بین الملل

ژنرال باجوا در افغانستان به دنبال چیست؟

جنرال قمر جاوید باجوا ، رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان ، که سیاست خارجی این کشور را در قبال افغانستان مدیریت می کند ، در سفری غیر منتظره وارد کابل شد و با رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی دیدار کرد. در این جلسه ژنرال نیک کارتر رئیس ستاد ارتش انگلیس که در سفر ژنرال باجوا شرکت داشت ، حضور داشت.

به گزارش مجله روز ، مدتهاست كه با واسطه گری انگلیس كارهایی برای برگزاری این نشست در ارگ انجام می شود و ژنرال باجوا كه با نفوذترین چهره پاکستانی در جنگ افغانستان است ، برای حل مشكلات وی در مواجهه با اشرف غنی تلاش می كند. پیش از این ، حامد الله محب ، مشاور امنیت ملی افغانستان ، با کمک ژنرال نیک کارتر ، برای تسهیل دیدار در کابل با جنرال باجوا در بحرین دیدار کرد.

موضوعات جدی و ریشه دار که دو همسایه تاکنون نتوانسته اند آن را حل کنند ، تروریسم ، اختلافات مرزی ، روند صلح و آینده سیاسی افغانستان است.

به گفته ایندیپندنت ، ژنرال باجوا ، بزرگترین سرمایه گذار مالی ، سیاسی و مالی طالبان ، در روزهایی که این شهر در سوگ قتل عام 85 کودک دانش آموز سوگوار است به کابل سفر می کند و از آن زمان خشونت ها افزایش یافته است و دولت ایالات متحده نیز جدول زمانی خروج بدون قید و شرط نیروهای خود.

اشرف غنی ، که اسلام آباد را حزب اصلی در جنگ خونین کشورش می داند و طالبان را چیزی بیش از یک گروه نماینده وابسته نمی داند ، معروف است که از حمایت پاکستان از طالبان انتقاد می کند. تعداد اندکی از جلسات خارجی و داخلی نشان داده است که وی از پاکستان به دلیل حمایت از طالبان انتقاد نکرده است.

چند روز پیش رئیس جمهور افغانستان خطاب به عمران خان نخست وزیر پاکستان گفت که انتخاب دوستی و دشمنی دو کشور در دست پاکستان است و این کشور باید امروز تصمیم بگیرد. وی گفت: “اگر افغانستان ناامن باشد ، پاکستان ناپایدار خواهد بود و اگر پاکستان آسایش ما را بخواهد ، احساس راحتی می کند.” “انتخاب دوستی و دشمنی در دست شما است و در صورت دوستی ، افغانستان مایل است با افزایش همکاری بین کشورهای منطقه و جهان با پاکستان همکاری کند.”

چنین مواضعی ، که روایت دیگر رقبای پاکستانی درباره رابطه آن با تروریسم را تأیید می کند ، بر موقعیت پاکستان در افکار عمومی جهان به عنوان حامی افراط گرایی تأثیر گذاشته و رهبران نظامی و سیاسی آن را خشمگین کرده است. اولین خواسته پاکستان پایان دادن به انتقادات دولت افغانستان از پاکستان است و ژنرال باجوا با پیام بهبود روابط و اعتماد بین دو کشور به کابل سفر کرده است.

کاهش نفوذ هند ، گسترش روابط تجاری و همکاری های امنیتی و اطلاعاتی از دیگر خواسته های پاکستان است. اما شاید مهمترین خواسته پاکستان از دولت فعلی افغانستان امضای توافق نامه همکاری استراتژیک باشد. اگرچه افغانستان با بسیاری از کشورها از جمله انگلیس ، ایالات متحده و هند توافق نامه همکاری استراتژیک امضا کرده است ، اما این دو سند را به اتهام مداخله در امور داخلی این کشور با دو همسایه ایران و پاکستان امضا نکرده است.

در سالهای اخیر تلاشهایی برای نهایی کردن توافق صورت گرفته و افغانستان مقاومت نشان داده است.

طارق فرهادی ، مشاور سابق رئیس جمهور افغانستان گفت: “پاکستان می ترسد دشمنش در افغانستان باشد.” این دشمن تحریک طالبان پاکستان (TTP) یا هر گروه دیگری است. این کشور به دنبال یک توافق نظامی با افغانستان است که هیچ کس ندیده است. پذیرش مفاد این سند ممکن است برای افغانستان دشوار باشد. به عنوان مثال پاکستان می خواهد بتواند دشمن خود را در خاک افغانستان دنبال کند. پذیرش این سند دشوار است یا مثلاً می خواهد نیروهای مرزی افغانستان را تشکیل دهد. برای اینکه دو کشور این توافق را بپذیرند ، باید اعتماد متقابل شکل گرفته و شناخت دشمن روشن باشد. “دشمن کیست که باید در قلمرو دیگری تعقیب شود؟”

اما خواسته های افغانستان از پاکستان بی اهمیت نیست. اولین نکته اشرف غنی این است که اسلام آباد به جنگ اعلانی که از طریق طالبان به دولت خود تحمیل کرده است پایان خواهد داد. وی خواستار آتش بس دائمی ، گفتگوهای ایجاد صلح ، یک توافق سیاسی با طالبان و ادغام این گروه در جمهوری شد و گفت پاکستان می تواند نقش اساسی داشته باشد.

ارگ ریاست جمهوری همچنین بیانیه ای در مورد دیدار ژنرال باجوا و اشرف غنی صادر کرد: “در این جلسات روند صلح ، روابط افغانستان و پاکستان ، نقش پاکستان در روند صلح ، صلح و پایان خشونت در افغانستان مورد بحث قرار گرفت.” رئیس جمهور غنی تأکید کرد که نقش کشورهای منطقه به ویژه پاکستان در برقراری صلح و تأثیرگذاری بر طالبان بسیار مهم است و دو کشور همسایه چاره ای جز احترام به یکدیگر ندارند ، از یک همسایگی خوب و همکاری اقتصادی برخوردارند. “

شاید نگاه کردن به وضعیت از روی یک عکس رسمی که توسط ارگ منتشر شده بسیار دقیق نباشد ، اما گاهی اوقات یک عکس می تواند بسیار قابل توجه باشد. در عکسی که ارگ ​​به اشتراک گذاشته است ، رئیس ستاد ارتش انگلیس تلاش می کند تا اوضاع را توضیح دهد ، اشرف غنی حتی به ژنرال باجوا که در کنار رئیس آژانس اطلاعات ارتش پاکستان (IISI) نشسته است نگاه نمی کند و ژنرال باجوا خمیازه می کشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا