اقتصادی

بازار ۲۰ میلیارد دلاری برق عراق برای ایران

یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی تهران می گوید بازار انرژی عراق یکی از مهمترین بازارهایی است که ایران می تواند در آن نقش داشته باشد ، اگرچه مرکزیت دولت محدودیت هایی را برای آن اعمال کرده است.

حمیدرضا صالحی در مصاحبه با مجله روز اظهار داشت: عراق هنوز از نظر زیرساخت برای تأمین انرژی محدودیت های جدی دارد ؛ بنابراین تأمین نیازهای آن در کشورهای همسایه به ویژه ایران یکی از گزینه هایی که دولت بغداد همیشه در سال های اخیر دنبال کرده است.

به گفته وی ، این نیاز به حدی بوده است که حتی در سال های اخیر ، دولت ایالات متحده صادرات برق ایران به عراق را از تحریم ها معاف کرده و اخیراً مجوز صادرات را در این منطقه به مدت یک ماه و نیم ادامه دهید.

یکی از اعضای اتاق نمایندگان تهران گفت که ایران در استفاده از این فرصت برای تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اداره کشور ناکام مانده است. پرداخت نمی کند و بنابراین دولت مجبور شده است که برای بازگرداندن درآمد به کشور راه حل های مختلفی را در نظر بگیرد. با این وجود ، اگر بخش خصوصی برق صادر کند ، بازگشت آن به کشور آسان تر خواهد بود.

صالحی با اشاره به ظرفیت بالای بخش انرژی در عراق تأکید کرد: برآورد ما این است که در این منطقه بازاری بین 10 تا 20 میلیارد دلار برای صادرات ایران به عراق وجود دارد. ‘عراق’. این تعداد بر اساس صادرات مستقیم برق و شامل صادرات خدمات فنی و مهندسی است. اما پیروزی در این بازار نیاز به طراحی یک برنامه بلند مدت و آمادگی برای رقابت با سایر کشورها دارد.

وی خاطرنشان کرد: این واقعیت که پس از سالها ما هنوز یک دفتر تجاری در عراق نداریم که بتواند اوضاع را رصد کند و بتواند فرصت هایی را برای فعالان اقتصادی ایران ایجاد کند ، نشان دهنده بی توجهی به توانایی های مهم کشور در این زمینه است. اما اگر برنامه ریزی به درستی انجام شود ، قطعاً فرصت ورود به این بازار قدرتمند را خواهیم داشت.

به گزارش مجله روز ، کاخ سفید با وجود تحریم های سنگین آمریکا علیه ایران ، صادرات برق ایران به عراق را در لیست معافیت های صادراتی قرار داده است.

با این حال ، به دلیل تحریم های بانکی ایران ، در بازگشت ارز صادراتی خود با مشکلات جدی روبرو شده است ، بنابراین در ماه های اخیر ناصر همتی ، رئیس کل بانک مرکزی ، دو سفر بار در بغداد برای دیدار با مقامات عراقی. ، مقدمات بازگشت این ارز به کشور را فراهم کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا