محصول دانش بنیان انقلابی ایرانی که موجب کاهش بهای تمام شده فولاد می‌شود

محصول دانش بنیان انقلابی ایرانی که موجب کاهش بهای تمام شده فولاد می‌شود

محققان یک گروه صنعت دانش بنیان یک محصول انقلابی را برای کاهش مصرف پوشش های الکترود گرافیتی برای صنعت فولاد راه اندازی کرده اند و از آنجا که این محصول بر قیمت فولاد ، محصول شرکت تأثیر می گذارد این می تواند در این صنایع صرفه جویی کند. بودن.

سید عباس کلانتر ، مدیر پروژه و مدیرعامل این گروه صنعت دانش بنیان در مصاحبه با مجله روز ، وی با بیان اینکه این گروه فعالیت خود را از سال 1392 آغاز کردند و در سال 1393 موفق به تولید پودر ذوب شدند ، افزود: در حال حاضر این پودر ذوب به صورت گرانول تولید می شود که در مرحله تولید صنعتی است.

وی عمده ترین کاربردهای پودر ریخته گری را شرکت های دارای کوره قوس الکتریکی دانست و گفت: این پودر در قالب ریخته گری استفاده می شود و به عنوان روان کننده استفاده می شود ، به طوری که در قالب ریخته گری از آن استفاده می شود ، یک فیلم نازک بین ماده مذاب تولید می شود و سطح لوله داخل قالب را تشکیل می دهد و باعث افزایش عمر لوله می شود ، در حالی که از طریق لوله قالب جرم خنک کننده روان می شود.

کلانتری مصرف این ماده را 10 هزار تن در سال و قیمت آن را برای هر تن هزار یورو ذکر کرده است.

محقق این محصول را براساس دانش این شرکت به عنوان “پوشش های الکترود گرافیتی” توصیف کرد و توضیح داد: “تهیه الکترود و مصرف آنها به صنعت فولاد بسیار استراتژیک است ، بنابراین برای شرکتهای دارای کوره های قوس الکتریکی هیچ گزینه ای برای الکترودهای گرافیت وجود ندارد “. و فقط با یک سری اقدامات می توان ضریب مصرف را کاهش داد و ما راهکاری برای کاهش مصرف این محصول در صنایع ارائه دادیم.

وی تاکید کرد: با توجه به سهم نسبتاً زیاد الکترودهای گرافیتی در هزینه های فولاد ، کاهش مصرف الکترودهای گرافیتی یکی از مهمترین اهداف در کارخانه های تولید فولاد با کوره های قوس الکتریکی و کوره های تصفیه قاشق (LRF) و دستیابی به این مهم چندین راه حل وجود دارد ، مانند محافظت از الکترود در برابر اکسیداسیون یا تأخیر در اکسیداسیون الکترود. استفاده از پوشش الکترودهای این شرکت یکی از راهکارهایی است که به کارخانه های تولید فولاد کمک می کند تا مصرف الکترودهای گرافیتی را کاهش دهند.

کلانتری با بیان اینکه استفاده از این پوشش در این صنایع باعث کاهش مصرف الکترودهای گرافیتی بین 5 تا 15 درصد می شود ، یادآور شد: این پوشش در بسیاری از کارخانه های بزرگ کشور از جمله فولاد مبارکه ، فولاد هرمزگان در کاوه جنوب کیش. مصرف می شود و نتایج درخشانی را به همراه داشته است ، علاوه بر این ، این پوشش در کارخانه های تولید فولاد در کشورهای همسایه نیز استفاده شده است.

مجری طرح کاهش ده ها میلیارد تومانی پس انداز هزینه و چندین میلیون دلار خروج ارز سالانه را از دیگر مزایای استفاده از این محصول برشمرد و خاطرنشان کرد: پوشش های نسوز یکی از فن آوری های پیشرفته و پیشرفته که می تواند در الکترودهای گرافیت مورد استفاده قرار گیرد. برای جلوگیری از اکسید شدن الکترود هنگام قرار گرفتن در کوره قوس ، یک صورت اسپری استفاده می شود.

کلانتری با تأکید بر اینکه این محصول حق ثبت اختراع است ، گفت: “برتری آن نسبت به نمونه های خارجی در مقدار الکترودهای مصرفی است.” پوشش های بیرونی الکترودها را 5 تا حداکثر 8 درصد کاهش می دهد ، اما این پوشش تا 15 درصد صرفه جویی می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا