اقتصادیایرانی کسب و کار

صفر تا 100 خرید موتور برق؛ چه موتور برقی بخرم؟

بررسی انواع موتور برق از نظر سوخت مصرفی برای تولید برق

از نظر سوخت مصرفی برای تولید برق به سه دسته کلی تقسیم میشوند که عبارت اند از:

·         موتور برق بنزینی

مدل موتور برق بنزینی یکی از متداول ترین و پرکاربردترین دستگاه های موجود در بازار است. یکی از مزایای خرید موتور برق کوچک بنزینی، طول عمر موتور طولانی مدت آن است. موتورهای برقی بنزینی به دلیل تولید دی اکسید کربن باید در فضای باز استفاده شوند. زیرا سوخت بنزین گازهای سمی مانند دی اکسید کربن تولید می کند که می تواند باعث خفگی شود.

اگر از دودکش استفاده می کنید ، می توان از آن در داخل خانه استفاده کرد. موتورهای بنزینی را می توان به عنوان موتورهای خانگی و نیمه صنعتی طبقه بندی کرد.

·         موتور برق دیزلی

سوخت موتور الکتریکی دیزلی دیزلی است و به دلیل سر و صدای آنها بهتر است از آنها در خارج از شهر استفاده شود.

نوع دیگر ژنراتورهای موتور برق، موتور برق های دیزلی هستند. حجم این دستگاه ها و همچنین صدای تولید شده توسط این دستگاه از نواع بنزینی بسیار بیشتر است. سوخت موتور الکتریکی دیزلی؛ گازوئیل است و به دلیل سر و صدای آنها بهتر است از آنها در خارج از شهر استفاده شود.

این موتورها از نظر عملکرد شبیه ژنراتورهای دیزلی هستند اما اندازه آنها کوچکتر است. موتور دیزلی عمدتا صنعتی است و در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از جنبه های منفی موتور دیزلی صدای زیاد آن است که منبع آلودگی صوتی محسوب می شود.

موتور برق گازسوز

موتور برق های با گاز به دلیل نوع سوخت ، انرژی کمتری نسبت به موتورهای دیگر دارند و همچنین آلودگی کمتری ایجاد می کنند. همچنین ، یک موتور گازی هزینه کمتری نسبت به یک موتور بنزینی دارد. این نوع موتور برق ها دستگاهی با مصرف برق کم و سازگار با محیط زیست محسوب می شوند.

وجه تمایز موتور گازی از سایر موتورهای الکتریکی ، ایمنی و امنیت آن نسبت به موتور برق بنزینی به دلیل احتراق بنزین و از بین بردن بنزین ، عمر طولانی تری نسبت به موتور بنزینی دارد. مدل های موتورهای گازی از تنوع کمتری نسبت به موتورهای بنزینی و دیزلی برخوردار هستند.

کدام نوع ژنراتور برق انتخاب بهتری است؟

از نظر مصرف کم ، موتور الکتریکی گازی نسبت به دو مدل دیگر سوخت کمتری مصرف می کند. مصرف دیزل یا گازوئیل نیز کمتر از بنزین است. از نظر قیمت موتور برق های بنزینی از همه گرانتر است و موتوربرق های گازسور ارزان ترین نوع است. با اینهمه خرید موتور برق اصل ژاپن با سوخت بنزینی؛ پیشنهاد متخصصان به شما خواهد بود.

موتور برق چقدر برق تولید می کند؟

در ابتدا نیاز است با توان اضطراری و توان نامی موتور برق آشنا شوید. یک موتور برق دارای دو توان است که معمولا یکی از ارقام بزرگتر است دیگری است و به عنوان توان اضطراری دستگاه شناخته می شود.

توان اضطراری: توان اضطراری موتور برق درحقیقت بیشترین میزان برق تولیدی موتور برق است که تنها در چند دقیقه ی ابتدایی روشن شدن دستگاه ایجاد می شود. به این معنی که در لحظات ابتدایی کارکرد دستگاه، شاهد حداکثر میزان برق هستیم.

توان نامی: توان نامی یا همان استندبای موتور برق نیز میزان توان تولید برق توسط موتور برق است که پس از ۵ دقیقه از کارکرد دستگاه، ایجاد می شود.

میزان برق تولیدی دستگاه مولد برق یا همان ژنراتور برق، برحسب توان، نوع موتور و قدرت پیشرانه تعیین می شود. ممکن است با سوال یک موتور برق ۷ کیلوواتی چقدر برق تولید می کند؟ مواجه شوید.

یک موتور برق ۷ کیلوواتی حدود ۷۰۰۰ وات برق تولید می کند. درصورتی که موتور برق تک فاز باشد، با ضرب کردن وات مورد نظر در عدد ۴.۵۴ یا ۴.۸ مقدار تقریبی ولتاژ بدست می آید. برای موتور برق سه فاز نیز توان برحسب کیلووات را در عدد ۱.۴۴ یا ۱.۸ ضرب کرده و آمپراژ بدست می آید.

از آنجایی که محاسبه توان تولیدی موتور برق و آمپراژ برای کاربران عادی دشوار به نظر می رسد. در این مقاله به تعداد دستگاه های مصرفی برای هر موتور برق از توان ۱ الی ۸ کیلووات را ذکر می کنیم.

  • میزان برق تولیدی موتور برق ۱ کیلوواتی: روشن کردن ۱۰ لامپ ۱۰۰ وات
  • میزان برق تولیدی موتور برق ۲ کیلوواتی: روشن کردن ۱۰ لامپ ۱۰۰ واتی به همراه یخچال و تلویزیون
  • میزان برق تولیدی موتور برق ۳ کیلوواتی: ده لامپ ۱۰۰ واتی به همراه یخچال، تلویزیون و اتو
  • میزان برق تولیدی موتور برق ۴ کیلوواتی: ده لامپ ۱۰۰ واتی به همراه یخچال، تلویزیون، پلوپز،کامپیوتر یا لپ تاپ
  • میزان برق تولیدی موتور برق ۷ کیلوواتی: ده لامپ ۱۰۰ واتی به همراه یخچال، تلویزیون، پلوپز،کامپیوتر یا لپ تاپ به همراه کولر گازی

راهنمای خرید ژنراتور برق دیزلی، بنزینی و گازی

خرید برحسب نیاز

یکی از مهمترین معیارها ، نه تنها هنگام راهنمای خرید موتور برق، بلکه در بسیاری از امکانات نیز توجه به نیازهای ماست. یعنی برای چه منظور و برای چه مکانی قصد خرید موتور برق را داریم؟ قطعاً منبع تغذیه اضطراری برای خانه و منبع تغذیه برای یک کارخانه صنعتی متفاوت است. بنابراین برای استفاده عادی و خانگی به موتور الکتریکی قدرتمند احتیاج نداریم.

انتخاب نوع سوخت دستگاه

معیار مهم دیگر مصرف سوخت است. همانطور که گفته شد ، انواع مختلفی از موتورهای برق وجود دارد.

  • ژنراتورهای بنزینی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند ، اما مصرف نسبتاً زیادی دارند.
  • دیزل مصرف کمتری دارد اما برای خرید سوخت دشواری های خود را دارد.
  • موتورهای گازی نیز سازگار با محیط زیست هستند و آلودگی کمتری دارند اما قدرت کمتری دارند.

هر یک از ژنراتورها را می توان بسته به دامنه و منطقه مصرفی خود ، یک انتخاب هوشمندانه و ایده آل دانست.

قیمت دستگاه

با توجه به مارک و قیمت دستگاه یکی از پارامترهای موثر در هنگام خرید یک موتور الکتریکی خوب است. امروزه مارک های مختلف داخلی و خارجی در بازار فعالیت می کنند. هرچه برند معروف تر و قدرت دستگاه بیشتر باشد ، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. اما مطمئناً می توانید با کمی تحقیق و مطالعه ، دستگاه اقتصادی و مقرون به صرفه خود را پیدا کنید.

اندازه مخزن سوخت

هرچه مخزن سوخت بزرگتر باشد موتور برق بازدهی بیشتری خواهد داشت و شما زمان بیشتری برق دارید البته به توان مصرفی شما هم بستگی دارد اگر توان مصرفی شما بالا باشد این امر کاملا برعکس است. البته هرچقدر مخزن بزرگتر باشد وزن دستگاه هم طبیعتا بیشتر خواهد شد.

صدای دستگاه

موتور برق معمولاً تجهیزات پر سر و صدایی هستند. موتور برق کوچکتر صدای کمتری دارند و آلودگی کمتری دارند.

ژنراتورهای بنزینی نیز معمولاً سر و صدای بیشتری تولید می کنند. اینورتر یا موتوربرق سایلنت از جمله دستگاه هایی هستند که برای حل این مشکل طراحی شده اند.

سوالات متداول

چگونه از موتور برق نگهداری کنیم؟

موتور را از گرد و غبار و کثیفی پاک نگه دارید. همچنین روغن موتور برق را به تعداد مناسب و در فواصل زمانی مشخص تعویض کنید.

موتور برق بنزینی یا دیزلی؟

موتورهای بنزینی معمولاً قدرت بیشتری دارند و برای استفاده در مکان‌های بدون دسترسی به برق مناسب هستند، اما موتورهای برقی کمتر نویز دارند و بدون تولید گازهای مضر هستند.

چگونه موتور برق را بهینه استفاده کنیم؟

موتور را با باری که توان موتور برق را بهینه مصرف می‌کند، اجرا کنید. سرعت موتور را به نحوی تنظیم کنید که مطابق با نیاز کاری باشد. موتور را فقط در زمان‌هایی که نیاز است به کار بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا