جامعه و خانواده

«مرکز رصد جمعیت کشور» بسترساز اجرای بهتر تکالیف دستگاه‌های مختلف است

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه مرکز رصد جمعیت کشور بسترساز اجرای بهتر تکالیف دستگاه‌های مختلف است افزود: مرکز رصد جمعیت کشور این سازمان می‌تواند برای مسئولان شاخص‌های گوناگون جمعیت را احصا و معرفی کند.

هاشم کارگر در گفت و گو با مجله روز، در تشریح تاثیر عملکرد مرکز رصد جمعیت سازمان ثبت احوال کشور گفت: یکی از موضوعات مهم، وضعیت جمعیت و بحث رشد جمعیت و جوانی جمعیت در کشور است. دستگاه‌های گوناگونی در این زمینه مسئول هستند و یکی از تکالیف و وظایف سازمان ثبت احوال نیز در این حوزه است.

وی افزود: در همین راستا برای مسئولان شاخص‌های گوناگون جمعیت را در کشور احصا و معرفی می‌کنیم تا اینکه دستگاه‌های مختلف به تکالیف خود بهتر عمل کنند و سایر بخش‌ها و مراکز تخصصی پروژه‌های مطالعات خود را داشته باشند.

وی ادامه داد: بر این اساس لازم بود مرکزی در کشور ایجاد شود که وضعیت فعلی و روند گذشته تاکنون جمعیت را شناسایی کرده و ارائه دهد و در ادامه تغییرات جمعیتی را رصد کند و در اختیار عموم دستگاه‌ها و مراکز تخصصی قرار دهد.

کارگر تاکید کرد: با همین هدف مرکز رصد جمعیت در ستاد سازمان ثبت احوال کشور ایجاد و پس از آن مقرر شد در تمامی ادارات کل استان‌ها نیز راه‌اندازی شود.در مرکز رصد جمعیت اطلاعات جمعیتی و هویتی وجود دارد که هم اینک تحت عنوان داشبوردهای جمعیتی فعال است و هم در سطح کلان مرکز سازمان و هم در استان‌های گوناگون شاخص‌های مختلف جمعیت احصا شده و در پایگاه اطلاعات جمعیتی در این داشبوردها قابل دسترسی است.

رییس سازمان ثبت احوال کشور در خصوص اقدامات سازمان ثبت احوال کشور در زمینه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز گفت: این سازمان طبق قانون به تمام تکالیفی که در راستای قانون حمایت از جوانی جمعیت بوده، اعم از اختصاص شناسه مادرانه و خدمات مبتنی بر این شناسه و مهاجرت‌های داخلی پرداخته است. ضمن اینکه دستگاه‌های گوناگونی که تکالیف مختلفی در این زمینه داشتند و قرار بود مشوق‌هایی را به مردم ارائه دهند، این مشوق‌ها مستلزم اخذ استعلام‌ها از سازمان ثبت احوال بود که این اقدام نیز اجرایی شده است.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مقالات اجتماعی

تحقیقگر جامعه‌شناسی با تجربه در مطالعه تمدن‌ها و ارتباطات بین فرهنگ‌ها.
دکمه بازگشت به بالا