هزینه سالن‌های نمایش کار را برای بازیگران جوانان سخت کرده است

سبا امیری در گفت‌و‌گو با آنا؛

هزینه سالن‌های نمایش کار را برای بازیگران جوانان سخت کرده است

سبا امیری بازیگر نمایش «می خواهم میوسوف را ببینم» گفت: در شرایط فعلی تعداد زیادی از جوانان در سالن‌های مختلف تئاتر مشغول به کار هستند، حتی در سالن‌های حرفه‌ای مجموعه تئاترشهر، این در حالی است که در دهه گذشته امکان چنین حضوری برای جوانان تازه وارد به دلیل محدودیت تالار‌های نمایشی و حضور حداکثری پیشکسوتان در این سالن‌ها فراهم نبود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نمایش «میخواهم میوسوف را ببینم» از بیست و چهارم بهمن ماه در فرهنگسرای نیاوران اجرایش را آغاز کرده است. نویسنده این کار تامارا دالمات ، مترجم محمود عزیزی و کارگردان محمد جواد حبیبی و بازیگران (به ترتیب ورود) هستی جعفری، امیر شریعت، متین تاجیک، گودرز هاجری، مهدی کاظم لو، سبا امیری، حدیث نجات، محمدجواد حبیبی، داوود عباسی، نیکو خلیفه هستند.داستان ازاین قرار است که زائیت شوف برای گرفتن امضای کوپن رنگ سفید از آقای میوسوف به استراحتگاه گل های آفتابگردان مراجعه می کند. اما این استراحتگاه که مخصوص افراد برجسته و سرشناس است، اجازه ملاقات با میوسوف را به او نمیدهد. زائیت شوف که بسیار وظیفه شناس است خود را به دروغ شوهر معروفترین چهره زن آن روزهای شوروی، یعنی کلاوا معرفی می کند تا بتواند وارد آسایشگاه شود. حال آنکه کلاوا نیز در همان روز برای دیدن شوهرش، در همان استراحتگاه قرار گذاشته است.

سبا امیری بازیگر نقش ورا کارپونا در گفت وگو با آنا گفت: نمایش میخواهم میوسوف را ببینم یک متن کمدی سیاسی است که با توجه به اینکه فضای نمایشنامه ایرانی نیست و متن اصلی روسی است موقعیت‌های کمدی قابل لمسی برای مخاطب ایرانی دارد. شخصیتی به اسم زائیت شوف برای گرفتن امضا به یک استراحتگاه مخصوص افراد سرشناس می‌رود و، چون اجازه‌ ورود به او نمی‌دهند مجبور به گفتن دروغی می‌شود که ادامه‌ اتفاقات را رقم می‌زند

وی با بیان اینکه در این نمایش نقش ورا کارپونا مدیر استراحتگاه گل‌های آفتابگردان را بازی می‌کند، گفت: در شرایط فعلی تعداد زیادی از جوانان در سالن‌های مختلف مشغول به کار هستند، حتی در سالن‌های حرفه‌ای مجموعه تئاترشهر و این در حالی است که در دهه گذشته امکان چنین حضوری برای جوانان تازه وارد به دلیل محدودیت تالار‌های نمایشی و حضور حداکثری پیشکسوتان در این سالن‌ها فراهم نبود، اما به هرحال شرایط اقتصادی پیچیده و هزینه‌ سالن‌ها در حال حاضر کار را برای جوانان تازه کار سخت کرده، چون بهرحال یک جوان تازه کار سخت‌تر می‌تواند اعتماد تهیه کننده و سرمایه گذار را جلب کند

وی در پاسخ به این سوال که آیا فضای رقابت با افراد شناخته شده چگونه است، گفت: به نظرم جوانان امروز به دلیل گذراندن دوره‌های آموزشی مختلف و تا اندازه‌ای احاطه‌ای که بر حوزه‌ای که کار می کنند دارند و وجود سالن های خصوصی که شرایط اجرا رفتن را بیش از پیش برایشان فراهم می کنند اعتماد به نفس خوبی برای رقابت با افراد شناخته شده در این حوزه دارند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ویژگی های یک تئاتر خوب گفت: اولین چیزی که همیشه برای انتخاب کاری مد نظر خود من هست نمایشنامه است، اما فکر می‌کنم زمانی می‌شود گفت تئاتری یک کار خوب است که در همه‌ زمینه‌ها خوب باشد و کارگردان توجه به جزئیات کار و فضا سازی را فراموش نکند. در نهایت اثری که روی صحنه است باید یک بسته کامل از کارگردانی درست، صحنه‌ در خدمت کار و  لباس و گریم متناسب با کار باشد و مجموعه‌ همه‌ این‌ها است که در نهایت می‌توان گفت یک اثری قابل قبول و با کیفیت است.

وی همچنین اظهار داشت: من هم به عنوان بازیگر سعی کردم در تمام شب‌های اجرا نظرات مخاطبین را بشنوم و کامنت‌هایی که برایمان می گذارند را بخوانم و البته در نهایت با نظر کارگردان بخش‌هایی را با توجه به نظرات برای اجرا‌های بعدی ویرایش کنم.

وی درباره تجربه کار با حبیبی کارگردان گفت: آقای حبیبی استاد بازیگری چند تن از دوستان من بودند و من دورادور ایشان را می‌شناختم و با اخلاق و روحیه شان آشنا بودم، به نظر من اگر دایره بازیگری وسیع‌تر باشد و با اشخاص متفاوت کار کند، بهتر است، درست است که گروه در تئاتر اهمیت زیادی دارد و اغلب افراد در تئاتر با گروه رشد می‌کنند ولی فکر می کنم اگر هر شخصی خود را به یک عده آدم مشخص محدود کند ، به لحاظ بازیگری در مکان ثابتی قرار می‌گیرد برای من کار کردن با آقای حبیبی تجربه‌ خوب بود   چون او مدرس هم هست ، بسیار در کنارشان درس آموختم.

دکمه بازگشت به بالا