اقتصادی

احتمال کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودروهای وارداتی

به دنبال پیشنهاد مجلس شورای اسلامی برای آزادسازی واردات خودرو ، انتظار می رود علاوه بر متعادل سازی بازار خودرو ، کاهش 50 تا 80 درصدی قیمت خودروهای وارداتی نیز شکل گیرد. فرصتی که هر ایرانی می تواند خودرویی با کیفیت ، متناسب با درآمد و توزیع عادلانه فرصت ها بدست آورد ، یکی از مواردی است که به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ، می توانید محتوای ماده 4 را بشنوید.

به گزارش مجله روز ، هنوز بحث هایی درباره آزادسازی واردات خودرو وجود دارد. موضوعی که اخیراً در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و منتظر تصویب است. مجلس در تلاش است تا با تصویب طرح واردات خودرو ، درآمد حاصل از این بازار را حذف کرده ، بازار را سازماندهی کرده و موج قیمت را آرام کند.

در شرایط ممنوعیت واردات ، خودروهای چینی تنها گزینه کسانی هستند که خودروهای خارجی می خواهند ، اما با برداشته شدن این ممنوعیت ، بسیاری از شرکت ها و خودروهای دیگر وارد بازار ایران می شوند.

این طرح مجلس که در مرحله نهایی با تصویب اولیه کمیسیون صنایع و معادن مجلس به تصویب رسیده است و “شوک جدیدی برای بازار خودرو” نامیده می شود ، در اصلاحیه ماده 4 ذکر شده است که “هر شخص حقیقی یا حقوقی را می توان برای صادرات خودرو ، قطعات خودرو ، سایر کالاها یا خدمات مربوط به صنایع مختلف پیشرانه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز به واردات خودروهای تمام برقی ، هیبریدی یا بنزینی و بنزینی با برچسب های انرژی B و بالاتر یا دارای درجه ایمنی سه “ستاره و بالاتر ، بر اساس گواهینامه های استاندارد معتبر ، معادل ارزش صادراتی آنها”.

شورای نگهبان به بند 4 طرح ساماندهی خودروها ، براساس واردات محصولات هیبریدی با تعرفه صفر ، مطابق بندهای 8 و 9 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و در نتیجه برخلاف بند 1 ماده 110 اشاره کرد. قانون اساسی برگشت. سرانجام ، در پی اعتراض ، کمیسیون صنایع این ماده را با اصلاحاتی در چارچوب “آزادسازی مشروط واردات” تصویب کرد. در نتیجه ، هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند در مقابل خودرویی را به دو روش وارد کند صادرات کالا یا واردات بدون انتقال ارز عمل کنید.

در همین رابطه ، روح الله ایزدخواه ، یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که موضوع واردات خودرو در دستور کار مجلس قرار گرفته و در قالب واردات خودرو تحت نظارت است. این آزادسازی مطمئناً از رانت های زیادی جلوگیری می کند ، اما به گونه ای انجام می شود که تولیدکنندگان داخلی ما مشکلی نخواهند داشت و در واقع کنترل بازار و کاهش چشمگیر قیمت ها بیشتر خواهد بود.

به گفته وی ، در این طرح هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند خودروهای وارداتی و وارداتی را داشته باشد باید دارای سطح کیفی باشد. علاوه بر این ، تعداد خودروهای وارداتی با کمبود عرضه و با کمک شورای رقابت تعیین می شود. شورای رقابت هر شش ماه یکبار وضعیت بازار را بررسی می کند و عدم عرضه را اعلام می کند و بر این اساس واردات را تأیید می کند. در این طرح ، شرایطی که دولت ها برای ایجاد رانت ایجاد کرده بودند (که فقط واردات توسط نماینده انحصاری خودروساز خارجی انجام می شود) حذف شده است. تاکید می شود که این واردات بر ارزهای خارجی در کشور فشار وارد نمی کند و از محل صادرات یا با ارز خارجی بدون مبدا انجام می شود.

این فرصت را برای دریافت یک ماشین با کیفیت متناسب با درآمد و توزیع عادلانه فرصت ها وعده می دهد

در همین راستا ، مهدی دادفر ، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت وگو با مجله روز ، اظهار کرد: این فرصت را برای هر ایرانی فراهم می کند تا خودروی متناسب با درآمد و کیفیت 85 استاندارد و همچنین توزیع عادلانه فرصت ها را برای دارای ماشین مناسب و به روز گوش کن؛ اما آیا نمایندگان مجلس باید قصد شکستن انحصار مطلق بازار را داشته باشند یا راه اندازی شود؟

وی افزود: در صورت تصویب این طرح توسط مجلس ، می تواند بازار خودرو را به خوبی کنترل کرده و از انحصار خارج کند. این مصوبه یکی از مترقی ترین و محبوب ترین مصوبات مجلس شورای اسلامی است که می تواند از التهاب بازار خودرو بکاهد. این طرح واردات را برای همه به رسمیت نمی شناسد و انحصار ندارد. از سوی دیگر ، تاکید می شود که تعهدات مبادله ای جدیدی برای دولت ایجاد نمی کند و واردات را با استفاده از منابع ارزی خارج از کشور به رسمیت می شناسد.

کاهش 50 تا 80 درصدی قیمت خودروهای خارجی در سایه آزادسازی واردات

دادفر افزود: آنچه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص واردات خودرو تصویب کرده بسیار مطلوب است و نتیجه آن کاهش 50 تا 80 درصدی قیمت خودروهای خارجی در بازارهای خارجی است. علاوه بر کاهش شدید قیمت ها در بازار خودروهای خارجی ، واردات خودروها منجر به راه اندازی حرکت مدیریت هزینه برای خودروسازان داخلی و ایجاد تعادل در قیمت خودروهای تولید شده توسط آنها خواهد شد. در حال حاضر قیمت خودروهای وارداتی با قیمت خودروهای داخلی بسیار فاصله دارد و قیمت این خودروهای خارجی را می توان با 70 یا 75 هزار دلار مقایسه کرد در حالی که نرخ ارز آزاد 25 تا 27 هزار تومان است.

این مقام صنعت تاکید کرده است: واردات خودرو قیمت خودروهای داخلی را به قیمت خودروهای داخلی نزدیک می کند. خودروسازان داخلی نیز سعی خواهند کرد مدیریت هزینه را به عهده بگیرند ، که بسیار مهم است و بازار رقابتی خواهد بود. انتخاب در اختیار مردم و مشتری است تا خودرو را با توجه به سلیقه و درآمد خود انتخاب کنند.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ، مقامات دولتی مجبورند راه های اقتصادی و تجاری را باز کنند تا مردم حق انتخاب و مدیریت مشکل خودرو را داشته باشند تا همه خانواده های ایرانی بتوانند آن را تهیه کنند. خودروی مورد نظر بدون صف و بدون خروج دخالت دولت برای خرید در صف بمانید.

دادفر خاطرنشان کرد: تنها ابهامی که از این طرح باقی مانده تبصره 2 است که تعداد واردات واگذار شده به شورای رقابت را تعیین می کند. عملکرد شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در حلقه معیوب سالهای اخیر رفتار منفی خود را به دلیل قیمتهای مرتب و سرریز اجاره بها در جیب بسیاری نشان داده است که منجر به ضررهای انباشته شده برای خودروسازان شده است. به

افزایش رقابت و محدودیت حاشیه سود واردات

در همین رابطه ، فربد زاوه ، فعال در صنعت خودرو نیز معتقد است که اعلام کاهش 50 تا 80 درصدی قیمت خودروها در صورت آزادسازی واردات ، موجی متضاد از شادی و نگرانی را ایجاد کرده است. در حالی که این کاهش احتمالاً برای خودروهای بازار در نظر گرفته شده و محدود به واردات جدید نیست ، اما از توجه به برخی نکات معاف نیست. در پیش نویس جدید این فرمان ، واردات خودروهای فرسوده تا سه سال مجاز بود ، اما متعاقباً حذف شد. واردات نیز برای همه ایرانیان رایگان است و وزارت صمت مجاز نیست آنها را به بهانه نمایندگی و خدمات محدود کند. علاوه بر این ، نیازی به خرید ارز در شبکه بانکی نیست و می توان آن را با ارز مردم اجرا کرد.

وی افزود: واقعیت این است که اگر تنها شرط اول برآورده شود ، خودروهای میلیارد دلاری موجود در بازار بیش از 50 درصد کاهش می یابد. لازم به ذکر است که نرخ برابری در محاسبه تعرفه 4200 تومان است و تعرفه موثر گمرکی برای واردات کالا عملاً از 15 درصد نرخ واقعی خرید ارز فراتر نمی رود. بنابراین ، کاهش قیمت خودروهایی مانند لندکروز یا کمری 2008 در غیاب محدودیت های حجم موتور و واردات دست دوم قطعی است.

زاوه افزود: این امر رقابت را نیز بطور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد و بنابراین حاشیه سود واردکننده مانند سال 2006 به حدود سه تا پنج درصد محدود می شود و قیمت خودروهای جدید احتمالی وارداتی بین 15 تا 25 درصد کمتر از خودروی دوم خواهد بود. انواع دست موجود در بازار. ” تورم در بازار خودرو از ابتدای سال جاری بالای 30 درصد بوده است و احتمالاً این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

این فعال صنعتی تأکید کرد: حتی اگر واردات اجرایی شود و شورای رقابت از قدرت اعطا شده توسط این قانون سوء استفاده نکند ، خودرو تا تابستان آینده وارد بازار نمی شود و اعمال این قانون بر قیمت مطلق تأثیر نخواهد گذاشت. ، اما قیمت نسبی تابستان آینده. “در بهترین حالت ، مشتری ایرانی مبلغ بیشتری نمی پردازد. در واقع ، تأثیر رهایی بازار از فساد در قطعات خودرو و خودروسازان کشور با سوء مدیریت کشور در کسری بودجه و بودجه و در نهایت تنها تورم در کشور جبران می شود. بخش خودرو بسیار کمتر از تورم عمومی خواهد بود. همانطور که قبلاً در 1989 و 2005 اتفاق افتاده بود ، پس از آزادسازی واردات ، قیمت خودروهای موجود به شدت کاهش یافت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا