تندرستی

مدیرعامل سابق گوگل مخفیانه برای اوکراین، پهپاد هوشمند می سازد

تینا مزدکی: سال گذشته، «اریک اشمیت» از رهبران میلیاردر دنیای فناوری و مدیرعامل سابق گوگل، بی سروصدا شرکت مخفی پهپادهای نظامی را به نام «White Stork» تاسیس کرد. این استارت آپ که روی ساخت هواپیمای هدایت شونده و رادارگریز مجهز به هوش مصنوعی متمرکز است، بخشی از آزمایش های خود را در هیلزپایر، مقر خانواده اشمیت در منلوپارک و بخشی دیگر را در خط مقدم جنگ اوکراین آغاز کرده است. اشمیت که در فناوری استاد است، به طور مداوم از خود به عنوان مدافع برجسته این کشور یاد می کند.

پس ازاینکه فوربس، استارت آپ اشمیت را فاش کرد، او بی سروصدا نام شرکت را تغییر داد و روند توسعه محصولات را سرعت بخشید. استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به ورود پهپادها به میدان نبرد، از اقدامات این استارت آپ برای توسعه بود. ساکنان محلی هیلزپایر اخیراً افرادی را مشاهده کرده اند که پهپادهای کوچک را از محوطه دروازه ای شکل ساختمان به پرواز درمی آورند. به گفته چند منبع آگاه، اشمیت در حال آزمایش نمونه های اولیه پهپاد با وزارت دفاع اوکراین بوده است.

یکی از این افراد عضو هنگ چهاردهم نیروهای مسلح اوکراین است. این هنگ، واحدی تخصصی است که شناسایی و جنگ پهپادها را مدیریت می کند؛ البته وزارت دفاع اوکراین نیز به افشاگری ها واکنشی نشان نداد. اشمیت که قبلاً دارای مجوز امنیتی دولتی بوده؛ اخیراً از قانون گذاران ایالات متحده خواسته است تا طرح بسته کمک خارجی را تصویب کنند که 61 میلیارد دلار بودجه نظامی در اختیار اوکراین قرار می دهد.

مدیرعامل سابق گوگل مخفیانه برای اوکراین، پهپاد هوشمند می سازد

در سال 2023 نیز سفر اشمیت به اوکراین برای بررسی نزدیک پهپادها، باعث شد او از سوی میخایلو فدوروف، وزیر تحول دیجیتال اوکراین، جسور و قهرمان خوانده شود و مورد تحسین قرار گیرد. فدوروف گفت: «او به اوکراین اهمیت می دهد و به ما کمک زیادی می کند. او افسانه ای است که خودش چیزهای زیادی خلق کرده است.»

توسعه پهپاد White Stork با آمار استخدام های قابل توجهی همراه بوده است. منابع متعددی گفته اند که طی چند ماه گذشته، حداقل ده ها کارمند از اپل، اسپیس ایکس، گوگل، آژانس های دولتی فدرال و سازمان بشردوستانه آقای اشمیت، به استخدام پروژه وایت استورک درآمده اند. تخصص آن ها شامل یادگیری ماشینی (هوش مصنوعی)، هوافضا، زنجیره تامین و تدارکات است. این استخدام های برنامه ریزی شده با استخدام رتبه و پرونده در دانشگاه ها و هکاتون های هوش مصنوعی همراه بوده که برخی از آن ها شخصاً توسط خود اشمیت میزبانی شده بودند.

غول های سیلیکون ولی

در همین حال، اشمیت 69 ساله از مشاهیر سیلیکون ولی مانند دوستش «سباستین ترون» که خالق جایزه لونار-گوگل-ایکس-پرایز بود، مشاوره گرفته است. هندریک دالکامپ، مدیر سابق یادگیری ماشین اپل و فارغ التحصیل آزمایشگاه رباتیک دانشگاه استنفورد، در کنار او کار می کند. در سال 2005، دالکامپ و ترون بخشی از تیمی بودند که ربات برنده چالش بزرگ دارپا را توسعه دادند. در گوگل، آن ها روی ماشین های خودران با هم کار کردند و دالکامپ، فناوری نقشه برداری بصری را توسعه داد که به سرویس «استریت ویو» (نمای خیابانی) برای گوگل مپس تبدیل شد.

دالکامپ بعد از آن که استارت آپ دوربین های امنیتی لایت هاوس AI به همراه فناوری تشخیص عمق سه بعدی و تشخیص چهره توسط اپل (سازنده آیفون) خریداری شد، به اپل پیوست. پروفایل لینکدین او نشان می دهد که او اکتبر گذشته شرکت را ترک کرد. همچنین گفته شده که او و ترون درحال توسعه نرم افزار هدف گیری بصری باقابلیت هوش مصنوعی برای پروژه پهپادهای اشمیت هستند. علاوه بر ترون افراد مشهور زیادی در پروژه با او همکاری کرده اند.

زمانی که اشمیت نام استارت آپ خود را انتخاب کرد، موسسه خیریه ای به اوکراین کمک می کرد که هیچ ارتباطی با اشمیت و استارت آپ او نداشت. همچنین باوجود بازدیدهای عمومی اشمیت از کیف، او تلاش کرد که تا حد ممکن پروژه پهپادی خود را به صورت مخفیانه اجرا کند. به گفته سه منبع آگاه، مدت کوتاهی پس ازاینکه فوربس وجود استارت آپ White Stork را فاش کرد، این استارت آپ نام خود را «Project Eagle» تغییر داد. سوابق نام دامنه برای «projecteagle.net» و آدرس ایمیلی که اکنون توسط اعضای پروژه استفاده می شود، نشان می دهد که این استارت آپ در ماه فوریه (بهمن) گذشته ثبت شده است.

منبع: forbes

54323

نشر مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، هدفم این است که با ارائه محتواهایی مبتنی بر تحقیقات علمی، شما را در مسیر سلامتی بهتر همراهی کنم و بهترین روش‌ها و راهکارها را به شما معرفی کنم.
دکمه بازگشت به بالا