ایرانی کسب و کارتندرستی

عمل پروستات چند روز بستری دارد؟

غده پروستات در زیر کبد و مثانه مرد قرار دارد. پروستات مجرای ادرار را احاطه کرده است که ادرار را از کیسه بیضه به آلت تناسلی می رساند. مشکلات جزئی پروستات معمولاً با داروهای خاصی و با تشخیص دکتر آقامحمدپور قابل درمان است. با این حال، هیپرپلازی و سرطان پروستات نیاز به جراحی دارد. بسته به نوع بیماری، خطر ابتلا به سرطان و سایر عواملی که ممکن است برای بیمار در خطر باشد، پزشک معالج روش درمانی را انتخاب می کند.

پروستاتکتومی یک روش جراحی برای برداشتن بخشی یا تمام غده پروستات است و معمولاً به عنوان درمان سرطان پروستات استفاده می شود. این نوع جراحی برای اهداف مختلفی انجام می شود و معمولاً بر اساس شرایط بیمار توسط پزشک تعیین می شود. به عنوان مثال، اگر سرطان پروستات دارید، هدف اصلی برداشتن و از بین بردن بافت سرطانی است. همچنین، اگر پروستات بزرگ شده باشد، هدف جراح بازگرداندن جریان طبیعی ادرار و برداشتن بافت پروستات است. پروستاتکتومی بسته به شرایط فرد می تواند به روش های مختلفی انجام شود. به طور کلی، جراحی پروستات باز روشی ایده آل برای جراحی پروستات بزرگ است. پروستاتکتومی باز معمولا برای مردانی که علائم ادراری شدید و بزرگی غده پروستات دارند توصیه می شود. بزرگ شدن پروستات هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH نامیده می شود. این جراحی کل پروستات را خارج نمی کند و اگرچه به صورت رادیکال پروستاتکتومی انجام می شود. اما فقط قسمت مسدود شده پروستات را که باعث احتباس ادرار می شود جدا می کند.

علت سرطان پروستات

علل دقیق سرطان پروستات نامشخص است. با این حال، پزشکان می دانند که سرطان زمانی رخ می دهد که برخی از سلول های پروستات غیر طبیعی شوند. این اختلال احتمالاً در نتیجه یک جهش در DNA برخی از سلول ها شروع می شود که باعث رشد و تقسیم سریعتر آنها می شود. با مرگ سلول های طبیعی و تجمع سلول های غیر طبیعی، توده ای جاودانه تشکیل می شود که آن را تومور می نامیم. این سلول های تومور می توانند آنقدر رشد کنند که به بافت اطراف حمله کنند. علاوه بر این، برخی از این سلول ها می توانند جدا شده و به سایر قسمت های بدن بروند و باعث متاستاز سرطان شوند.

عوامل خطر سرطان پروستات

عوامل خطر سرطان پروستات عبارتند از:

سن: با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان در شما افزایش می یابد. هنگامی که آنها بیش از 50 سال سن دارند، احتمال سرطان پروستات به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

نژاد: نشان داده شده است که به دلایل ناشناخته، مردان سیاه پوست بیشتر از سایر مردان در معرض ابتلا به این بیماری هستند. بنابراین، نژاد عاملی برای سرطان پروستات است.

سابقه خانوادگی: اگر مردی در خانواده به سرطان پروستات مبتلا شود، خطر ابتلا به سایر مردان خانواده افزایش می یابد. همچنین، سابقه خانوادگی ژن‌هایی که خطر سرطان سینه را افزایش می‌دهند (BRCA1 یا BRCA2) یا سابقه خانوادگی نزدیک سرطان پستان، خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.

رژیم غذایی: اگرچه دلیل این ارتباط مشخص نیست، اما مشخص است که سرطان در کشورهای مصرف کننده گوشت و لبنیات پرچرب بیشتر است. همچنین، رژیم غذایی کم میوه و سبزیجات این خطر را افزایش می دهد.

چاقی: مردان چاق مبتلا به سرطان پروستات بیشتر احتمال دارد انواع پیشرفته ای داشته باشند که به درمان پاسخ ضعیفی می دهند.

برخی از عوامل مانند سیگار کشیدن، پروستاتیت، بیماری های مقاربتی، وازکتومی و قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی نیز به عنوان عوامل خطر سرطان شناخته می شوند. اما تأثیر آنها هنوز به وضوح تعریف نشده است.

علائم پروستات

متاسفانه سرطان پروستات هیچ علائم اولیه ای ندارد که بتوان از آن برای مشکوک شدن به سرطان پروستات و تشخیص آن در مراحل اولیه استفاده کرد. در میان بسیاری از سرطان‌ها، هیچ قسمت مهمی از بدن وجود ندارد که بتواند در هنگام رشد سرطان تحت فشار قرار گیرد و باعث درد شود، به همین دلیل است که این بیماری حتی برای سال‌ها هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهد. در برخی از بیماران، سرطان پروستات ممکن است با این علائم همراه باشد. اگر آنها را دیدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

تکرر ادرار به خصوص در شب

مشکل در شروع یا توقف ادرار

ادرار ضعیف یا دریبل زدن

احساس فشار یا درد در مقعد

درد یا سفتی در ناحیه کمر، لگن یا ران

ادرار دردناک یا دردناک

خون در ادرار یا خون در منی

انزال دردناک

دلایل جراحی پروستات

جراحی برای برداشتن تمام یا بخشی از پروستات پروستاتکتومی نیز نامیده می شود. یکی از دلایل اصلی جراحی پروستات سرطان یا بزرگ شدن پروستات است. در زیر به برخی از دلایل جراحی پروستات می پردازیم:

رفتار

حفظ جریان ادرار بیمار

از شدت بیماری می کاهد

جراحی پروستات باز

ممکن است قبل از جراحی به شما بیهوشی عمومی داده شود که ممکن است شما را در حین جراحی بیهوش کند یا ممکن است برای بیدار نگه داشتن شما در حین جراحی بیهوشی نخاعی داده شود. اما تو هیچ دردی حس نمیکنی

پروستاتکتومی رادیکال باز

جراح برشی در قسمت تحتانی شکم از زیر ناف تا بالای استخوان شرمگاهی ایجاد می کند. در موارد نادر، این برش بین مقعد و کیسه بیضه (جراحی پرینه) ایجاد می شود. پس از برش دقیق غده پروستات از اعصاب و رگ های خونی اطراف، جراح پروستات را به همراه بافت اطراف جدا می کند. در نهایت محل برش بخیه زده می شود.

جراحی ساده پروستاتکتومی باز

پس از بیهوشی، پزشک سیستوسکوپی را انجام می دهد. یک اسکوپ کوچک (سیستوسکوپ) از واژن عبور می کند تا داخل مجرای ادرار، مثانه و پروستات را بررسی کند. سپس پزشک یک لوله (کاتتر فولی) را در لوله منتهی به خون قرار می دهد این لوله ادرار را در طول جراحی حمل می کند پزشک برشی زیر بینی ایجاد می کند و بسته به روشی که پزشک استفاده می کند، ممکن است نیاز به باز کردن مثانه برای دسترسی به پروستات باشد. اگر فتق یا مشکل مثانه دارید، پزشک ممکن است برای رفع مشکل جراحی نیز انجام دهد پس از اینکه پزشک قسمتی از پروستات را که علائم ایجاد می کند برداشت، ممکن است یک یا دو درن موقت به پوست اطراف محل جراحی وارد شود. یک لوله به لوله سوپراپوبیک و لوله دیگر به پروستات منتهی می شود

مراقبت قبل از جراحی پروستات باز

جراحی پروستات در بیمارستان انجام می شود و نیاز به چند روز بستری در بیمارستان دارد. قبل از عمل، متخصصین بیهوشی ویزیت می شوند و توصیه های لازم را به بیمار می دهند. جراحی پروستات با مقداری خونریزی همراه است. احتمال خونریزی در افرادی که آسپرین مصرف می کنند یا دارو برای درد پا یا درد مفاصل دریافت می کنند، بیشتر است. مصرف این داروها باید ده روز قبل از جراحی پروستات از طریق مجرا قطع شود. در مورد داروهای خاصی که مصرف می کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

مراقبت های بعد از جراحی پروستات باز

پس از جراحی پروستات، معمولاً 1 تا 2 ساعت در اتاق ریکاوری می‌مانید. پس از به هوش آمدن و وضعیت طبیعی، به بخش بستری منتقل می شوید. لوله وارد شده به لوله های فالوپ شما به مدت 1 یا 2 روز در جای خود باقی می ماند.در این دو روز ممکن است مثانه شما مکرراً با مایع تخلیه شود. این کار برای شستن خون محل عمل است و در اکثر مواقع بعد از گذشت 48 ساعت پس از جراحی پروستات، ادرار به طور کامل ظاهر می شود، در حالی که لوله در مجرای ادرار است، کمی احساس ناراحتی می کنید و گاهی اوقات مثانه کاهش می یابد. و در قسمت تحتانی شکم. درد خفیفی را احساس خواهید کرد. در گرمای شدید مسکن برای شما تجویز می شود. معمولاً در روز سوم پس از جراحی پروستات، کاتتر مجرای ادراری خارج می شود و در صورت رضایت بخش بودن خروجی ادرار، بیمار مرخص می شود. گاهی اوقات بیمار احساس می کند که کنترل کامل بر ادرار ندارد و احساس درد، احساس فوریت برای دفع ادرار و مقداری قطره خون در ادرار دارد. این مشکلات رایج پس از چند هفته از بین می روند. این دوره زمان درمان التهاب و ترمیم حفره پروستات را کوتاه می کند.

دکمه بازگشت به بالا