بین الملل

تنش آمریکا و متحدانش با ایران در نشست شورای امنیت/ اروپا بیانیه داد

به گزارش مجله روز در بیانیه تروئیکای اروپا آمده است: امروز شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که زیربنای توافق هسته‌ای ایران است و تعهدات هسته‌ای ایران را مشخص می‌کند، بحث کرد. این مصوبه قرار است در اکتبر سال آینده فسخ شود. بنابراین ۱۶ ماه آینده برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای مساله هسته‌ای ایران بسیار مهم خواهد بود.

به نقل از مجله روز تروئیکای اروپا بدون اشاره به بدعهدی‌های طرف‌های اروپایی برجام به تعهداتشان در قبال این توافق ادعا کرده که «گزارش‌های اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران با ادامه تشدید فعالیت‌های هسته‌ای خود بسیار فراتر از محدودیت‌های توافق هسته‌ای ایران – موسوم به برجام، در مسیر اشتباهی حرکت می‌کند. پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، که برخی از آنها غیرقابل برگشت هستند، برجام را ناکارآمد کرده و بازگشت به راه‌حل مذاکره را دشوارتر خواهد کرد. »

در پاسخ به این ادعا ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل تاکید کرده است که چنین ادعاهایی کاملاً نادرست است.این کشورها عمداً ریشه اصلی وضعیت کنونی را نادیده گرفتند، که اولین و مهم‌ترین آن، خروج یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده از برجام است.

به رغم اظهارات نماینده ایران مبنی بر اینکه ایران تلاش‌های قابل توجهی از طریق مشارکت فعال در ۹ دور مذاکرات در وین انجام داد و مایل بود برجام را بر اساس تفاهمی که در آگوست ۲۰۲۲ به دست آمد، دوباره اجرا کند و به رغم حسن نیت تهران، آمریکا و E۳/EU به طور مداوم از صداقت و عزم کافی برای احیای توافق برخوردار نبوده‌اند. این کشورها همچنان مدعی هستند که: مقامات ایران در مورد توانایی این کشور در ساخت سلاح هسته‌ای و تغییر احتمالی به اصطلاح «دکترین» خود اظهاراتی بیان داشته‌اند که صراحتاً مغایر با معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد که کل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران اکنون بیش از ۳۰ برابر حد مجاز برجام است. ایران در حال افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده خود به سطحی بی‌سابقه برای کشوری بدون برنامه تسلیحات هسته‌ای است. چنین فعالیتی هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد.

این در حالی است که نماینده ایران تاکید کرده است: فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از جمله غنی‌سازی در سطوح مختلف، برای اهداف صلح‌آمیز است. این فعالیت‌ها کاملاً مطابق با حقوق و تعهدات ایران تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و موافقت‌نامه پادمان آن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود.

سه کشور اروپایی با اشاره به اینکه «اخیراً، ایران نصب و راه اندازی هزاران سانتریفیوژ پیشرفته دیگر را در چندین سایت از جمله تأسیسات زیرزمینی فردو دنبال کرده است»، مدعی هستند : «بر اساس برجام، ایران متعهد شد که هیچ یک از این سانتریفیوژها را نصب یا راه اندازی نکند و از این سایت برای اهداف غنی سازی استفاده نکند. ما مجدداً از ایران می‌خواهیم که تشدید تنش‌ها را متوقف کند و به تعهدات خود برجام بازگردد.»

انگلیس، فرانسه و آلمان با متهم کردن ایران به «عدم همکاری با آژانس طی سالیان متمادی که عدم اشاعه جهانی را تضعیف می‌کند و آژانس را از انجام کار حیاتی برای ارزیابی برنامه هسته‌ای ایران باز می دارد» پیگیری توافقات ایران با آژانس و تعهدات قانونی آن به طور کامل و بدون تاخیر بیشتر طبق درخواست مکرر مدیرکل و شورای حکام را خواستار شده‌اند. آنها همچنین می‌گویند این به ویژه نگران‌کننده است که ببینیم ایران به‌طور قاطع تعهد قانونی خود را برای اعلام تأسیسات هسته‌ای جدید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس کد اصلاحی ۳.۱ رد می‌کند.

ایران ادعای E۳ که برنامه هسته‌ای ایران به یک نقطه بحرانی رسیده است، یا ابراز نگرانی آنها از خاتمه قطعنامه ۲۲۳۱ در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۵ را بی‌ربط و تحریک‌آمیز دانسته است.

اروپایی‌ها با این ادعا که دولت‌هایشان در طول سال‌های متمادی راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران را دنبال کرده‌اند و به حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک برای اطمینان از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه خواهند داد، از ایران خواسته‌اند «به طور جدی و فوری به تعهدات خود در قبال دیپلماسی و تعهدات الزام‌آور قانونی در ۱۶ ماه مانده به انقضای این قطعنامه عمل کند.»

ایران بارها تأکید کرده که سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در رد سلاح‌های هسته‌ای و همچنین عزم قوی آن در استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز و تعهد قاطع بر گفتگو و دیپلماسی بدون تغییر باقی مانده است.

ایروانی گفته است: فرانسه، آلمان و بریتانیا با حمایت ایالات متحده، رویکردی غیرسازنده با پیشنهاد قطعنامه‌ای با انگیزه سیاسی در جلسه اخیر شورای حکام اتخاذ کردند. ما قبلاً هشدار داده‌ایم که چنین اقدامی که برای فشار بر ایران انجام شده است، اشتباه است و نتیجه معکوس خواهد داشت.

311311

کارگروه خبری مطالب بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای اقتصادی جهانی. با توجه به دانش در زمینه اقتصاد جهانی، به شما اخبار مهم و تحلیل‌هایی را درباره تغییرات اقتصادی جهانی ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما نکات کلیدی اقتصادی را بیان می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا