کدام گمرک برای ترخیص کالاهای وارداتی از روسیه مناسب است؟

سرویس گمرک فدرال وابسته به وزارت توسعه اقتصادی و تجارت، بر اساس قوانین فدرال، موافقتنامه های بین المللی، تصویبنامه های وزارت توسعه اقتصادی و تجارت، وزارت دارایی و بانک مرکزی روسیه فعالیت می کند. سرویس گمرک فدرال روسیه از طریق ادارات هفت گانه گمرک در مناطق مسکو، سنت پترزبورگ، نیژنی نووگراد، روستف، یکاترینبورگ، نووسیبیرسک و ولادی وستک و دفاتر نمایندگی خود در کشورهای آلمان، فنلاند، بلژیک، قزاقستان، بلاروس، اوکراین و قرقیزستان فعالیت می کند. گمرک پلدشت  که بخش بزرگ کالاهای مبادلاتی میان ایران و روسیه را ترخیص می کند زیر نظر ساختمان اداری گمرک بازرگان است.

نرخ های گمرکی

حقوق گمرکی در روسیه بر اکثر محصولات وارداتی اعمال می شود. اکثر نرخهای ورودی گمرکی روسیه بر اساس ارزش کالا می باشد. از سوی دیگر عوارض خاصی نیز بر تعدادی از انواع محصولات وارداتی بر اساس حجم، وزن یا کمیت آنها اعمال می شود. برخی کالاها دارای عوارض ترکیبی هستند که شامل اعمال چند نرخ است. نرخ های گمرکی روسیه از 100 درصد در مورد مشروبات الکلی تا صفر درصد برای کالاهای دارای اولویت وارداتی همچون ماشین الات متغیر است. به طور میانگین نرخهای عوارض ورودی  بین 5 تا 20 درصد ارزش گمرکی کالا است.

نرخهای پایه مشخص شده در مقررات در مورد کشورهایی که به آنها اصل دولت کامله الوداد اعطا شده است، اعمال می شود. برخی کالاهای وارداتی از کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته به روسیه نیز با 75 درصد نرخ پایه (25 درصد تخفیف) و یا صفر درصد محاسبه می شود. با این حال این محصولات عمدتا محدود به مواد اولیه و صنایع دستی می گردد. کالاهای تولید شده در کشورهای ثالث مشمول عوارضی به مقدار دو برابر نرخ پایه می باشد. مواردی همچون محصولات ترانزیتی، اقلام وارداتی برای استفاده شخصی ( ارزش آنها نباید از 2500 دلار و وزن آنها از 35 کیلو گرم بیشتر باشد) محصولات فرهنگی، وسایل نقلیه که در حمل بار و مسافر به کار گرفته می شود و کمکهای بشر دوستانه در روسیه از پرداخت حقوق گمرکی معاف هستند.

تعرفه  گمرکی (حقوق ورودي)

بر اساس قانون گمرک روسیه، کالاهایی که از مرزهای گمرکی این کشور عبور می کنند، باید عوارض و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند. این پرداخت در بدو ورود کالا و پس از گرفتن همه مجوزهای لازم از وزارت خانه ها و سازمان های وابسته، در گمرک انجام شده و سپس برگ ترخیص کالا صادر می شود. مالیات بر کالاهای وارداتی به چند صورت دریافت می گردد. یکی در زمان ترخیص بر اساس تعرفه های گمرکی و دوم مالیات آن که بسته به قیمت فروش داخلی روسیه است. برای ورود کالا به روسیه، این کشور مدارکی را از شرکتهای داخلی مطالبه می نماید که شامل: پس از ورود کالا به گمرک شرکت گیرنده یا نماینده آن که در بارنامه ذکر شده است صاحب بار تلقی میگردد و حق ترخیص کالا از بازرگان را دارد.

مقررات گمرکی صادرات کالا از روسیه:با توجه به اینکه کشور روسیه به عضویت کامل سازمان تجارت جهانی (WTO) درآمده لذا باید تابع قوانین این مجموعه باشد. روسیه ممنوعیت هایی در صادرات و واردات ندارد مگر در بخش نفت و گاز و کالای صادراتی عمدتاً از مالیات معاف میباشد؛ یعنی در صورتی که کالا به مالیات خریداری شده باشد. معمولا مالیات محصولات صادراتی که ۱۸-۲۰% است به صادرکننده عودت می شود. مهمترین مسئله در بخش صادرات برای شرکت ها تضمین و تشکیل پرونده بانکی کالای صادراتی است که صادرکننده باید تعهد کند که ارز حاصل به میزان درج شده در قرارداد به حساب بانکی شرکت در روسیه واریز گردد. تشریفات گمرکی صادرات پیچیدگی تشریفات واردات به روسیه را ندارد. تعرفه صادرات متغیر نمی باشد و درصد بسیار کمی از کل مبلغ کالا است.

کالاهای صادراتی از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی (وجهی است که بر اساس قانون انحصار تجارت خارجی به موجب تصویب نامه هیئت وزیران برقرار می گردد) معاف هستند، لکن مشمول پرداخت هزینه های تخلیه و بارگیری و انبارداری می باشند. طبقه بندی کالاهای وارداتی و صادراتی بر اساس تعرفه ” سیستم هماهنگ توصیف و کد گذاری کالا” انجام می گیرد. به کالای وارداتی حقوق گمرکی و سود بازرگانی تعلق می گیرد که میزان آن به موجب قانون مقررات صادرات و واردات، تعیین می گردد و مبنای پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی ” ارزش گمرکی ” است.

ارزش گمرکی ” عبارتست از بهای سیف ( بهای خرید کالا در مبدا به اضافه هزینه بیمه و حمل و نقل و باربری) و کلیه هزینه های مربوط به افتتاح اعتبار و سایر حقوق مشابه مربوط به کالا و سایر هزینه هایی که به آن کالا تا ورود به اولین دفتر گمرکی تعلق می گیرد که از روی سیاهه خرید یا سایر اسناد تسلیمی صاحب کالا تعیین و بر اساس نرخ ارز و برابری های اعلام شده از طرف بانک مرکزی ایران در روز تسلیم اظهارنامه خواهد بود. قوانین ارزش گذاری رویه ارزش گذاری گمرکی روسیه در راستای قوانین گات و اصول سازمان تجارت جهانی بوده و عموما بر اساس ارزش قراردادی کالا در مرز روسیه مورد ملاحظه و محاسبه قرار می گیرد.

واردات موقت:

کالا می تواند بر اساس نظام گمرکی ورود موقت به روسیه وارد شود که معمولا شامل یک دوره دو ساله می گردد. عموما کالاهایی برای واردات مجاز شناخته می شوند که امکان تشخیص صادرات مجدد آنها فراهم گردد. واردات موقت مستلزم کسب اجازه از مسئولین گمرکی است. در پایان دوره واردات موقت، کالا بایستی از کشور خارج و تحت یک نظام دیگر گمرکی همچون ترخیص قطعی قرار گیرد. برای واردات موقت لازم است پرداختهای دوره ای گمرکی به ازای ماهانه 3 درصد ارزش کل گمرکی برای ترخیص قطعی آن کالا پرداخت شود.

تشریفات ورود و صدور کالاانجام تشریفات ترخیص کالاهای وارداتی و همچنین صدور کالا از کشور بر اساس قانون امور گمرکی و گآئین نامه اجرایی آن منوط به تنظیم اظهارنامه گمرکی و تسلیم آن به گمرک می باشد. اظهارکننده موظف است اسناد لازم را از قبیل سیاهه خرید، گواهی مبدا، اسناد بانکی و سایر مجوزهای مورد نیاز که مقررات و قوانین مربوطه تعیین نموده است به اظهارنامه منضم نماید.بر اساس قانون مقررات صادرات و واردات، کالاهای صادراتی و وارداتی به سه گروه زیر تقسیم می شوند:کالای مجاز : کالایی است که صدور یا ورود آن با رعایت ضوابط نیاز به کست مجوز ندارد.کالای مشروط : کالایی است که صدور یا ورود آن با کسب مجوزهای مربوطه امکان پذیر می شود.

کالای ممنوع :

کالایی است که صدور یا ورود آن به موجب شرع مقدس اسلام و یا به موجب قانون ممنوع می باشد.کالاهایی که برای ورود یا صدور آن اظهارنامه گمرکی تسلیم گمرک گردیده است، به لحاظ انطباق با مندرجات اظهارنامه و اسناد و مدارک و قوانین مربوطه مورد بررسی قرار می گیرد و چنانچه مغایرتی وجود نداشته باشد نسبت به صدور پروانه گمرکی و ترخیص آن اقدام می گردد.بر اساس مقررات گمرک اتحادیه گمرکی، کالاهایی که از میان مرزهای گمرکی جابجا می گردند، مشمول پرداخت عوارض و مالیات هستند. ارزش گمرکی کالا،  مشخصات فیزیکی و طبیعی (شامل مقدار، حجم ، وزن با احتساب وزن بسته بندی کالا که تا پیش از مصرف غیر قابل کسر از آن بوده و یا کالایی که برای خرده فروشی در نظر گرفته شده باشد و یا دیگر مشخصات کالایی) با توجه به نوع کالا و نوع نرخ استفاده شده، مبنای محاسبه عوارض گمرکی خواهد بود.

چنانچه کالای مشمول مالیات غیر مستقیم تحت فرآینده های گمرکی به شرح ذیل قرار گیرد، در این صورت مالیات غیر مستقیم پرداخت نمی گردد:  تحت فرایند گمرکی ترانزیت، انبار گمرک، صادرات دوباره، تجارت بدون پرداخت عوارض، انبار آزاد، امحاء، ابطال به نفع دولت، فرآیندهای ویژه گمرکی، تحت فرایند مناطق آزاد معاف از پرداخت گمرک که در بنادر مناطق ویژه اقتصادی واقع شده اند.چنانچه کالای مشمول مالیات غیر مستقیم تحت فرایند گمرکی قرار گیرد و بازفرآوری این کالا در منطقه گمرکی صورت پذیرد، در صورتیکه محصول بازفرآوری شده در زمان مشخصی از منطقه گمرک خارج گردد، مالیات غیر مستقیم به آن تعلق نمی گیرد.  چنانچه محصول بازفرآوری برای فروش آزاد در نظر گرفته شود، در اینصورت مالیات غیر مستقیم آن بر اساس قوانین اتحادیه گمرکی و قوانین گمرکی فدراسیون روسیه به صورت کامل پرداخت خواهد شد.

در صورتیکه کالای مشمول به پرداخت مالیات غیر مستقیم توسط افراد حقیقی برای مصرف شخصی، خانوادگی، خانگی حمل شود و مشخص گردد که این کالا ارتباطی با فعالیتهای اقتصادی ندارد، نحوه پرداخت مالیات غیر مستقیم نسبت به کالای جابجا شده در منطقه مرزی اتحادیه گمرکی، بر اساس قوانین اتحادیه گمرکی تعیین می گردد.اخذ مالیات غیر مستقیم از کالاهای مشمول مالیات غیر مستقیم در اتحادیه گمرکی که تحت قوانین فدراسیون روسیه مشمول علامت گذاری با تمبرهای عوارضی می باشند و  از طریق کشورهای عضو اتحادیه گمرکی وارد گمرک فدراسیون روسیه می شوند، بر اساس مقررات تعیین شده در ماده 186.1 قوانین مالیات فدراسیون روسیه محاسبه خواهد شد.

مطابق با قانون فدرال «درباره مقررات دولتی تولید و گردش معاملات»  الکل اتیلیک، محصولات الکلی و حاوی الکل و همچنین «درباره محدویت مصرف (نوشیدن) فراورده های الکلی»، کلیه فرآورده های الکلی به استثنای آبجو و نوشیدنی های آبجویی، لازم به علامت گذاری می باشند. فرآورده های الکلی وارداتی به فدراسیون روسیه، به وسیله تمبرهای عوارضی خریداری شده توسط موسسات واردکننده این محصولات از ارگانهای گمرکی، علامت گذاری اجباری می شوند. مطابق با قانون فدرال درباره “مقررات فنی محصولات دخانی” کلیه محصولات دخانی وارداتی به فدراسیون روسیه مشمول علامت گذاری اجباری با تمبرهای عوارضی می باشند. تمبرهای عوارضی توسط ارگانهای گمرک فدراسیون روسیه در اختیار موسساتی که واردات محصولات دخانی را انجام می دهند، قرار می گیرد.

بر اساس مصوبه شماره 76 مورخ 20 فوریه 2010 دولت فدراسیون روسیه که “درباره تمبرهای عوارضی ویژه علامت گذاری محصولات دخانی وارداتی به فدراسیون روسیه” تنظیم شده، به مقررات مربوط به روش تهیه، خرید، روش علامت گذاری، حسابداری و ثبت، شناسایی و امحاء تمبرهای عوارضی آسیب دیده و همچنین مطالبات مربوط به نمونه های گوناگون تمبرهای عوارضی اشاره شده است.  از ابتدای سپتامبر 2012 ، تغییرات مربوط به قانون فدرال درباره ضایعات تولیدی و مصرفی” و ماده 51 قوانین بودجه فدراسیون روسیه به اجرا گذاشته شده است. به دینوسیله به ازای هر دستگاه وسیله نقلیه وارداتی و یا تولید شده در فدراسیون روسیه، عوارض اسقاط می بایست پرداخت شود.

دکمه بازگشت به بالا