مراحل ترمیم و بازسازی دندان های پوسیده

دندان‌ها تأثیر زیاد در زیبایی صورت دارند و به همین دلیل باید از آن‌ها خوب محافظت شود. اگر از دندان‌ها محافظت لازم انجام نشود به‌مرور زمان زیبایی خود را از دست داده و پوسیده و شکننده می‌شوند. بیشتر اوقات دندان‌ها همزمان با پوسیدگی، تغییر رنگ داده و ظاهری نامناسب به خود می‌گیرند. راه حلی که دندان پزشکان برای حل این مشکل به بیماران خود ارائه می‌دهند ترمیم دندان است. ترمیم دندان به هرگونه عملیاتی که برای بازیابی زیبایی و عملکرد دندان انجام شود، گفته می‌شود. زمانی که احساس می‌کنید دندان‌های شما پوسیده شده باید به دندان پزشک مراجعه کنید. دندان پزشک نیز با بررسی و معاینه دندان‌های شما راه حلی برای ترمیم ارائه می‌دهد. روش‌های ترمیم دندان متفاوت هستند که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن‌ها بپردازیم.

پوسیدگی دندان چیست؟

همان‌طور که گفتیم ترمیم دندان یک روش درمانی برای رهایی از پوسیدگی است. حال سؤال اینجاست که به چه دندان‌هایی پوسیده میگویند؟ وقتی میگویند یک دندان پوسیده می‌شود چه منظوری دارند؟ ارائه تعریف دقیقی از پوسیدگی می‌تواند شما را به جواب این سؤالات برساند. در فرایند پوسیدگی بر اثر ترشح اسیدهای مختلف در دهان و همچنین مواد غذایی قندی بافت سخت دندان (مینای دندان) به مرور زمان دچار فرسایش شده و از بین می‌رود. در این حال میگویند که دندان‌های فرد دچار فرسودگی شده است. سالانه افراد زیادی برای درمان یا جلوگیری از فرسودگی به دندان پزشک مراجعه می‌کنند. پوسیدگی دندان انواع مختلفی دارد برای مثال در بعضی موارد ممکن است ابتدا پوسیدگی از درون دندان‌ها و با مرور زمان در بیرون دندان نیز مشاهده می‌شود. دندانی که پوسیده شود کارایی خود را از دست داده و بیشتر اوقات باعث بروز درد در آن ناحیه می‌شود.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان را چگونه تشخیص دهیم؟

علائم شناسایی پوسیدگی دندان سخت نیستند و بیشتر افراد با آن آشنایی دارند. در برخی موارد علائم پوسیدگی در همان ابتدا خود را نشان می‌دهد؛ اما در موارد دیگری ممکن است پوسیدگی پیشرفت خود را ادامه دهد و زمانی علائم را نشان دهد که دندان از بین رفته باشد. در ادامه چند مورد از علائم پوسیدگی دندان را به شما معرفی می‌کنیم تا به محض مشاهده آن‌ها برای ترمیم دندان اقدام کنید.

  • دندان درد ممتد می‌تواند یکی از علائم شایع پوسیدگی دندان باشد.
  • مینای دندان به لمس حساس شود و با لمس آن دندان درد بگیرد.
  • معمولاً دندان‌هایی که پوسیده می‌شوند روی آن‌ها لکه‌های زرد، قهوه‌ای یا سیاه ایجاد می‌شود.
  • بوی بد دهان
  • ایجاد یک مزه نامطبوع در دهان
  • ایجاد سوراخ‌های ریز یا شکستن بخشی از دندان
  • عفونت شدید لثه در نزدیکی دندان مورد نظر

ترمیم دندان چیست؟

ترمیم دندان به تمام روش‌هایی که دندان پزشکان برای بازگردانی زیبایی ظاهری و عملکرد دندان به حالت اولیه انجام می‌دهند، گفته می‌شود. ترمیم دندان شامل فرایندهای پر کردن دندان، کاشت و جایگزینی دندان و غیره می‌شود. دندان پزشکان ترمیم دندان را با هدف‌های متفاوتی مانند اصلاح فرم لبخند، جلوگیری از پوسیدگی دندان، نجات یک بیمار از درد دندان و غیره انجام می‌دهند. بیشتر بیمارانی که به کلینیک تخصصی دندان پزشکی دکتر صیحانی مراجعه می‌کنند نیاز به ترمیم دندان دارند. در این کلینیک ترمیم دندان با استفاده از مجهزترین دستگاه‌های روز دنیا برای بیماران انجام می‌شود.

ترمیم دندان چه مزیت هایی دارد؟

عمل جویدن غذا که به وسیله دندان‌ها انجام می‌شود یکی از مهم ترین گام‌ها برای هضم آن است. زمانی که دندان‌های فرد پوسیده شود طبیعتاً آن فرد در جویدن غذا با مشکل مواجه می‌شود و هنگامی که غذا به درستی جویده نشود در دراز مدت مشکلات گوارشی برای فرد به وجود می‌آید. پس می‌توان گفت که یکی از مزیت‌های اصلی ترمیم دندان‌های پوسیده کمک به خوب جویدن غذا و هضم راحت‌تر است. همچنین ممکن است یک دندان به دلیل پوسیدگی تیز شده باشد و در هنگام خواب باعث خود گزیدن زبان و لثه شده و فرد را اذیت کند. ترمیم دندان در این حالت باعث می‌شود که از این مشکل رهایی یابید. در ادامه چند مورد از مزیت‌های ترمیم دندان‌های پوسیده را برای شما بیان می‌کنم.

  • زمانی که دندان پوسیده شود بوی نامطبوعی دارد و این مشکل با ترمیم دندان از بین می‌رود.
  • ترمیم دندان باعث می‌شود که دندان درد شما کاهش یافته یا کاملاً قطع شود.
  • ترمیم دندان از عفونت لثه جلوگیری می‌کند.
  • زیبایی ظاهر و طرح لبخند

انواع روشهای ترمیم دندان

امروزه ترمیم دندان در اغلب کلینیک‌های دندان پزشکی با بهترین کیفیت انجام می‌شود. روش‌های متفاوتی برای تشخیص پوسیدگی دندان وجود دارد. یکی از این روش‌ها گرفتن عکس‌های رادیولوژی است. دندان پزشک به کمک عکس رادیولوژی دندان‌ها را بررسی می‌کند و در صورت مشاهده پوسیدگی راه حل را به بیمار ارائه می‌دهد. نوع پوسیدگی تعیین می‌کند که دندان پزشک از چه روشی ترمیمی استفاده کند. در ادامه انواع روش‌های ترمیم دندان پوسیده را برای شما بیان می‌کنیم.

پر کردن دندان

پر کردن دندان با استفاده از کامپوزیت یا فیلینگ انجام می‌شود. این روش معمولاً برای موارد کاربرد دارد که مینای دندان سوراخ شده باشد. در این روش دندان پزشک قسمت پوسیده دندان را برداشته و به جای آن کامپوزیت قرار می‌دهد.

بریچ دندانی

بریچ دندانی ترکیبی از سه یا چهار تاج دندان است که از آن برای پوشاندن شکاف به جا مانده از دندان‌های از دست رفته استفاده می‌شود. بریچ به دندان‌های سالم مجاور متصل می‌شود.

ایمپلنت دندان

بهترین روش برای ترمیم و جایگزینی دندان‌ها ایمپلنت است. در این روش پایه‌های ایمپلنت در استخوان فک قرار گرفته و سپس روکشی شبیه به تاج دندان بر روی آن قرار می‌گیرد. ایمپلنت باعث می‌شود شما دندانی محکم و طبیعی داشته باشید.

اینله و آنله

این روش‌های ترمیمی برای پر کردن بسیار شدید دندان‌ها و روکش بسیار کم استفاده می‌شود. این روش‌ها نسبت به پر کردن دندان برجسته‌تر بوده و از روکش دندان کوچک‌تر هستند.

باندینگ کامپوزیت

زمانی که دندان‌های جلویی پوسیده می‌شود و تکه‌ای از آن شکسته می‌شود پر کردن راه حل آسانی نیست و اغلب انجام نمی‌شود. در این صورت از باندینگ کامپوزیت استفاده می‌شود تا دندان‌های جلویی بازسازی شود.

 سخن پایانی

افراد زیادی وجود دارند که از پوسیدگی و درد دندان‌هایشان رنج می‌برند و به دنبال راهی برای از بین بردن این مشکل می‌گردند. راهکاری که اغلب دندان پزشکان برای رفع پوسیدگی دندان به بیماران خود پیشنهاد می‌کنند ترمیم دندان است. بعضی افراد تصور می‌کنند که ترمیم دندان فقط به معنی پر کردن دندان است ولی باید بگوییم که این افراد کاملاً در اشتباه هستند. ترمیم دندان انواع مختلفی دارد که در کلینیک دندانپزشکی دکتر صیحانی بسته به نیاز بیمار از آن‌ها استفاده می‌شود. در این مقاله نکات مفیدی را در مورد پوسیدگی دندان، ترمیم دندان، انواع روش‌های ترمیم و غیره برای شما بیان کردیم.

دکمه بازگشت به بالا