اقتصادیایرانی کسب و کار

فرق دراپ شیپینگ و افیلیت مارکتینگ

در سال ۲۰۱۸ ، دو روش سودآور برای کسب درآمد آنلاین ، dropshipping و بازاریابی وابسته بود.از آنجایی که در ورود به دنیای بازاریابی دیجیتال اغلب افراد دچار سردرگمی می شوند و این سوال پیش آید که برای شروع کدام یک از این دو سودآوری بهتری دارد لذا با تفکیک اکثر فروشندگان به این دو دسته اصلی یعنی dropshipping در مقابل بازاریابی وابسته به بررسی موضوع میپردازیم. یکی از رویکردهای رایج برای اتخاذ یک مدل کسب‌وکار دراپ شیپینگ این است که می‌توانید یک یا چند تامین‌کننده عمده‌فروشی واقع در هر نقطه از جهان را به تنهایی و با استفاده از پایگاه داده تامین‌کنندگان جستجو کنید.

افیلیت مارکتینگ چیست + آموزش نحوه‌ی اجرا و بررسی ضرورت استفاده| دیما

زمانی که تولید کننده موجودی رو تامین و از طرف شما اونو به مشتری تون ارسال می کنه در حقیقت دارین از Dropshipping بهره میبرین. در dropshipping ، شما قیمت محصولات تون رو تعیین می کنین و البته مسئول بازاریابی هستین. به همین ترتیب ، در هم، تولید کننده موجودی رو حمل و محصول رو ارسال می کنه.

اگرچه شما هنوز مسئولیت بازاریابی رو بر عهده دارید ، اما لازم نیست که قیمت محصول رو تعیین کنین و فقط کمیسیون دریافت میکنین. گذرگاه سئو در این مقاله ، جوانب مثبت و منفی مربوط به dropshipping و بازاریابی وابسته ( ) رو برای تصمیم گیری در مورد سود بیشتر توضیح خواهد داد.

Dropshipping در مقایسه با بازاریابی وابسته: شباهت ها

در حالی که dropshipping در مقابل بازاریابی وابسته تفاوت های بسیاری دارن ، با این حال شباهت های نزدیکی نیز دارن :

  • هر دو به شما امکان می دن بدون نیاز به موجودی کالا یا حمل کالاها ، یک کسب و کار رو شروع کنید
  • هر دو مدل کسب و کار نسبتاً کم خطر هستند
  • هر دو پتانسیل درآمدی بالایی دارند
  • راه اندازی هر دو به آسانی ممکن است.
  • هر دو به مجموعه مهارتهای مشابه مانند توانایی تبلیغات ، هدایت ترافیک به صفحه فرود و سایر مهارت های بازاریابی نیاز دارند.
  • هردو کسب و کار ، نیاز به هزینه راه اندازی کمی دارند

حال اجازه بدید در مورد جوانب مثبت و منفی شروع هر یک از کسب و کارها با dropshipping و یا بازاریابی وابسته بررسی خود را آغاز کنیم.

دراپ شیپینگ چیست؟

را می‌توان نوعی تکنیک مدیریت زنجیره تامین کالا دونست که در آن خرده فروشان اجناس و محصولات رو در انبار خود نگهداری نمی‌کنند و در عوض سفارشات و جزئیات مربوط به حمل و نقل رو به شرکت واگذار می‌کنند. یعنی در این کسب و کار مشتریان (برعکس توزیع مستقیم )کالای خود را به شما سفارش اما مستقیم از تولید کننده دریافت می‌کنند.

پس میتونید به همین راحتی هزاران محصول رو برای فروش آنلاین با اونا انتخاب و فروشتنون رو آغاز کنین. هیچ تعهدی ، کارت اعتباری لازم نیست. این موضوع البته زمینه بسیاری از کلاهبرداری ها از dropshipper ها توسط تامین کننده ها و ارائه دهندگان پلتفرم های dropshipping رو در سرتاسر جهان ایجاد نموده .به همین دلیل بسیاری از دراپ شیپر ها تلاش زیادی برای کسب اعتماد و دریافت مجوز های لازم انجام میدهند.

جوانب مثبت Dropshipping

Dropshipping یک مدل تجاری کم خطر است

هنگام مقایسه dropshipping با بازاریابی وابسته ، dropshipping از جهات مختلف کم ریسک تر بنظر میرسه. اولاً، همانند کسب و کار مبتنی بر ، dropshipping نیاز به انبارداری و نگهداری موجودی نداره و کالایی رو هم حمل و نقل نمی کنه. این باعث می شه هر دو مدل بسیار کم خطر باشند. با این حال از آنجایی که در ، هر هفته (بازه های زمانی کوتاه و بطور مستقیم) منابع مالی شما به حسابتان واریز میشه ، حتی درجه ریسک پایین تر هم است.

اما در یک کسب و کار بازاریابی وابسته ، معمولا حد آستانه هایی وجود دارند که باید به آنها برسید تا اینکه بتوانید از اولین چک پول تون رو دریافت کنید. به عنوان مثال ، اگر شما عضو وابسته به دیجیکالا باشید در قالب آستانه های مختلف مانند برنزی ، نقره ای و طلایی طبقه بندی میشوید که باید حداقل این آستانه ها رو در ۱۴ روز پس از فروش طی کنید تا به درآمد خود برسید. البته اگر درگیر قوانین اختصاصی این شرکت مانند کد تخفیف و محاسبات دیگر نشوید !! در حالی که در dropshipping ، آنچه رو که ثبت کرده اید پرداخت می شود.

Dropshipping به شما امکان می دهد حاشیه های سود بالایی داشته باشید

هنگام تصمیم گیری بین dropshipping و بازاریابی وابسته ، در نظر بگیرید که چقدر پتانسیل کسب درآمد دارید. کمیسیون های موجود در یک کسب و کار بازاریابی وابسته در مقایسه با مدل dropshipping غالباً می تواند کمتر باشد. هنگام dropshipping ، می تونید محصولی رو خریداری کنید که قیمت آن ۱۰ هزار تومان باشه و اونو به قیمت ۵۰ هزار تومان بفروشید ، که به شما امکان می دهد پس از کم شدن هزینه های بازاریابی ، بخش قابل توجهی از سود رو حفظ کنید.

پس همانطور که مشاهده میکنید قیمت را شما بر اساس استراتژی بازاریابی و شناخت مشتری تعیین میکنید . (البته باید به این نکته هم اشاره کنم که در تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۰ صورت گرفته نوع و استراتژی تامین کننده یکی از عوامل موثر بر قیمت گذاری دراپ شیپر ها عنوان شده که حتی حاشیه سود آنها را به ۱۰% هم کاهش داده) . one Million in Sales With Shopify in One Year خواهید داشت.

با بازاریابی وابسته ، کمیسیونها درصدی از قیمت محصول رو تشکیل می دهند.مثلا در دیجیکالا شما در ازای تمام کالاهای موجود در سبد خرید کمیسیون دریافت خواهید کرد، اما مبلغ کمیسیون هر کالا بسته به نوع آن متفاوت است.این درصد ها در سطح بندی هایی که برای هر رسانه در نظر گرفته شده نیز تفاوت دارد و از ۲ تا ۲۶ درصد متغیر است.

با این حال ، هنگامی که درصد کیمیسون ، هزینه بازاریابی و سایر هزینه های خود را محاسبه می کنید ، احتمالا درصد بسیار کمتری برایتان باقی میمونه. نتیجه اینکه هنگام مقایسه بازاریابی وابسته و dropshipping ، احتمالاً از لحاظ مالی در قالب dropshipper عملکرد بهتری خواهید داشت.

فرصت های بیشتر برای هدفگیری مجدد مشتری

هنگام dropshipping محصولات ، می توانید به راحتی مخاطبان خود رو هدفگیری مجدد (ریتارگت) کنید تا به تبدیل فروش کمک نمایید. با بازاریابی وابسته ، از آنجا که شما ترافیک رو به وب سایت دیگری ارسال می کنید (به عنوان مثال چرم مشهد و یا لینک سازی افیلیت ها در دیجیکالا رو در نظر بگیرید) ، هیچ کنترلی برای مدیریت برگشت وجه و گزینه های جایگزین ندارید.

اما از آنجاییکه در dropshipping ، ترافیک نهایی به وب سایت شخصی شما ارجاع می شود. بنابراین ، شما می تونید کنترل بهینه سازی صفحات فرود ، نسخه محصول ، طراحی رابط کاربری وب سایت و در یک کلام تجربه مشتری رو داشته باشید. همچنین این خریدها با راهبرد تقویت برند وب سایت شما مطابقت خواهد داشت. بنابراین همانطور که کنترل بیشتری دارید ، شانس جذب مشتری بیشتر و نرخ تبدیل بالاتری رو هم خواهید داشت.

نکات منفی Dropshipping

شما باید سیستم مدیریت پشتیبانی مشتری را دایر کنید

نکته اصلی اینه که شما به عنوان صاحب فروشگاه ، مسئولیت پشتیبانی مشتری رو بر عهده دارین.اینجا کمی مسئولیت های شما در هنگام بروز مشکلات نمایان میشه .معمولااین شما هستید که با مشتری رودررو میشید و باید مشکلی که در حوزه پشتیبانی تامین کننده هست رو پاسخ بدین و اگر تامین کننده همکاری خوبی در ارائه راه حل نداشته باشه مدیریت تجربه مشتری شما در حوزه مرکز تماس و پشتیبانی سخت خواهد بود.

خوشبختانه ، شما می توانید به راحتی پشتیبانی مشتری رو به سایرین برون سپاری کنید که دراین رشته متخصص باشن.من در ایران شرکتی که در حوزه بازاریابی و خدمات مشتریان سرویس پشتیبانی ارائه بده ندیدم اما در دنیا شرکت هایی مثل Upwork.com که قیمتی مقرون به صرفه نیز دارند به وفور یافت میشن.

تنها کاری که شما باید انجام بدین اینه که که دستورالعمل ها و پاسخ های کلی رو برای پیگیری نماینده پشتیبانی مشتری ارائه بدین. با برون سپاری این مؤلفه ، وقتتون رو صرف بازاریابی و بهینه سازی می کنید. به این ترتیب تجارت تون رو سریعتر رشد خواهید داد.

همینجا بدنیست به موضوع بسیار مهمی به نام drop servicing اشاره کنم که یکی از مباحث جذاب این سالهای دیجیتال مارکتینگ هست. دقیقاً مانند dropshipping که محصولات را به مصرف کنندگان می فروشه ، drop servicing به فروش خدمات به سایر مشاغل میپردازه.

فضای بسیار رقابتی

همواره کارآفرینان بسیار خوش بینانه ای وجود خواهند داشت که صرفاً روی بخش “سربار کم” این روش که بیان شد ، متمرکز میشن، و شواهد روشنی که درباره امکان حاشیه سود پایین از سوی نوع بازار و نوع تامین کننده ها تحمیل میشه رو نادیده می گیرند.

از آنجا که سرمایه بسیار کمی برای شروع این نوع تجارت ناپایدار در ابتدای کار لازمه ، این آستانه پایین برای ورود به بازار ، به معنای رقابت بیشتر خواهد بود ، به علاوه بازارهای محبوب بیشتر از سایرین درگیر این مشکل خواهند شد.ضمنا ، هرچه یک شرکت تامین کننده بزرگتر باشه ، می تونند حاشیه سودهای شون رو کاهش بدن تا کمترین قیمت رو ارائه کنند.

همانطور که گفتیم بازاریابی وابسته با کمیسیون مدل شده است. یک شرکت وابسته درصد مشخصی از هر فروش رو که مسئولیت اش رو پذیرفته ، دریافت می کنه. در بسیاری موارد ، این یک مدل تجاری پردرآمد و کم هزینه هست.

مزایای بازاریابی وابسته ( بازاریابی همکاری در فروش )

وابسته بودن هزینه ای ندارد

منبع عالی درآمد منفعل ( پسیو )

کسب و کار بازاریابی وابسته منبع عالی درآمد منفعل است. در ابتدا برای داشتن درک بهتری از تبلیغات تان یا تولید محتوا برای کمک به رشد نرخ تبدیل فروش ، فعالیت های مقدماتی رو انجام دهید. اما ، پس از اتمام کار ، می توانید در زمانی که درآمدتان مستمر شد ، تبلیغات را در پس زمینه اجرا کنید.

لازم نیست نگران ایجاد یک محصول باشید. لازم نیست نگران حمل کالا باشید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید که ترافیک هدفمند بالایی رو به صفحه فرود تامین کننده ارسال می کنید که نرخ تبدیل بالایی داشته باشد. آموزش رایگان دراپ شیپینگ را میتوانید از گوگل دانلود کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا