واکسن کرونا بزنیم یا نزنیم؟

واکسن کرونا بزنیم یا نزنیم؟

دبیر کمیته اخلاق تحقیقات ملی وزارت بهداشت توضیح داد که چرا باید واکسن ضد تاج را در شرایط همه گیر تزریق کرد و گفت: مردم باید به سیستم بهداشت اعتماد کنند و اگر واکسن به آنها تزریق شود ، وضعیتی که واکسن در جهان بسیار کم است. “بسیج تمام تلاش خود را برای وارد کردن واکسن انجام می دهد ، بنابراین حتماً از این فرصت استفاده کرده و از بی خطر بودن آن اطمینان حاصل کنید.

دکتر احسان شمسی کوشکی در گفت وگو با مجله روز وی در مورد ترس برخی افراد از تزریق واکسن علیه تاج و امتناع از تزریق آن اظهار داشت: مسئله اصلی واکسن این است که سیستم توزیع واکسن در کشور تحت نظارت سازمان غذا و دارو تحت عنوان نهاد مسئول. “بنابراین ، اسناد مربوط به ایمنی و اثر بخشی هر واکسن توسط سازمان غذا و دارو و م institutionsسسات مربوطه قبل از قرار دادن در مسیر توزیع عمومی بررسی می شود و سپس کمیسیون مسئول اجازه می دهد تا آنها به سیستم دارویی وارد شوند. کشور داده شده است. در این مرحله ، ایمنی و کارایی این واکسن ها به طور کامل بررسی شده است.

چرا واکسینه شدن سود بیشتری دارد؟

وی افزود: به هر حال با اطمینان و مسافت ، منفعت تزریق این واکسن ها برای افراد بیش از ضرر است. در عین حال ، باید توجه داشت که مسئله عوارض جانبی داروها یا واکسن ها موضوع جدیدی نیست ، اما در حال حاضر برای بسیاری از داروها و واکسن ها وجود دارد ، اما از آنجا که در آن زمان واکسیناسیون گسترده انجام می شد ، موضوع نگرانی و اطلاعات عمومی. ژنرال مانند شرایط همه گیر Covid-19 نبود و هیچ حساسیت اجتماعی وجود نداشت ، توجه زیادی به این موضوع نشده بود ، اما اکنون به آن توجه شده است.

وی گفت: “بنابراین منطقی ترین کار برای همه این است که واکسن را به محض دسترسی دریافت کنند.” خطر دریافت واکسن مورد نظر بسیار کم است و مشابه خطری است که افراد در زندگی روزمره خود دارند. به هر حال رانندگی عادی نیز در جاده خطرناک است ، اما اینکه مردم می گویند چون رانندگی خطرناک است ، ما سفر نمی کنیم درست نیست. بنابراین ، طبق گفته سازمان های تأیید کننده که اجازه توزیع عمومی این واکسن ها را در کشور می دهند ، خطر تزریق واکسن علیه تاج یک خطر کم و قابل قبول است و بنابراین اجازه می دهد واکسن وارد سیستم شود. داروساز کشور.

تنها راه برای پایان دادن به همه گیری قرن

دبیر کمیته اخلاق تحقیقات وزارت بهداشت با بیان اینکه نکته مهم چگونگی صحبت در مورد این خطرات است ، گفت: “گاهی اوقات در شبکه های اجتماعی و رسانه ها بحث” این خطرات به نوعی مطرح شده است. که مردم نگران آن بودند. “البته ، مردم حق دارند نگران شوند ، اما من به شما اطمینان می دهم نکته هوشمندانه این است که مردم به توصیه های متخصصان بهداشت گوش دهند ، آنها با دقت این موارد را بررسی می کنند و در صورت وجود واکسن را تجویز و تزریق می کنند. بخاطر داشته باشید که تنها راه پایان دادن به این همه گیری و نجات جان بسیاری از افراد واکسن زدن است. گرچه این واکسن می تواند خطرناک باشد ، اما خطر آن چنان کم است که می توان از آن چشم پوشی کرد.

ترس و امتناع از واکسیناسیون یک پدیده جهانی

شمسی کوشکی گفت: “هنوز نمی توان نظر قطعی در این باره داد ، اما در ابتدا لازم است واکسیناسیون کشورها انجام شود تا ببینیم چند درصد از افراد واکسن دریافت کرده اند.” البته ، در حال حاضر مسئله امتناع یا ترس از واکسیناسیون در بسیاری از کشورها وجود دارد. خوشبختانه تاکنون مقدار زیادی از این پدیده را در ایران پیدا نکرده ایم ، اما طی سالهای اخیر به دلیل برخی اطلاعات غلط و رویکردهای غیر علمی و بعضا شبه علمی در زمینه واکسیناسیون ، بدون داشتن اسناد علمی دقیق موجود ، برخی افراد مردم را از واکسیناسیون ترساندند. این مشکل در دوره Covid-19 شدت یافته است. بنابراین ، این مسئله یک پدیده جهانی است و یکی از نکات مثبت ما این بود که کمتر در ایران با این پدیده جهانی روبرو بودیم. در نتیجه ، در ایران ما توانستیم بیماری هایی مانند فلج اطفال را ریشه کن کنیم. در حال حاضر ، می بینیم که فلج اطفال به دلیل اجرای برنامه های واکسیناسیون در بین ایرانیان رخ نمی دهد. با این حال ، در یک نقطه از کشور ، فلج اطفال یک بیماری بزرگ بود.

وی ادامه داد: بنابراین وظیفه عمومی است که مردم را آگاه کرده و به آنها اطمینان دهیم که خطر واکسیناسیون بسیار کم است. با این حال ، یک داروی رایج می تواند در تعداد کمی از افراد واکنش هایی ، حتی موارد خطرناک ایجاد کند. اکنون ، این مسئله در واکسن با وضوح بیشتری نشان داده شده است. زیرا این واکسن به تعداد زیادی از افراد تزریق می شود و این تعداد نشان داده می شود. به همین دلیل است که عوارض جانبی واکسن کمی ترسناک تر به نظر می رسند ، اما در واقع ، هنگامی که محاسبات را دقیق انجام می دهیم و با جزئیات درباره آنها نظر می دهیم ، می فهمیم که خطر به اندازه احساس آن نیست.

واکسن های تاج ثبت شده در ایران در بسیاری از کشورها تزریق شده است

شمسی کوشکی تأکید کرد: تمام واکسن های تاج ثبت شده در ایران در بسیاری از کشورها استفاده و تزریق شده است. در عین حال ، در بعضی از کشورها برخی از افراد واکسن نمی زنند ، شاید به این دلیل است که گردش ویروس در برخی از کشورهای کوچک می تواند به قدری کم باشد که حتی یک نفر به دلیل بیماری عروق کرونا قلب نمی میرد. بنابراین ، تعادل سود و زیان تزریق واکسن به درجه خطر زمینه ای بستگی دارد. به عنوان مثال ، وقتی در کشورمان می بینیم که روزانه 300 تا 400 نفر به دلیل بیماری کرونا قلب می میرند ، این نشان دهنده گردش گسترده ویروس در جامعه است و نشان می دهد که خطر واکسیناسیون به طور قطع بسیار کمتر از خطر عفونت و مرگ تاج برای مردم ایران است ، به ویژه در گروه های پرخطر.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ، در بحث واکسن Astraznka ، خطر این واکسن برای گروه های مسن بسیار کمتر از خطر این واکسن برای جوانان است ، اما باید توجه داشت که خطر تزریق برای جوانان ناچیز است و بسیار کم است. ” باز هم تأکید می کنم که همه واکسن ها و همه داروها می توانند درصدی از عوارض جانبی داشته باشند و این در حال بررسی توسط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است. مطمئناً واکسن ها و داروهایی که عوارض جانبی بالایی دارند و باعث ایجاد مشکل در کشور می شوند به هیچ وجه مجاز نخواهند بود.

شمسی کوشکی گفت: پیشنهاد من این است که مردم به سیستم بهداشت و وزارت بهداشت اعتماد کنند و در صورت واکسن به آنها ، در شرایطی که واکسن کمی در دنیا وجود دارد و کشور تمام تلاش خود را برای تولید واکسن در کشور انجام می دهد ، این فرصت برای اطمینان و تأثیرپذیری از تبلیغات غیر علمی و شبه علمی در مورد واکسن ها است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا