ایرانی کسب و کارعمومی

ویپ در بارداری

ما می دانیم که سیگارهای الکترونیکی در بین عموم افراد محبوبیت زیادی پیدا کرده اند و اغلب به عنوان یک انتخاب “ایمن تر” یا “سالم تر” نسبت به سیگارها مطرح می شوند. اما حقیقت این است که سیگارهای الکترونیکی با انبوهی از خطرات برای سلامتی (به خصوص برای زنان باردار) همراه هستند. ما در این مقاله، به بررسی تاثیر مصرف ویپ بر افراد باردار و جنین خواهیم پرداخت. درست است که خرید سالت ارزان استعمال دخانیات در دوران بارداری نه تنها برای سلامتی شما، بلکه برای سلامت کودکان نیز می تواند واقعا خطرناک باشد. اگرچه ممکن  است ترک سیگار دشوار باشد، اما بهترین راه برای اطمینان از شروع مناسب زندگی کودک است.

ویپینگ (سیگار الکترونیکی) چیست؟ | تاثیر مصرف ویپ برای افراد باردار

سیگار الکترونیکی وسیله ای است که با باتری کار می کند و عملکرد آنها شبیه سیگار است. سیگارهای الکترونیکی به جای سوزاندن تنباکو، از مایعات (جویس) برای تولید بخاری که بازدم می شود استفاده می کنند.

نیکوتین که بخش اصلی ویپینگ بوده، یک ماده شیمیایی بسیار اعتیاد آور است. نیکوتین موجود در ویپ ها و سیگارهای الکترونیکی از طریق بند ناف و جفت به کودک شما منتقل می شود. نیکوتین می تواند فشار خون را افزایش دهد و باعث افزایش آدرنالین شود که می تواند ضربان قلب و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد.

آیا ویپینگ بی خطرتر از سیگار کشیدن است؟

بهترین کاری که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید (به خصوص در دوران بارداری) این است که از سیگار یا سیگار الکترونیکی استفاده نکنید. با این حال، سیگارهای الکترونیکی اغلب توسط افراد سیگاری به عنوان راهی برای ترک سیگار استفاده می شود اما هنوز چیزهای زیادی در مورد تاثیرات استفاده از سیگار الکترونیکی بر سلامتی نمی دانیم. از آنجایی که تحقیقات کافی در مورد سیستم های تحویل نیکوتین الکترونیکی و اثرات آنها بر سلامتی شما انجام نشده است، به طور گسترده توصیه می شود که زنان باردار از سیگار الکترونیکی و استعمال سیگار در دوران بارداری خودداری کنند زیرا  اثبات شده است.

آیا مصرف ویپ برای افراد باردار بی خطر است؟

به طور خلاصه، ویپ کردن در دوران بارداری ایمن نیست. سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین هستند که باعث آسیب دائمی به مغز در حال رشد کودک و سایر اندام ها مانند ریه می شود.

سیگار کشیدن در دوران بارداری (حتی استفاده از سیگارهای الکترونیکی که حاوی نیکوتین نیستند) همچنان بی خطر نیست، زیرا مایعات سیگار الکترونیکی حاوی مواد شیمیایی و طعم دهنده های دیگری هستند که برای کودک بی خطر نیستند.

سیگار کشیدن و استعمال دخانیات چگونه می تواند بر روی کودک شما تاثیر بگذارد؟

سیگار کشیدن منظم یا استفاده از سیگار الکترونیکی می تواند کودک شما را در معرض مواد شیمیایی مضر و سموم مختلف قرار دهد، زیرا آنها از طریق جفت به جنین منتقل می شوند و به او آسیب می رسانند.

خطرات استعمال دخانیات در دوران بارداری

عوارض مصرف ویپ برای افراد باردار و رشد جنین

مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نیکوتین  در دوران بارداری می تواند تاثیر منفی بر رشد مغز جنین داشته باشد و به طور بالقوه منجر به ایجاد مشکلات رفتاری و شخصیتی در کودک شود.

تاثیر بر استخوان ها

آنهایی که در معرض دود ویپ قرار می گیرند در طول رشد خود استخوان‌های کوچک‌تر و کوتاه‌تری داشتند.

مشکلات تنفسی

مصرف ویپ برای افراد باردار می تواند خطرات تنفسی را هم برای مادر و هم جنین در حال رشد ایجاد کند. استنشاق مواد شیمیایی مضر موجود در بخار سیگار الکترونیکی می تواند بر عملکرد و رشد ریه تاثیر منفی بگذارد.

عوارض بالقوه زایمان

قرار گرفتن در معرض نیکوتین و ویپینگ در دوران بارداری می تواند احتمال زایمان زودرس، وزن کم کودک هنگام تولد و مرگ داخل رحمی را افزایش دهد. این عوارض می توانند تاثیر بسزایی بر سلامتی و رشد کودک داشته باشند.

ناتوانی های مادرزادی

مصرف ویپ برای افرد باردار می تواند خطر ابتلا به برخی از ناتوانی های مادرزادی مانند شکاف کام و لب در نوزادان را افزایش دهد.

کاهش حرکات جنین

سیگار کشیدن می تواند حرکات جنین را کاهش دهد و این نشان می دهد که نوزاد اکسیژن و مواد مغذی کافی دریافت نمی کند که می تواند برای سلامتی کودک مضر باشد.

سقط جنین (سقط خودبخودی)

استعمال دخانیات در دوران بارداری خطر سقط جنین را افزایش می دهد که به از دست دادن جنین قبل از هفته 20 ام  بارداری گفته می شود.

وزن کم هنگام تولد

سیگار کشیدن می تواند منجر به رشد ضعیف جنین و وزن کم هنگام تولد در زمان زایمان شود. وزن کم هنگام تولد با مشکلات سلامتی مختلفی در نوزادان مرتبط است.

اختلال در رشد ریه و قلب

سیگار کشیدن مادر می تواند مانع رشد طبیعی ریه ها و قلب جنین شود. این ممکن است منجر به مشکلات تنفسی و مشکلات قلبی برای نوزاد شود که به طور بالقوه بر سلامت طولانی مدت آنها تأثیر می گذارد.

زایمان زودرس (زایمان زودرس)

سیگار خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد، یعنی زایمان قبل از هفته 37 ام بارداری. نوزادان نارس بیشتر در معرض خطر عوارض سلامتی هستند.

سوالات متداول

آیا ویپینگ در دوران بارداری بی خطر است؟

خیر، ویپینگ در دوران بارداری بی خطر نیست. نیکوتین، ماده اصلی سیگارهای الکترونیکی، می تواند بر رشد مغز جنین تأثیر منفی بگذارد و خطر ابتلا به مشکلات شناختی و رفتاری در کودک را افزایش دهد. علاوه بر این، ویپینگ می تواند خطرات تنفسی را برای هم مادر و هم جنین در حال رشد ایجاد کند.

اگر مادر باردار از ویپ استفاده کند چه خطراتی برای جنین وجود دارد ؟

ویپینگ در دوران بارداری عوارض متعددی از جمله وزن کم هنگام تولد، زایمان زودرس، مرده زایی و تاخیر در رشد جنین را افزایش می دهد.

آیا سیگار کشیدن در دوران بارداری مطمئن است؟

استعمال دخانیات در دوران بارداری بی خطر نیست. حتی ویپینگ سبک یا گاه به گاه می تواند به سلامت و رشد کودک آسیب برساند.

سیگار چه تاثیری بر سلامت زن باردار دارد؟

سیگار کشیدن در دوران بارداری می تواند منجر به عوارضی مانند فشار خون بالا، پره اکلامپسی، سقط جنین و مشکلات در حین زایمان شود.

آیا ویپینگ بر باروری و توانایی باردار شدن تاثیر می گذارد؟

بله، سیگار کشیدن می تواند باروری را در مردان و زنان کاهش دهد و باردار شدن را دشوارتر کند. همچنین خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

آیا ترک سیگار در دوران بارداری، حتی اگر در اواخر بارداری باشد، مفید است؟

بله، ترک سیگار در هر مقطعی از بارداری می تواند نتایج را برای مادر و جنین بهبود بخشد. هر چه زودتر ترک کند، شانس بارداری و جنین سالم تری دارد.

سخن پایانی

تأثیر ویپینگ در دوران بارداری موضوعی است که نیازمند تفکر عمیق و آگاهانه است. درک خطرات مرتبط با ویپینگ و آسیب هایی که می تواند به مادر و جنین وارد کند، از اهمیت بالایی برخوردار است. برای مادران باردار حیاتی است که مسیری را انتخاب کنند که رفاه و رشد فرزند متولد نشده خود را در اولویت قرار دهد و از هرگونه فعالیتی که می تواند یک بارداری سالم را به خطر اندازد، دوری کند.

 

دکمه بازگشت به بالا