ایرانی کسب و کارتندرستی

چگونه عمل بینی باعث مرگ میشود؟

احتمال مرگ پس از جراحی بینی وجود دارد؟

این سوال می تواند مانند این سوال باشد که آیا سوار شدن در هواپیما موجب مرگ میشود یا خیر. به طور کلی پاسخ مثبت است ولی افرادی که قصد جراحی درمانی را دارند باید همه جوانب را در نظر داشته باشند.  مرگ جراحی بینی به فاکتورهایی بستگی دارد که اگر یکی از آنها رخ دهد ، احتمال مرگ بالا می رود. آن فاکتورها شامل تجربه کم جراح بینی، خراب بودن دستگاه های بینی و خطاهای پزشکی میباشد. در ادامه بیشتر آنها را بررسی میکنیم.

در سالهای اولیه که جراحی بینی در ایران مد شده بود و جراحان در این زمینه تخصص زیادی نداشتند و دستگاه های پیشرفته ای استفاده نمی شد، احتمال مرگ افراد بالا بود و هر چند مدت یک بار خبر مرگ جراحی بینی را می شنیدیم. ولی امروزه خوشبختانه با پیشرفت بیشتر علم پزشکی و بالا رفتن تجربه جراحان این احتمال بسیار پایین آمده است. علاوه بر فاکتورهایی که گفته شد فرد بیمار بعد از جراحی باید مراقبت های لازم را به شدت رعایت کند، زیرا مراقبت های بعد از نیز در این احتمال شراکت دارد و در صورتی که فرد رد انجام آن کوتاهی کند، احتمال مرگ باز هم وجود دارد.

علت مرگ بعد از عمل جراحی بینی چیست؟

علت مرگ بعد از جراحی زیبایی بینی به چندین عامل بستگی دارد از جمله  مهم ترین آن ها، عدم کارکرد صحیح و درست دستگاه ها در حین انجام عمل بینی و همچنین اشتباهات حیاتی پزشک در حین انجام عمل است. استفاده از میزان بالای داروهای بیهوشی، درخواست نا به جای میزان زیادی از گازهای بیهوشی، مراقبت و پایش نامطلوب بیمار در هنگام بیهوشی و اختلال عملکرد تجهیزات و دستگاه های بیهوشی مثل نارسایی اکسیژن و اختلال در عملکرد سیستم تهویه بیهوشی می تواند سبب پیدایش عوارض و خطر مرگ و میر گردد. البته در حال حاضر با عنایت به ارتقاء و گسترش داروهای استنشاقی و داروهای وریدی که در هنگام بیهوشی استفاده می شود، دیگر این داروها خطرات چندانی ندارند و از طرفی هم تجهیزات مانیتورینگ و مراقبت از بیماران در مقایسه با گذشته پیشرفت قابل توجهی کرده است.

داروهای بیهوشی

فرد قبل از اینکه روی وی عمل جراحی بینی انجام شود باید داروهای بیهوشی تزریق شود که نتواند دردهای ناشی از عمل را حس کند.  اما اینکه چه مقدار از داروی بیهوشی برای هر بیمار بسته به شرایط وی استفاده شود به دانش و تجربه متخصص بیهوشی  بستگی دارد.

حالا اینکه چطور داروهای بیهوشی باعث مرگ بیمار میشود یکی از دلایل آن این است که مقدار داروی بیهوشی اگر با دوز بالا تزریق شود ممکن است این اتفاق ناگوار بیفتد. دلیل دیگر هم در اثر تزریق مقدار کم داروی بیهوشی میباشد که در اثر کم بوده آن ممکن است بیمار دردهای عمل را حس کند و تحمل آن را نداشته و این منجر به مرگ وی شود.

داروی بیهوشی باید بسته به شرایط بیمار تزریق شود به طور مثال اگر فرد بیماری های خاصی مانند دیابت، مشکلات قلب و عروق داشته باشد تزریق داروی بیهوشی برای وی خطر دارد و باید به صورت کاملا حرفه ای تزریق شود . به همین منظور شما باید حتما قبل از جراحی بینی شرایط بدن خود را و همچنین بیماری ها حساسیت ها و … را به دکتر خود اطلاع دهید در غیر این صورت دکتر بدون اطلاع از وضعیت شما ممکن است داروی بیهوشی تزریق کند که نباید انجام شود.

دستگاه های جراحی بینی

دلیل دیگر مرگ جراحی بینی مربوط به دستگاه های عمل میباشد. به طور مثال ممکن است دستگاه ها دچار مشکل باشند و یا اطلاعات را به صورت درست نمایش ندهند و شرایط بیمار را به متخصصان نمایش ندهند به این ترتیب واضح است که بیمار در شرایط خطرناکی قرار خواهد گرفت. بنابراین بهتر است که در مورد تجهیزات پزشکی و دستگاه های جراحی و اطمینان از سلامت آ«ها از پزشک خود مطمئن شوید.

همانطور که گفتیم، یکی دیگر از علل مرگ و میر در حین عمل بینی اختلال در عملکرد دستگاه ها و تجهیزات است. از این قبیل اختلالات می توان به نارسایی اکسیژن، اختلال در سیستم تهویه بیهوشی و… اشاره کرد. چنانچه هر کدام از این اختلالات در حین عمل بوجود بیاید می تواند منجر به مرگ بیمار در عمل جراحی زیبایی بینی شود.

یکی از دیگر از دلایل شایع مرگ و میر در عمل جراحی بینی انجام همزمان چند عمل زیبایی طی یک مرحله می باشد. البته یک دکتر جراحی بینی حرفه ای و ماهر هیچ گاه چنین کاری را انجام نمی دهند تا بعدها دچار عوارض جراحی زیبایی بینی گردد. گاهی اوقات برخی از افراد غیرمتخصص طی یک بار بیهوشی چندین عمل مانند عمل بینی و شکم و… را روی بیمار انجام می دهند، که در چنین حالاتی ممکن است بیمار نتواند ۸ تا ۱۰ ساعت عمل را تحمل کند و جان خود را از دست بدهد. از این رو انجام همزمان چند عمل به هیچ وجه نباید صورت بگیرد.

جراحی های داخلی مثل عمل قلب و مغز احتمال دارد گاهی سبب مرگ و میر شود اما بیشتر جراحی های زیبایی روی پوست، صورت می گیرد و مشکلی به وجود نمی آید کلیه موارد مرگ و میری که در حین انجام جراحی های زیبایی رخ می دهد. از جانب غیر متخصصان می باشد به طوری که تا به حال موردی از مرگ و میر از جانب متخصصان جراحان پلاستیک ثبت نشده است.

اقدامات لازم برای کاهش احتمال مرگ جراحی بینی

امروزه به دلیل پیشرفت علم پزشکی و دستگاه های پزشکی باعث شده است که میران مرگ و میر عمل بینی بسیار کاهش پیدا کند.  در هر صورت علم اینقدر پیشرفت کرده است که بگوییم میزان مرگی و میر این جراحی به صفر رسیده است. لازم به ذکر است که بگوییم برای کاهش احتمال مرگ جراحی بینی حتما در درجه اول در انتخاب جراح بینی خود دقت کنید.

اگر دلیل برحی از مرگ های جراحی زیبایی بینی تا الان اشتباه جراح بوده باشد، بنابراین جراح بینی خوب با تجربه کاری بالا و مهارت جراحی بینی درصد احتمال مرگ را بسیار پایین می آورد. جراحی که تجربه کاری بالایی داشته باشد، می داند در شرایط اضطراری که شرایط بیمار در خطر است چه کاری باید انجام دهد که بیمار را از خطر مرگ نجات دهد. در انتخاب جراح بینی سعی کنید حتما به صورت حضوری به مطب وی مراجعه کنی، بیماران حاضر را ببینید ، از آنها در مورد کار ایشان و تجربه دکتر سوال بپرسید و در مورد اینکه آیا بعد از جراحی برای آنها مشکلی پیش آمده یا خیر سوالاتی را مطرح کنید.

همچنین از پزشک مورد نظر در مورد استفاده از تجهیزات پزشکی پیشرفته سوال بپرسید و مطمئن شوید که از وسایل پزشکی پیشرفته استفاده میکنند.

چگونه عمل بینی باعث مرگ شخص می شود؟

بیهوشی جراحی بینی دلیل اول علت مرگ در عمل بینی است. این دست از مرگ و میرها استفاده ناصحیح از دارو های بیهوشی است و این داروها اگرچه سبب بیهوشی افراد می شوند، اما استفاده اشتباه از آن ها و تنها افزایش آن به مقدار بسیار کم می تواند سبب مرگ و یا به کما رفتن شخص شود.

از طرفی استفاده کم از آن هم می تواند باعث بیهوشی ناقص شود که جزو خطرات شناخته شده است. از این رو بیهوش کردن بیمار بخش بزرگی از ماجرا به حساب می آید. آنچه که باعث مرگ در حین عمل جراحی بینی می شود، بیهوشی ناصحیح است که باعث می شود علائم حیاتی فرد رو به افول گذاشته و بیمار از دست برود.

این مورد، محدود به عمل های جراحی زیبایی نمی شود؛ بلکه در سایر عمل ها نیز چنین احتمالی وجود دارد. دارو های بیهوشی بصورت کلی برای بیماران با سابقه ناراحتی های قلبی، دیابت، آسیب های مغزی، مشکلات تنفسی، نارسایی های کلیوی، متابولیک، بیماری های مربوط به غدد درون ریز بدن و… دارای عوارض بخصوصی است که در این بیماران باید با احتیاط کامل مصرف شود.

همواره متخصصان قبل از انجام هر گونه بیهوشی از بیمار سابقه پزشکی او را می پرسند و در مواردی از او می خواهند که آزمایشات لازم قبل از عمل جراحی زیبایی بینی را انجام بدهد تا بتوانند دقیق تر تصمیم گیری کنند. بسیاری از بیماران قبل از عمل ترس بسیار زیادی از عمل دارند، از این رو به متخصص بیهوشی اصرار می کنند تا دارو بیشتری برای بیهوشی آن ها به کار ببرد تا مبادا به هوش بیایند.

سخنان یک جراح در خصوص احتمال مرگبار بودن عمل جراحی بینی

خوشبختانه از آن جایی که علم پزشکی روز به روز در حال پیشرفت است و تجهیزات پیشرفته تری به عرصه می آیند احتمال مرگ و میر در حین انجام عمل جراحی تا حد چشم گیری کاهش یافته است ، هم چنین به مدد متخصصین توانسته اند به عوارض بلند مدت ناشی از عمل جراحی پایان بدهند.

به طور کلی باید گفت که در خصوص مرگ آفرینی عمل جراحی بینی، نگران نباشید زیرا تا کنون بر اساس آمار های به ثبت رسیده و شواهد به ندرت اتفاق افتاده است که فردی در حین انجام عمل جراحی بینی جان خود را از دست بدهد. بر خلاف هجمه های رسانه ای که گاهی اوقات به عنوان تیتری جنجال آفرین مرگ خانم یا آقایی در حین انجام عمل جراحی بینی را منتشر می کنند، نباید به شایعات چنگ زد و باید از منابع معتبر و فضا های وب سایت پزشکان این مسئله را پیگیری کنید تا با اخبار دروغ مواجه نشوید.

نتیجه گیری

برای جلوگیری از عوارضی از این دست است که بر اقدامات و آمادگی های پیش از عمل جراحی تاکید می گردد، زیرا با انجام آزمایشات  قبل از عمل، پزشک متوجه برخی از بیماری های فرد می شود و ممکن  است حتی بسیاری از افراد صلاحیت انجام عمل جراحی بینی را به دلیل وجود عارضه های تنفسی یا اضطراب بیش از حد نداشته باشند تا زمانی که درمانی قطعی صورت نگیرد.

سوالات متداول عمل زیبایی بینی

آیا عمل جراحی بینی می تواند موجب مرگ شود؟

در هر عمل جراحی ریسک مرگ وجود دارد پس این به این معنی نیست که تنها عمل بینی ریسک مرگ را دارد.

علت مرگ در عمل بینی چیست؟

از علت مرگ در عمل بینی می توان به استفاده بی رویه از داروی بی هوشی، اختلال در عملکرد دستگاه ها و انجام دادن همزمان چند عمل است.

نگران خطر مرگ در جراحی باشیم؟

علم پزشکی روز به روز در حال پیشرفت است و تجهیزات پیشرفته تری عرصه کرده است در نتیجه احتمال مرگ و میر را در جراحی بینی کاهش داده است

 

منبع: plasticsurgery.org

دکمه بازگشت به بالا