ایرانی کسب و کارعمومی

لوازم جانبی برج خنک کننده

قطعات برج خنک کننده، مجموعه تجهیزاتی است که جهت فعالیت موثر و بی نقص کولینگ تاور نیاز است. تجهیزات اصلی کولینگ تاور عبارتند از الکتروموتور، کاهنده دور/ گریبکس، فن استک، نازل‌ ها / آب پخش کن، لوله‌ های توزیع آب، پکینگ / سطوح انتقال حرارت، قطره گیر، بدنه / تشت / سازه اصلی، ساپورت‌های فلزی با کامپوزیت جهت نگه داشتن تجهیزات، فلنج‌ های ورود و خروج، دریچه‌ های هوا، اتصالات دستگاه. هر کدام از این قطعات و تجهیزات دارای انواع مختلف هستند که متناسب طراحی و عملکرد برج خنک کن مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در ادامه این مطلب از سایت به معرفی لیست تولید کنندگان برج خنک کننده خواهیم پرداخت.

مجموعه قطعات برج خنک کننده

الکتروموتور کولینگ تاور، انرژی الکتریکی را به انرژی دورانی تبدیل کرده و موجب به چرخش درآمدن پروانه می‌ شود. الکتروموتور یکی از مهمترین قطعات برج خنک کن است که باید کاملا عایق بوده و در مقابل نور خورشید و شرایط آب و هوایی نامناسب مقاوم باشد. درکولینگ تاور الکتروموتور باید از نوع کلاس F با درجه حفاظتی IP55 و معمولا فلنج دار استفاده شود، اما در موارد خاص، نوع IP66 و ضد انفجار مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در هنگام وصل کابل حتماً باید از گلند کابل استفاده کرد تا آب باران به موازات کابل وارد جعبه تقسیم الکتروموتور نشود که موجب سوختن الکتروموتور می‌ گردد.

الکتروموتور برج خنک کن

قطعه ای است که با دوران موجب به جریان انداختن هوا درون برج خنک کننده فایبر گلاس می‌ شود. پروانه می‌ تواند به صورت محوری و یا سانتریفیوژ باشد. این قطعه برای ایجاد جریان هوا با دبی و فشار استاتیکی مشخص در درون دستگاه برج خنک کننده به کار می رود. فن یکی از مهمترین و اصلی‌ترین قطعات برج خنک کن می باشد که عملکرد دستگاه به شدت به آن وابسته می‌ باشد. فن برج خنک کن باید سبک باشد تا نیروی محرکه کمتری برای به دوران درآوردن آن لازم باشد و همچنین مقاومت کافی در برابر تنش و خستگی داشته باشد به صورت متداول از استیل، آلومینیوم، فایبرگلاس و یا پلاستیک می‌ سازند.جهت خرید قطعات برج خنک کننده لطفا با شرکت ما تهویه صنعت حاصل فرمایید و از کارشناسان ما، قیمت قطعات برج خنک کننده را استعلام نمایید

پروانه کولینگ تاور معمولا تا قطر یک متر از جنس پلی آمید ساخته می‌ شود که در تصویر زیر ملاحظه می‌ فرمایید. هاب از جنس آلومینیوم، چدن یا پلی پروپیلن بوده و جنس پره‌ ها نیز از پلی آمید یا پلی پروپیلن می‌ باشد. در سایزهای بزرگتر به دلیل فشار وارده شده از پروانه‌ هایی مستحکم تر، از جنس آلومینیوم یا فایبرگلاس استفاده می‌ گردد که در شکل زیر نشان داده شده است.

- Cooling tower accessories

فن آلومینیومی برج خنک کننده

به دلیل سرعت بالای دوران شفت الکتروموتور و عدم امکان انتقال آن به پروانه باید با مکانیزمی دور الکتروموتور را کاهش و به پروانه منتقل نمود. این عمل به وسیله گیربکس که شامل چرخدنده‌ های بزرگ و کوچک و یا سیستم کاهش دور که شامل پولی‌ های بزرگ و کوچک می‌ باشد تأمین می‌ گردد. این هم یکی دیگر از قطعات می‌ باشد.

سیستم‌های انتقال قدرت در کولینگ تاور

از قطعات برج خنک کننده می‌ باشد که نقش هدایت مسیر جریان هوا و محافظت از پروانه و جریان هوای ورودی را بر عهده دارد. فن استک مانند دودکش در بالای برج خنک کننده قرار می‌ گیرد و به جریان هوای خروجی نظم بخشیده و از عملکرد فن محافظت می‌ کند. فن استک برج خنک کن با نام‌ های تنوره فن و یا فن رینگ نیز نامیده می‌ شود. طراحی فن استک باید به نحوی باشد که اصطحکاک و اتلاف انرژی را به حداقل رسانده و سرعت و فشار هوا را کنترل نماید. معمولاً فن استک یا فن رینگ از جنس فایبرگلاس ساخته می‌ شود که با ابعاد دقیق قابل ساخت بوده و بسیار سبک می‌ باشد.

فن استک برج خنک کننده

نازل برج خنک کن قطعه ای است از قطعات برج خنک کننده که آب گرم ورودی به برج را به روی پکینگ ها اسپری می نماید. عمل توزیع آب باید به صورت الگوی یکنواخت و بدون ایجاد فضای خالی انجام شود در حقیقت هنگام استفاده از نازل ها باید مطمئن شویم که آب گرم روی تمام سطوح پکینگ پاشیده می شود و تمام سطوح را خیس می کند.

نازل کولینگ تاورانواع نازل برج‌ های خنک کننده

یکی از قطعات مهم برج خنک کننده که به قلب برج خنک کن نیز معروف است پکینگ برج خنک کننده است که نقش آن ایجاد حداکثر سطح تماس میان آب و هوا در طولانی‌ ترین بازه زمانی ممکن می‌ باشد تا بتواند تبخیر را به حداکثر رسانده و آب را بیشتر خنک کند. پکینگ برج خنک کن به عنوان قلب برج خنک کننده شناخته می‌ شود و در دو مدل اساسی اسپلش (قطره ای) و فیلمی طراحی و ساخته می‌ شود. در طول زمان پکینگ ها از جنس های مختلف ساخته می‌ شدند. در ابتدا از چوب اشباع شده استفاده می شد، ولی با پیشرفت تکنولوژی امروزه از پلیمرها استفاده می‌ شود.

انواع پکینگ کولینگ تاور

بخشی از برج خنک کننده که از پرتاب قطعات آب به بیرون از برج خنک کننده جلوگیری می‌ کند، ولی به هوا اجازه خروج می‌ دهد. به قطرات آبی که به همراه جریان هوا از برج خنک کننده به بیرون پرتاب می‌ شوند، دریفت گفته می‌ شود و کیفیت ترکیب آن مانند آب در گردش سیستم می‌ باشد. دریفت معمولاً دارای سختی و املاح است و پس از خروج از برج خنک کننده بروی محیط اطراف تأثیر می‌ گذارد و موجب آلودگی می‌ شود.

حوضچه برج خنک کن بخش زیرین و محل جمع آوری آب سرد در برج خنک کننده است که آب سرد از آن جا مکش شده و به سمت مبدل ها، فرآیندها و یا ماشین آلات جهت خنک سازی ارسال می‌ گردد. جنس تشت می‌ تواند از بتن به شکل استخر و یا از جنس فایبرگلاس و یا فلزی باشد. این قسمت در پایین‌ ترین نقطه مسیر گردش آب قرار دارد که گاهی حوضچه آب سرد و حوضچه مکش از هم جدا هستند و در دو محل جداگانه قرار دارند به شکلی که آب سرد از حوضچه به حوضچه مکش منتقل و از آنجا به سمت فرآیند هدایت می‌ گردد.

آب پخش کن برج خنک کن

شفت برج خنک کن، محور گردانی است که نقش انتقال نیرو از موتور به جعبه دنده کاهنده را بر عهده دارد. این محور گردان می‌ تواند از جنس کامپوزیت یا فولاد مقاوم باشد. از آنجایی که محور گردان در داخل برج خنک کننده قرار دارد، بایستی کاملاً در برابر خوردگی مقاوم باشد. زیرا این موضوع بسیار مهم است که این قطعه در مقابل تنش‌ های وارده، دارای خواص مکانیکی مناسب باشد.

چوب اشباع برج خنک کن عبارت است از چوبی که تحت شرایط و فرآیندی خاص به حالت اشباع رسیده و در کولینگ تاور مورد استفاده قرار می‌ گیرد. چوب میزان تماس میان آب و هوا را در برج خنک کننده را افزایش داده و به این وسیله موجب خنک شدن آب می‌ گردد. فرآیند اشباع سازی جهت افزایش عمر چوب به وسیله اسید کرومات مس و به میزان مشخص تحت فشار صورت می‌ گیرد و معمولاً از چوب درختان کاج نزدیک به قطب شمال (چوب روسی) با رعابت استانداردهای حد ترک و گره در چوب استفاده می‌ شود.

چوب برج خنک کننده

شرکت ما تهویه صنعت به صورت حرفه ای به تولید قطعات برج خنک کننده استوانه ای می پردازد. جهت استعلام قیمت انواع قطعات کولینگ تاور از کارشناسان ما، لطفاً با شرکت تماس حاصل فرمایید

دکمه بازگشت به بالا