استان ها

تحقق گردشگری کشاورزی از مسیر مولدسازی روستاهای همدان

مجله روز/همدان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه طرح توانمندسازی و مولدسازی روستاهای استان به صورت جدی در دستور است، گفت: افزایش تولید، توانمندسازی روستاها و گردشگری کشاورزی از مزایای این طرح است.

رضا بهراملو با اشاره به نامگذاری روز و هفته جهاد کشاورزی به فرمان حضرت امام(ره) اظهار کرد: ۳۱۰۰ شهید در کشور و ۱۰۰ شهید در استان از جهادگران سنگرساز بی‌سنگر تقدیم انقلاب شده است. 

وی با اشاره به اینکه ۱۲ آزاده و ۶۲ جانباز سنگر ساز بی‌سنگر نیز از استان همدان تقدیم انقلاب شده است، تصریح کرد: در حال حاضر ما جهادگران عرصه اقتصاد در سنگر اقتصاد مقاومتی به تأسی از روحیه جهادی سنگرسازان بی‌سنگر با همدلی و هم‌افزایی وظیفه خطیر امنیت غذایی را به طور کمی و کیفی دنبال می‌کنیم. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه یادآور شد: همدان تنها استانی است که نقشه راه تولیدات کشاورزی را در پنج جلد کتاب تدوین کرده به نحوی که تولید در استان ما به عنوان اولین استان در کشور تصادفی نیست. 

به گزارش مجله روز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، وی همچنین خاطرنشان کرد: یک میلیون هکتار از اراضی استان همدان، اراضی کشاورزی است به نحوی که ۲۶۰ هزار هکتار از این میزان، اراضی آبی به شمار می‌رود که ۹۰ درصد از تولیدات استان را در بر می‌گیرد. 

بهراملو با اشاره به اینکه از این میزان ۸۰ هزار هکتار اراضی باغی و ۱۸۰ هزار هکتار زراعت آبی است، بیان کرد: ۱۶۳ هزار هکتار از اراضی آبی استان مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شده چراکه ارتقاء بهره‌وری آب به جد در دستور کار است. 

وی با تاکید بر اینکه ۴۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان دیم است، اظهار کرد: از مجموع اراضی کشاورزی ۴.۵ تا ۴‌.۷ میلیون تن تولید در استان انجام می‌شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه با توجه به شعار سال افزایش تولید به پنج میلیون تن در سال ۱۴۰۳ و ۶ میلیون تن در سال ۱۴۱۰ و ۹ میلیون تن در سال ۱۴۴۰ با جدیت دنبال می‌شود، تاکید کرد: استان همدان ۱.۲ مساحت کشور و تولیدی معادل ۴.۵ تا ۵ درصد محصولات کشاورزی در کشور را بر عهده دارد. 

بهراملو به تولید سالانه ۱۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب این رقم ۲۵ میلیون تن گزارش شده است. 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه طرح توانمندسازی و مولدسازی روستاها مجدانه در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی است، خاطرنشان کرد: توسعه دامداری‌های سبک و سنگین روستایی، توسعه شیلات و زنبورستان‌ها، ایجاد صنایع کوچک روستایی در قالب صنایع لبنی، میوه خشک و صنعت بسته‌بندی، ایجاد گلخانه‌های کوچک مقیاس ۳۰۰ مترمربعی و توسعه فروشگاه‌های عرضه مستقیم محصولات روستایی از اهداف طرح هر روستا یک دامداری است‌. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان همچنین توزیع محصولات سالم در روستاها و نقاط شهری را از مزایای مولدسازی روستاها دانست و گفت: این مهم گردشگری کشاورزی را نیز به همراه دارد و در همین راستا مجوزهایی صادر شده است. 

وی با تاکید بر اینکه از کشاورزان و روستاییان دعوت می‌شود با توجه به وجود زیرساخت‌های موجود در روستا اقدام به پرورش دام کنند، ادامه داد: در حال حاضر ۲۰۰ واحد در مرحله اول در بستر روستا آماده پرورش دام سبک است. 

بهراملو در بخش دیگر در حوزه طیور تصریح کرد: در سنوات گذشته نیاز به واردات مرغ در استان احساس می‌شد در حالی که امروز برای صادرات این محصول تولیدی از همدان برنامه‌ریزی شده است. 

وی با اشاره به اینکه چهار میلیون و ۵۴۳ هزار قطعه جوجه‌ریزی در اردیبهشت سال جاری انجام شده که این رقم بار دیگر رکورد جوجه‌ریزی استان را شکسته است، افزود: در دی ماه سال گذشته نیز چهار میلیون و ۴۸ هزار و ۴۳۰ قطعه جوجه‌ریزی انجام شد که این میزان هم رکوردشکنی در استان بود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه طی دو ماه نخست سال جاری حدود هشت میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان در ۲۸۲ واحد مرغداری انجام شده که رقم بی‌سابقه‌ای است، تاکید کرد: اولین گام در این حوزه حفظ منابع تولید است به ویژه حفظ خاک حاصلخیز که تنها ۲۹ درصد از اراضی کشور را در برمی‌گیرد از همین رو برنامه‌ریزی تبدیل آیش سبز به آیش زرد مجدانه در دستور کار جهاد کشاورزی استان همدان قرار دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا