بین الملل

بررسی ۵ دروغی که بایدن درباره افغانستان گفت

عبدالباری عطوان ، سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم ، در سرمقاله ای نوشت: این نیز ضربه ای است به فروپاشی نهایی نظریه غرب در 30 سال گذشته و ماهیت استفاده از نیروی نظامی. برای براندازی “دیکتاتوری” و جایگزینی آن با سیستم دموکراتیک مبتنی بر تمدن غربی.

رسانه های غربی و به ویژه رسانه های آمریکایی در آزمون افغانی شکست خوردند وقتی بر مسائل دوجانبه در افغانستان تمرکز کردند که ما آنها را بی اهمیت نمی دانیم ، مانند نگرانی از وضعیت زنان پس از بازگشت قریب الوقوع افغانستان. دولت طالبان. فروپاشی چشمگیر است چه چیزی ما را به یاد سرنوشت همه امپراتوری ها و آخرین امپراتوری های شوروی و انگلیس پس از شکست های مشابه می اندازد و کجا؟ در افغانستان و به طور کلی خاورمیانه. اگر ایالات متحده نگران آینده مردم افغانستان بود ، نه فقط زنان ، آنقدر مضطرب از افغانستان فرار نمی کرد که مزدوران خود را رها می کرد.

ما سخنرانی دیروز جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را دنبال کردیم که 20 دقیقه به طول انجامید و رسوایی در محتوای آن کمتر از آنچه در فرودگاه کابل اتفاق افتاد نبود.

مردی که مسئول بازیهای مضحک آخرین روزهای حکومت مستقیم کشورش بر افغانستان از طریق “مزدوران” بود ، با فرض اینکه افکار عمومی در داخل و خارج از ایالات متحده در جریان است ، از مسئولیت و انواع دروغ و فریب فرار کرد. و حافظه کمی داشت

دروغ اول: وقتی او گفت که ماموریت نیروهای آمریکایی در افغانستان ایجاد دولت نبوده و این اوج دروغ و فریب است. بازگشت سریع به سخنان جورج دبلیو بوش ، رئیس جمهور سابق ، که اولین گلوله جنگی را که در اکتبر 2001 به افغانستان حمله کرد ، شلیک کرد و این “پیروزی” بزرگ هزاران روزنامه نگار و تلویزیون را پوشش داد و زنان افغان بدون حجاب آن زمان را نشان داد. یا مردان بدون ریش و وعده های خاص برای ایجاد دموکراسی لیبرال و مشابه برای کسانی که آن لحظات را دنبال کردند ، بایدن را دروغگو می کند.

افسانه دوم: وقتی بایدن گفت: “ما به آنها این فرصت را دادیم که سرنوشت خود را تعیین کنند و ما نمی توانیم به آنها” اراده “بدهیم تا برای آینده خود بجنگند و سربازان آمریکایی نمی توانند در جنگی کشته شوند که نیروهای افغان نمی خواهند در آن شرکت کنند. . “این یک دروغ و تهمت بی سابقه است. ارتش افغانستان در “شب بدون ماه” سقوط کرد. زیرا ایالات متحده نمی خواهد ارتش ملی قوی بسازد ، همانطور که در چندین کشور مانند عراق ، لیبی و ویتنام اتفاق افتاده است. بلکه خواهان ارتش های مزدور است که در اثر فساد ویران شده اند. دکترین جنگی ارتش افغانستان برای حفاظت از اشغال کشورش و تغییر هویت ملی و مذهبی آن چیست؟

دروغ سوم: چگونه بایدن می گوید که نمی تواند به مزدوران افغان اراده بدهد تا برای آینده آنها بجنگند و در عین حال فراموش کند یا فراموش کند که در طرف دیگر این اراده (طالبان) وجود دارد. اراده ای که ایالات متحده را شکست داد ، دست نیافتنی است ، به ویژه اگر از قدرت طالبان ناشی شود.

افسانه 4: اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان را مسئول سقوط سریع می داند زیرا خانواده او و او از کشور فرار کردند ، و این درست است. اما ارتش آمریکا اولین کسی بود که فرار کرد و این تصمیم بایدن بود. بنابراین ایالات متحده اشرف غنی و کرزی سلف خود را برای رهبری کشور انتخاب نکرد و در انتخابات تقلب نکرد تا آنها را پیروز کند؟ هر دو تبعه این کشور هستند و در ایالات متحده بیشتر از افغانستان زندگی کرده اند.

افسانه پنجم: در طول بیست سال اشغال ، دولتهای امریکایی تمایلی به ایجاد حکومت خوب در افغانستان نداشتند و منافع مردم افغانستان را در اشغال خود در اولویت قرار ندادند. فساد برجسته ترین عنوان این دوره بود.

ارتش افغانستان ، که ایالات متحده بیش از 100 میلیارد دلار برای تجهیز و آموزش هزینه کرد ، مشابه ارتش “جعلی” عراق بود و ده ها هزار سرباز جعلی در لیست های خود به دست آوردند. به او سربازان “واقعی” را از ارتش جدا کرد و به طالبان پیوست یا سلاح های خود را در بازار سیاه برای تغذیه فرزندان خود می فروشد.

آنچه در فرودگاه کابل اتفاق افتاده ، مایه ننگ تاریخ غرب ، به ویژه ایالات متحده است. بنابراین مراکز بزرگ تحقیقاتی غرب کجا هستند؟ کجا هستند سرویس های اطلاعاتی آمریکا که بیش از 17 نفر هستند و بودجه سالانه آنها صدها میلیارد است و چرا این فروپاشی اولیه را پیش بینی نمی کردند و توصیه می کردند اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از آنها انجام شود؟

این نیاز به هوش زیادی ندارد. آنچه 46 سال پیش در فرودگاه سایگون رخ داد ، بدیهی است. اما حماقت آمریکا از همه مرزها فراتر رفته و بسیاری را در جهان عرب و برخی از کشورهای جهان سوم کور کرده است. از طالبان برای افشای آن تشکر می کنم.

پیروزی طالبان بسیار بیشتر از “ویت کنگ” (جبهه آزادی ملی) در ویتنام است. به یک دلیل ساده. از آنجا که ایالات متحده با امپراتوری بزرگ شوروی می جنگید ، در حالی که آنها در افغانستان با یک جنبش اسلامی مبارزه می کردند که فقط اراده و عزت مرگ را داشت تا کشور خود را از تجاوزگران آزاد کند و به آنچه می خواست برسد. ایالات متحده و متحدان عرب آن و اسرائیلی ها در فلسطین اشغالی باید شکست خود را بپذیرند … “

311311

دکمه بازگشت به بالا