبل از صادرات مجدد به صورت شفاف، دقیق و سختگیرانه بررسی کنند تا شاهد آن نباشیم. بهانه ها و مشکلات بیشتر در این زمینه.

48

دکمه بازگشت به بالا