خرج ارزهای نفتی در بی پولی نفت

خرج ارزهای نفتی در بی پولی نفت

در حالی که درآمد نفت به شدت کاهش یافته و دولت در کاهش وابستگی بودجه به این منابع متمرکز است ، این درآمدهای نفتی ذخیره شده در صندوق توسعه ملی است که به محدودیت های مالی کمک می کند. دولت و عدم درآمد نفتی جدید. از بازپرداخت هزینه سیل و تاج تا بورس ، مترو و اتوبوس مواردی بوده است که بارها موضوع برداشت ذخایر ارزی را مطرح کرده اند.

به گزارش مجله روز ، اوایل دهه 1990 بود که پس از تجربه نه چندان موفق حساب ذخیره ارزی ، صندوق توسعه ملی تشکیل شد تا بخشی از درآمد سالانه نفت و محصولات آن را تخصیص دهد. مکانی برای ذخیره منابع برای نسلهای آینده و سرمایه گذاری در بخشهای برجسته اساسنامه آن برای توسعه کشور است.

در نتیجه ، قانون برنامه پنجم توسعه پیش بینی کرده است که حداقل 20٪ از درآمد سالانه به حساب صندوق واریز می شود و هر سال 3٪ به آن اضافه می شود. قانون برنامه ششم توسعه همچنین افزایش سهم صندوق به حداقل 30 درصد در سال و اضافه کردن 2 درصد به این رقم در هر سال را تصویب کرد.

وضعیت صندوق همچنین مصارف قانونی این منابع را تعیین می کرد. بنابراین مهمترین مکانهایی که امکان صرفه جویی در منابع مالی وجود دارد می تواند ارائه تسهیلات به بخش خصوصی ، تعاونیها و شرکتهای متعلق به سازمانهای غیر دولتی دولتی برای تولید و توسعه سرمایه گذاری با توجیه فنی ، مالی و اقتصادی باشد. وی اعطای تسهیلات صادراتی ، سرمایه گذاری در بازارهای پول و مالی خارجی و اعطای تسهیلات به سرمایه گذاران خارجی را ذکر کرد.

با این وجود ، در سال های اخیر ، به دلیل کاهش درآمدهای نفتی دولت و عدم وجود گزینه های مناسب برای پوشش این کسری ، همیشه پیشنهاد شده است که حداقل سهم صندوق توسعه ملی را از درآمد مشتقات واریز کند. نفت در بودجه سالانه و پس از تصویب رهبر عالی پرن ؛ در بیشتر سال ها ، دولت سالانه 20٪ به حساب صندوق واریز می کند و مازاد آن را خرج می کند.

در همین حال ، بارها اتفاق افتاده است که دولت و برخی از م institutionsسسات به حساب صندوق توسعه ملی برگشته اند و از ذخایر خود برای پوشش کسری منابع و مصارف استفاده کرده اند که بخشی از آن راه برداشت منابع و مصرف را در نظر بگیرید که خارج از اساسنامه صندوق است و نیاز به رضایت رهبر معظم انقلاب دارد.

اما طی یکی دو سال برداشت وجوه از صندوق و استفاده از منابع آن بیشتر از گذشته بوده است و این موضوع بارها مطرح شده است. وی حدود 1 میلیارد دلار منابع از صندوق توسعه ملی با اجازه رهبر اعظم دریافت كرد. دولت موافقت کرده است که 1 میلیون دلار برای هزینه های کرونا ویروس برداشت کند و موضوع کمک صندوق اخیراً دو بار دیگر مطرح شده است. است.

اخیراً با حواشی بورس و مشکلاتی که در آن بوجود آمد ، دولت دوباره به صندوق برگشت تا همانطور که می گویند ، 10 میلیارد برداشت از منابع ریالی خود برای سرمایه گذاری به بانک ها بیاورد.

ما همچنین حضور داشتیم که شهردار تهران ، برای جبران کمبود منابع ، خواستار استفاده از منابع توسعه ملی شد و درخواست خود را به مدیریت ارائه داد.

در نامه خود ، حناچی با اشاره به اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی باید مدرن شود و در آنجا به وضعیت فعلی شیوع ویروس تاج و الزامات ستاد ملی تاج برای حفظ فاصله اجتماعی اشاره کرد ، نیاز بیشتری به حمل و نقل عمومی وجود داشت. بنابراین از مقام معظم رهبری خواسته می شود دستور استفاده از بازپرداخت منابع صندوق توسعه ملی را برای تأمین اعتبار خرید اتوبوس و واگن به مبلغ 8 میلیارد تومان صادر کند.

در حالی که اغلب نام صندوق توسعه ملی برای جبران کسری منابع بخشهای مختلف شنیده می شود ، دولت تأکید می کند که استفاده از منابع نفتی و وابستگی به بودجه نفت را به شدت کاهش داده است ، اگرچه آمار منابع بودجه این را تأیید می کنند. ؛ از 570 تریلیون بودجه دولت ، حدود 10 درصد به نفت اختصاص می یابد که طبق برنامه سازمان برنامه و بودجه برای سه ماهه چهارم سال جاری ، حدود شش درصد از درآمد نفت حاصل شده است و نشان می دهد نفوذ درآمدهای نفتی در بودجه مصوب.

اما این در شرایطی است که دولت و سایر نهادها از منابع صندوق توسعه ملی ، جایی که درآمد نفت ذخیره می شود ، استفاده می کنند و این نشان می دهد که هنوز پول نفت است که در مشکلات مالی به دولت می رود.

در حالی که دولت مجاز به استفاده از سهم سالانه 16٪ از صندوق در بودجه امسال است ، دولت و بانک مرکزی در سال جاری اوراق قرضه زیادی برای جبران کسری بودجه منتشر کرده اند.

با این وجود ، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی همیشه با هشدارهای کارشناسان و البته مسئولان مسئول بانک مرکزی همراه بوده است ، زیرا آنها تأکید می کنند که این منابع از بانک مرکزی قرض گرفته شده و تورم را تحت تأثیر قرار می دهد. و پولی ، در هر صورت دولت ارز را از صندوق توسعه به بانک مرکزی می فروشد که در حال حاضر موجود نیست و در دسترس بانک مرکزی نیست و فقط این بانک منابع ریالی خود را در اختیار دولت و سایر م institutionsسسات قرار می دهد که یک عامل تورمی قدرتمند را به عنوان بانک مرکزی در نظر می گیرد.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا