حوادث

تحولاتی که شهید رئیسی در مدیریت بحران رقم زد؛ از تاکید بر پیشگیری تا شارژ انبارهای امدادی

از همان روزهای نخست فعالیت آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی، تغییرات مهمی در شیوه مدیریت بحران و توجه به ایمنی، تجهیزات امداد و نجات و پیشگیری از خسارات ناشی حوادث و بلایای طبیعی در کشور ایجاد شد و شیوه مدیریت میدانی او سبب شد تا روحی تازه در کالبد مدیریت بحران کشور و دستگاه‌های تابعه آن دمیده شود.

به گزارش مجله روز، خدمات شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی چه در دوران حضور در قوه قضائیه و چه در دوران ریاست جمهوری‌اش متعدد است و بارها نیز به بخش‌هایی از آن اشاره شده است، در این میان یکی از مواردی که کمتر مورد توجه قرار گرفته بود، توجه ویژه رئیس جمهور شهید به مساله مدیریت بحران است. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی  نگاه ویژه‌ای به موضوع مدیریت بحران داشت تا جایی که او اولین رئیس جمهوری بود که در جلسات شورایعالی مدیریت بحران حاضر شد، خروجی آن جلسه مصوبات مهمی بود که برخی از آنها اجرا شده و برخی دیگر نیز با تامین زیرساخت‌ها اجرایی خواهد شد.

شارژ انبارهای امدادی، تهیه خودروها و تجهیزات به‌روز امداد و نجات، تامین تجهیزات زلزله‌نگاری، یکسان‌سازی شماره‌های امدادی، افزایش بودجه دستگاه‌های امدادی، حضور میدانی در صحنه حوادث، تاکید بر ایمن‌سازی ساختمان‌ها و … همگی از جمله اقداماتی بود که با حضور رئیس جمهور رئیسی در دستورکار قرار گرفته و بسیاری از آنها اجرایی شد. اقداماتی که تا پیش از دوران مدیریت او، چندان مسبوق به سابقه نبود. آیت‌الله رئیسی تاکید ویژه‌ای نیز بر مقوله پیشگیری به عنوان اصل مهم اما کمتر مورد توجه قرار گرفته در مدیریت بحران داشت و تاکید داشت که «ضرورت دارد قبل از اینکه حادثه‌ای اتفاق بیافتد جلسات مربوط به آن برگزار شود» و «دستگاه‌ها باید ارتباط خود را با یکدیگر به طور کامل و بدون هیچ شبهه و تردیدی تعریف کنند تا در زمان وقوع حادثه طبیعی و بحران سردرگمی وجود نداشته باشد.»

به گفته مدیران مرتبط با حوزه بحران و امداد و نجات در کشور، شهید رئیسی همیشه در بحران ها خود را خیلی زود به صحنه می‌رساند و سعی می‌کرد از نزدیک جریان امدادرسانی را هدایت و مدیریت کند تا هم از درد مردم کاسته شود و هم مسئولان مربوطه جدیت کار را مدنظر قرار دهند. همچنین اگر در شرایطی قرار داشت که امکان حضور فیزیکی را نداشت، معاون اول خود را مامور به حضور در محل پیگیری مسائل و مشکلات می‌کرد.

اولین جلسه شورای عالی مدیریت بحران با حضور شهید رئیسی برگزار شد

تصویب اسناد مربوط به حوزه مدیریت بحران 

چهارشنبه ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰، اولین جلسه شورای عالی مدیریت بحران با حضور شهید رئیسی و وزرا و دستگاه‌های مربوطه برگزار شد. در این جلسه شهید رئیسی از اقدامات گروه‌های مردمی و جهادی در بحران‌ها قدرانی کرد و به مسئولان گوشزد کرد که «همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها در مقابل حوادث طبیعی باید مدنظر قرار گیرد.» همچنین در این جلسه به مسئله ایمن سازی ساختمان‌ها، برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی و در نتیجه فرو نشست زمین، رعایت قوانین و مقررات موجود در زمینه آلودگی هوا نیز اشاره شد و مقرر شد این مسائل مورد بررسی کارشناسی قرار گیرند. در پایان این جلسه، سند راهبرد ملی مدیریت بحران با ۳ برنامه کاهش خطر حوادث و سوانح، آمادگی و پاسخگویی و بازسازی و بازتوانی نیز به تصویب رسید.

حسین ظفری در گفت‌وگو با مجله روز درباره اقدامات شهید رئیسی گفت: در میان تمام روسای جمهور، اولین جلسه شورای عالی مدیریت بحران کشور، در زمان ریاست جمهوری آیت الله رئیسی برگزار شد. در این جلسه مهم، اسنادی مانند سند آمادگی و پاسخ، سند بازسازی و بازتوانی، سند ملی مدیریت بحران و سند پیشگیری از مخاطرات به تصویب رسید. همچنین ۲۹ سند دیگر که ذیل این قانون باید به تصویب این شورا می رسیدند؛ در این جلسه به تصویب رسید و در واقع کلیه الزامات مدیریت بحران به روز شد.

وی با اشاره به ویژگی مردم داری شهید رئیسی ادامه داد: در اغلب بحران‌ها مانند زلزله خوی و سیل سیستان و بلوچستان شاهد بودیم که ایشان در خط مقدم خدمت رسانی به مردم بود. حضور ایشان در بحران‌ها باعث می‌شد دستگاه‌های مربوطه، مسئولیت‌های خود را جدی‌تر انجام دهند؛ همچنین گروه‌های جهادی و مردمی نیز انگیزه بیشتری برای حضور و کمک رسانی پیدا کنند. از آنجایی که بحران ها بیشتر در مناطق محروم رخ داده بود، حضور ایشان در این مناطق باعث دلگرمی مردم آسیب دیده شده و این دلگرمی باعث ایجاد یک نوع انسجام در تمام فعالیت‌های مدیریت بحران می‌شد و در واقع چرخه خدمت را به گردش در می‌آورد.

پیشگیری از بحران‌ها و کاهش میزان خسارات از اولویت‌های شهید رئیسی بود

اسماعیل نجار، رئیس پیشین سازمان مدیریت بحران کشور نیز در گفت‌وگو با مجله روز با اشاره به مردمی بودن آیت الله رئیسی گفت: من بارها شاهد بودم که هر وقت در کشور بحرانی مانند سیل یا زلزله رخ می‌داد؛ ایشان خودشان جزو اولین نفراتی بودند که برای خدمت‌رسانی و مدیریت شرایط سر صحنه حضور پیدا می‌کردند. همین حضور ایشان در صحنه حوادث باعث می‌شد که درد حادثه‌دیدگان تسکین یابد و بدانند که دغدغه مردم دغدغه رئیس جمهور است.

نجار افزود: من به خاطر دارم ایشان برای انجام امور خاصی به روسیه سفر کرده بودند که در جنوب کرمان سیل آمد. ایشان بالافاصله پس از بازگشت به کشور، در همان فرودگاه دوباره به سمت کرمان حرکت کردند و خود را در کنار مردم رساندند.

 رئیس پیشین سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: ایشان امور پیشیگرانه در بحران‌ها را بسیار مدنظر داشتند و در این جهت اقدامات، مصوبات و پیگیری های جدی نیز انجام دادند. ایشان در پیشگیری از بحران‌ها و سپس کاهش میزان خسارات از هیچ کوششی دریغ نکردند.

تخصیص بودجه و اعتبارات هلال احمر در اولویت شهید رئیسی بود

رئیس جمهور شهید سال گذشته با حضور در مراسم روز جهانی هلال احمر با اشاره به اهمیت این نهاد گفت: «در تخصیص اعتبارات کشور هلال‌احمر دارای اولویت است. بودجه مورد نیاز این مجموعه در دستور کار قرار گیرد.همچنین امنیت شغلی امدادگران و فعالان هلال احمر ارتقا یابد»

شهید رئیسی در بخش دیگری از سخنانش رفع نیازهای هلال احمر را از اولویت‌های دولت سیزدهم برشمرد و گفته بود:«همواره نکته‌ای که به سازمان برنامه و بودجه گفته‌ام این بوده که هلال احمر در تخصیص بودجه و اعتبارات در اولویت قرار گیرد و باید به رفع نیازهای این سازمان توجه و اهتمام ویژه داشت.»

آیت‌الله رئیسی با اشاره به بیمه امدادگران نیز تاکید داشت:‌« کاری که نسبت به بیمه امدادگران در سال ۱۴۰۱ انجام شد، اقدام خوب و قابل تقدیری بود؛ باید امنیت شغلی خدمت‌گزاران مردم ارتقا یابد و در سال‌های بعدی نیز تلاش‌های بیشتری در این زمینه انجام خواهد شد.»

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر درباره اهمیت مدیریت بحران در برنامه‌های رئیس جمهور شهید به مجله روز گفت: «رئیس جمهور همیشه نگاه ویژه ای به جمعیت هلال احمر داشت و برای تجهیز انبارهای امدادی، بیمه امدادگران و نوسازی تجهیزات اعتبارات خوبی را در نظر گرفته بود. بر اساس آخرین دستور ایشان بیش از 700 میلیون تومان اعتبار برای تجهیز انبارهای امدادی اختصاص یافت. همچنین خرید بالگردهای نو نیز در دستور کار ایشان بود که فرصت نشد. با مساعدت ایشان صدها دستگاه آمبولانس و خودروی نجات جدید نیز برای هلال احمر خریداری شد.»

آیت اله رئیسی  پیگیر ایمن‌سازی بافت‌های فرسوده‌ در تهران بود

ساختمان‌های فرسوده یکی چالش‌های جدی در حوادث و بلایا و به خصوص در هنگام زلزله است. موضوعی که آیت‌الله رئیسی توجه ویژه‌ای به آن داشت و در کنار تاکید بر ایمن‌سازی و نظارت بر ایمنی ساختمان‌ها بر نوسازی بافت فرسوده نیز تاکید جدی داشت، عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در گفت‌وگو با مجله روز با اشاره به یکی از مثوبات جلسه شورای عالی مدیریت بحران گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در ۳۰ ماه گذشته با همراهی دولت سیزدهم در پایتخت رخ داد، حرکت پُرشتاب برای افزایش آمار صدور پروانه و تخریب و بازسازی ساختمان‌های فرسوده بود. با پیگیری‌های رئیس جمهور شهید، آیت‌الله رئیسی بسته مشوق‌های نوسازی بافت فرسوده ابلاغ شد. به این ترتیب آمار صدور پروانه بعد از گذشت یک دهه در تهران، دوباره صعودی شد و می‌توان گفت حالا تاحدی صنعت ساختمان از رکود خارج شده است.

اولین رئیس جمهوری که در روز آتش‌نشان در بین آتش نشانان آمد؛ شهید رئیسی بود 

قدرت اله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در گفت‌وگو با مجله روز درباره شهید آیت اله رئیسی گفت: سال ۱۴۰۱، برای اولین بار در تاریخ ۴۳ ساله انقلاب، آیت‌الله رئیسی در مراسم هفتم آنلاین روز آتش نشان در جمع آتش نشانان حضور یافت و این مسئله برای ما بسیار زیبا بود و هیچوقت از یاد ما نمی رود. در این مراسم، شهید رئیسی برای خانه دار شدن آتش نشانان و پیگیری وضعیت مسکن آنها دستور ویژه صادر کرد. 

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهور کشورمان در سی ام اردیبهشت ماه، در حالیکه از افتتاح سد قیز قلعه‌سی در آذربایجان شرقی بازمی‌گشت دچار سانحه سقوط بالگرد شد و به همراه دیگر همراهانش از جمله آیت‌الله سیدمحمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و … به شهادت رسید. مقام معظم رهبری در پیام تسلیت شهادت آیت الله رئیسی، از ایشان به عنوان «رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش» یاد کردند. همچنین در این پیام عنوان شد که « رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت» که این خصوصیت شهید رئیسی زبان زد عام و خاص بود.

انتهای پیام 

تیم تحریریه مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در استفاده از سبک نوشتاری منحصر به فرد هستم. توانایی خلق تاثیر و ارتباط عاطفی با خوانندگان را دارم.
دکمه بازگشت به بالا