ایرانی کسب و کارتندرستی

آیا ضخامت پوست روی جراحی بینی تاثیر دارد؟

انواع پوست بینی

اهمیت ارزیابی نوع پوست بینی در معاینه فیزیکی بیمار اغلب جز کلیدی به شمار می رود که قبل از جراحی پلاستیک بینی اغلب افراد آن را نادیده می گیرند. به طور کلی بررسی و ارزیابی نوع پوست در تمام انواع جراحی بینی حیاتی است و باید به آن توجه شود. اساسا ضخامت پوست در بینی از خیلی نازک تا خیلی ضخیم متغیر است. بررسی ضخامت پوست و سایر ویژگی های بینی قبل از جراحی توسط بهترین جراح پلاستیک در تهران یکی از مهمترین و تاثیرگذارتیرین مراحل در نتیجه حراحی بینی است. اگرچه ضخامت بینی اکثر بیماران در دسته متوسط قرار می گیرند، اما نتیجه جراحی معمولا در بینی ها با ضخامت ضخیم در مقایسه با ضخامت نازک متفاوت است.

1- پوست ضخیم بینی (بینی گوشتی)

پوست های ضخیم بینی معمولا چرب تر و دارای منافذ ریز تری هستند که اصطلاحا به آن ها گوشتی نیز گفته می شود. از دیگر ویژگی های پوست های ضخیم بینی می توان به نوک بینی افتاده تر و غضروف های ضعیفتر اشاره کرد. به طور کلی جراحی با پوست ضخیم و غضروف های نازک می تواند روند رینوپلاستی را کمی دشوار کرده و نیاز به پیوند غضروف باشد.

2- پوست نازک بینی (بینی استخوانی)

بر خلاف بینی های گوشتی که پوست ضخیمی دارند، دارای پوست نازکی هستند که به راحتی عیوب ساختار استخوانی را نشان می دهند. بنابراین اغلب افراد با پوست بینی نازک ساختار استخوانی مشخص و واضحی دارند که به دلیل عدم وجود حائل معمولی پوست و بافت نرم اغلب غضروف‌های قوی و مشخص تری دارند.

چرا تعیین ضخامت پوست در جراحی بینی اهمیت دارد؟

نوع پوست بینی بیمار یکی از عواملی است که بر نتیجه جراحی بینی تأثیر می گذارد، به طوری که ضخامت پوست بینی می تواند جراحی بینی را محدود کند. ضخامت پوست در جراحی بینی بسیار حائز اهمیت است به طوری که ضخیم یا نازک بودن پوست بینی روند جراحی زیبایی بینی را شکل می دهد. برای مثال بیماران با پوست نازک در معرض خطر بیشتر عدم تقارن هستند، زیرا پوست فقط یک پوشش نازک بر روی ساختار زیرین ایجاد می کند. با این حال بینی ها با پوست نازک امکان اصلاح دقیقی تری نسبت به پوست های ضخیم دارند. از سوی دیگر، بیمارانی که پوست ضخیم دارند دارای یک پوشش ضخیم بر روی ساختار زیرین بینی هستند. از آنجایی که پوست های ضخیم ساختار غضروفی ضعیف دارند، اصلاحات در این نوع از بینی ها دشوارتر از جراحی بینی با پوست های نازک است.

چه عواملی باعث نازک یا ضخیم شدن پوست بینی می شود؟

پوست روی بینی با پوست سایر نقاط صورت بسیار متفاوت است، به طوری که پوست بینی ضخیم‌تر است و کلاژن بیشتری دارد. اگرچه ژنتیک عامل اصلی ضخیم یا نازک بودن پوست بینی به شمار می رود، اما برخی از عوامل می توانند بر ضخامت آن تأثیر بگذارند. اگر اغلب افراد در خانواده شما دارای پوست ضخیم و بینی گوشتی هستند، احتمال زیادی وجود دارد که آن را به ارث ببرید.

علاوه بر ژنتیک، قرار گرفتن در معرض نورخورشید می تواند باعث نازک شدن پوست بینی شود. اشعه ماوراء بنفش می تواند کلاژن و الاستین را در پوست تجزیه کرده و منجر به از دست دادن استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست شود. در نهایت پوست بینی نازک تر شده و در برابر چین و چروک و سایر علائم پیری آسیب پذیرتر می شود. افزایش سن نیز عامل دیگری است که به طور طبیعی در بدن اتفاق افتاده و سبب از دست دادن کلاژن، استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست و در نهایت تغییر ضخامت آن می شود.

تاثیر ضخامت پوست در جراحی بینی

همان طور که اشاره شد، ضخامت پوست در جراحی بینی از عوامل اثرگذار در جراحی بینی محسوب می شود، زیرا نوع پوست در نوع جراحی و تغییرات ایجاد شده موثر است. در واقع ارزیایی و شناسایی نوع پوست امکان عوارض جانبی احتمالی و تغییر فرم بینی کاهش می یابد.

عمل بینی با پوست نازک

به طور کلی در جراحی بینی با پوست نازک، محل جراحی به سرعت بهبود یافته و تورم ناشی از جراحی نیز در مقایسه با پوست های ضخیم سریع تر از بین می رود. با این حال جراحی بینی پوست های نازک کار دشواری است، زیرا پوشش بسیار کم پوست بر روی ساختار استخوانی می تواند هر نوع نقص در ظاهر بینی را به طور مشخص نمایان کند.

چند قانون برای عمل بینی با پوست نازک

در اینجا چند قانون کلی برای بیماران رینوپلاستی با پوست نازک آورده شده است:

  • مانورهای جراحی بسیار کوچک به صورت تغییرات قابل توجه و قابل مشاهده در بیماران با پوست نازک نشان داده می شود.
  • بیماران رینوپلاستی با پوست نازک لایه چربی زیر جلدی قابل توجهی در زیر پوست خود ندارند. بنابراین، تزریق استروئید بعد از عمل برای جلوگیری از ایجاد بافت اسکار اضافی معمولاً در بیماران رینوپلاستی با پوست نازک ضروری یا حتی توصیه نمی شود.
  • بیماران رینوپلاستی با پوست نازک اغلب پس از عمل ادم یا تورم زیادی ندارند.
  • در بیماران رینوپلاستی با پوست نازک باید از روش جراحی بسیار دقیق استفاده شود تا از عدم تقارن یا بی نظمی از “نشان دادن” پوست نازک پس از جراحی جلوگیری شود. جایی برای کمتر از تکنیک جراحی ستاره ای وجود ندارد. حتی با بهترین تکنیک ها، عدم تقارن جزئی بعد از جراحی بینی اجتناب ناپذیر است.
  • آلودرم ممکن است به عنوان یک “پتوی استتار” کوچک در زیر پوست نازک اضافه شود تا نتایج پس از عمل صاف تر ایجاد شود.
  • معمولا از پیوند نوک بینی در بیماران رینوپلاستی با پوست نازک اجتناب می‌شود، تا لبه‌ها در طول بهبودی ظاهر نشوند.
  • تکنیک رینوپلاستی باز یا بسته، تکنیک های رینوپلاستی اغلب در بیماران با پوست نازک استفاده می شود.
  • نتایج بسیار زیبایی در بیماران رینوپلاستی با پوست نازک با استفاده از تکنیک های مناسب رینوپلاستی قابل دستیابی است.

عمل بینی با پوست ضخیم

بر خلاف پوست های نازک، پوست ضخیم بینی می تواند تمام عیوب و نواقص بینی را بپوشاند. اگرچه این ویژگی در پوست های ضخیم نوعی مزیت محسوب می شود، اما در عین حال یکی چالش برانگیزترین موانع جراحی زیبایی بینی به شمار می رود. در حقیقت، هر چه پوست بینی ضخیم تر باشد، هر نوع تغییر در ساختار استخوان و غضروف زیر پوست پوشانده می شود. از طرفی پوست های ضخیم دارای ساختار غضروفی ضعیفی هستند که می تواند باعث دیده نشدن برجستگی ها و عدم ظرافت شود. البته این جراحی توسط که از مهارت بالایی برخوردار است، به راحتی و با کمترین عارضه انجام می شود.

کلام آخر

ضخامت پوست می تواند نه تنها بر نتیجه جراحی بینی بلکه بر نوع روش جراحی زیبایی بینی تاثیر بگذارد. برای مثال پوست های ضخیم و چرب یکی از چالش های جراحی بینی در بیماران با بینی گوشتی محسوب می شود. بنابراین، بررسی و ارزیابی دقیق بیمار توسط جراح و آگاه کردن او از نتایج جراحی بسیار حائز اهمیت است.

توجه داشته باشید که چالش پوست های نازک بینی تا متوسط کمتر از پوست های ضخیم نیست، زیرا پوشش کم پوست بر روی ساختار استخوان می تواند هر نوع عدم تقارن یا انحراف بر روی ساختار بینی به طور مشخص نمایان کند. بنابراین، مهارت و تجربه جراح بینی در کنار ارزیابی دقیق اسکلت و ضخامت پوست بینی می تواند بر روی نتیجه جراحی تاثیرگذار باشد. به طور کلی در نظر گرفتن ضخامت پوست به جراح کمک می کند تا با کمترین عوارض جانبی بهترین و طبیعی ترین نتایج در جراحی بینی ارائه کند.

منبع : (https://drgoya.com/blog/)

منبع: پزشکا

دکمه بازگشت به بالا