اقتصادی

جابجایی شروع شد؛ اجاره‌ها بالا رفت + نرخ ها

فصل جابجایی مستاجر با افزایش اجاره بها در تهران همراه بوده و علی رغم افزایش 25 درصدی در قراردادهای نوسازی ، اجاره بها در برخی از محله ها بیش از 70 درصد افزایش یافته است.

به گزارش مجله روز ، فصل جابجایی خانه های استیجاری امسال با کاهش فروش در بازار مسکن همراه بوده است که خود را به صورت افزایش قیمت در بازار اجاره نشان داده است. اگرچه آمارهای رسمی نشان می دهد که اجاره در تهران طی سال گذشته 32٪ افزایش یافته است ، اما گزارش های میدانی حاکی از افزایش 50-70٪ در مناطق پرتقاضا است. در مناطق چهار و پنج که معمولاً بیشترین معاملات فروش را به خود اختصاص می دهند ، نرخ اجاره گاهی تا 70٪ یا حتی بیشتر افزایش یافته است.

برخی از مستاجران در غرب تهران می گویند اجاره بها از جولای سال گذشته دو برابر شده است. در شرق تهران مانند تهرانپارس و نارمک شاهد جهش نرخ اجاره هستیم. مشاهده آگهی های املاک و مستغلات نیز حاکی از افزایش چشمگیر قیمت اجاره بها نسبت به جولای سال گذشته است.

به نظر می رسد افت فروش به صورت بالا بودن قیمت اجاره بوده است. به دلیل افت ساخت و ساز ، واحدهای جدید زیادی در بازار اجاره وجود نداشته است و البته صاحبخانه ها تمایلی به اجاره آپارتمان خود ندارند. موجرانی که قبلاً واحدهای خود را اجاره کرده اند ، گاهی اوقات تا دو برابر سال قبل اجاره تعیین کرده اند. در همین حال ، ستاد تاج ملی از افزایش 25 درصدی اجاره سالانه در تهران خبر داده و معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید این سیاست به قراردادهای تمدید پاسخ داده است.

ولی کف بازار به خوبی با دستورالعمل ها متناسب نیست. مقایسه جدول قیمت پیشنهادی سال گذشته که به مجله روز ارسال شده است ، تفاوت تغییرات قیمت امسال نسبت به سال گذشته را به وضوح نشان می دهد.

متغیرهایی مانند تورم ، افزایش قیمت مسکن و نرخ سود بانکی بر بازار اجاره تأثیر می گذارد. این سه شاخص در طول سال گذشته اثرات تورمی بر بازار اجاره داشته است. تورم به 42 درصد رسیده است ، نرخ رشد سالانه قیمت مسکن در تهران در اردیبهشت ماه امسال 70 درصد بوده و نرخ سود بانکی رسما از 18 درصد فراتر نرفته است. در این حالت ، مالکان ترجیح می دهند ماهانه اجاره بیشتری دریافت کنند تا سپرده بیشتر.

از سوی دیگر ، قیمت مسکن از پایان سال 2017 465 درصد افزایش یافته است ، در حالی که طبق اعلام بانک مرکزی ، نرخ رشد درآمد در مدت مشابه 90 درصد بوده است. تجربه نشان می دهد که نرخ رشد اجاره به تدریج با قیمت خانه متعادل می شود.

دولت سال گذشته تسهیلات انبار مسکن را برای کمک به مستاجران معرفی کرد که امسال آنها را تصویب کرد. به گفته مستاجرها در تهران 70 میلیون تومان در کلانشهرهای دیگر 40 میلیون تومان و در سایر شهرها 25 میلیون تومان وام اجاره ای با نرخ سود 13 درصد است. حدود یک هفته دیگر ، روند پرداخت تسهیلات برای اولین افرادی که اسناد خود را در سیستم tem.mrud.ir ثبت می کنند ، آغاز می شود.

سال گذشته به دلیل ناهماهنگی درگاه وزارت راه و شهرسازی با کارت های بانکی بانک ها ، روند پرداخت این تسهیلات به قدری طولانی بود که در بسیاری از موارد عملاً کارایی خود را از دست داد. امسال اما به گفته محمود محمودزاده ، معاون وزیر راه و شهرسازی ، روند پرداخت تسهیلات تسریع می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا