اقتصادی

منافع ۲۵ هزار میلیارد ریالی عدم خاموشی برای صنایع خریدار برق سبز

مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: منافع عدم خاموشی برای صنایع خریدار برق سبز بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد ریال است.

به گزارش مجله روز، علی نقوی گفت: منافع حاصل از خرید برق سبز برای مشترکین صنعتی از محل عدم قطعی برق بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد ریال شد.

وی افزود: براساس دستورالعمل توسعه مبادلات برق در بورس انرژی ایران که توسط وزیر نیرو ابلاغ شده است مشترکینی که از طریق تالار برق سبز اقدام به تامین برق مورد نیاز خود کنند مشمول مدیریت مصرف نشده و به میزانی که از بورس خرید داشته باشند در برنامه‌های خاموشی قرار نمی‌گیرند.

نقوی تصریح کرد: پس از اتمام دوره تحویل شهریور بورس انرژی براساس استعلام صورت گرفته از مشترکین خریدار برق سبز در بورس مشخص شد بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد ریال منافع حاصل از قرار نگرفتن در برنامه مدیریت مصرف نصیب خریداران برق سبز شده است.  

وی مبنای محاسبه این منفعت را اعلام شرکت‌های خریدار برق سبز دانست و گفت: مبنا اعلام این شرکت‌ها مقایسه عملکردشان با مدت مشابه سال قبل بوده است؛ بدین معنا که اگر این برق را خریداری نمی‌کردند و در برنامه‌های مدیریت مصرف قرار می‌گرفتند چه مقدار عدم النفع ناشی از توقف تولید داشتند.

مدیرعامل بورس انرژی اظهار داشت: آمار معاملات برق سبز برای دوره تحویل تیر، مرداد و شهریور گذشته حاکی از آن است که بیش از ۱۲۸ میلیون کیلووات ساعت برق به ارزش ۳ هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال توسط ۴۶ مشترک در فصل تابستان خریداری شده و صنایع فولادی و معدنی خریداران عمده برق تجدیدپذیر تحویل تابستان بودند.

طبق اعلام بورس انرژی، وی افزود: همچنین ۹۴ درصد از میزان برق خریداری شده متعلق به ۱۲ شرکت فعال معدن و فولاد بوده است.

گفتنی است؛ تالار برق سبز بورس انرژی ایران یکم خرداد ۱۴۰۲ راه اندازی شد و تاپایان شهریور ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۳۶ میلیون کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر به ارزشی بیش از ۳۵۰۰ میلیارد ریال معامله شده است.

در تالار برق سبز بورس انرژی ایران برق تولیدی نیروگاه‌های تجدید پذیر با دوره تحویل ماهانه یا عرضه‌های فیزیکی قابل‌ معامله است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به پوشش اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد می‌پردازم. با داشتن دانش عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در حوزه اقتصاد، تمام تلاشم را می‌کنم تا بهترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا