بین الملل

طالبان: مسئولان قبلی پول مردم افغانستان را دزدیدند

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در قطر، که آنها را از بانک ها گرفته بود، گفت: “متاسفانه قبل از اینکه آنها به قدرت برسند، خزانه و نیمکت های دولت خالی بود.” با این حال ما همچنان از منابع خودمان مانند گمرک و مالیات به کارمندان و برخی وزارتخانه ها حقوق پرداخت می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برخی کشورها وعده کمک مالی به افغانستان داده اند، گفت; این کمک رسیده یا چقدر رسیده است؟ آیا کشورهای غربی قصد دارند به شما فشار بیاورند؟ او گفت: “بله، آنها می خواهند ما را در تنگنای مالی قرار دهند.” یک بحران انسانی در افغانستان وجود دارد. زمستان سختی در پیش داریم. کمک باید فوراً برسد، زیرا مردم افغانستان در وضعیت بسیار دشواری قرار دارند.

شاهین در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم کفایت طالبان در برابر داعش در افغانستان گفت: مسئله داعش مشکلی نیست که طالبان نتوانند بر آن غلبه کنند. به نظر ما داعش گروه مهمی نیست. طالبان این قدرت را دارند که با آنها بجنگند و تمام بازی ها و نقشه های آنها را شکست دهند. تبلیغات علیه مردم افغانستان و طالبان به نفع داعش بوده است و اگر این تبلیغات تمام شود، می بینید که مشکل داعش زودتر حل می شود. آنچه داعش می خواهد با شورش و حمله به یک دولت اسلامی انجام دهد، قابل درک نیست. به گفته داعش، آنها هم حکومت اسلامی می خواهند. نظام اسلامی وجود دارد. در زمان اشغال، آنها این حملات را به مهاجمان سازماندهی نکردند.

شاهین در مورد تحصیل دانش آموزان بعد از صنف ششم در افغانستان گفت: “دانش آموزان حق دارند طبق شئونات اسلامی درس بخوانند و کار کنند. ما این موضوع را تطبیق کرده ایم، در برخی ولایات در حال اجراست”.

وی خاطرنشان کرد که طرح طالبان انتقال مسالمت آمیز قدرت قبل از ورود به کابل در 15 اگست بود، اما فرصتی برای آن وجود نداشت. این اتفاق به این دلیل بود که ما ناگهان وارد کابل شدیم و رژیم کابل به یکباره همه چیز را ترک کرد. باید مکانیزمی را برای دختران دبیرستانی از صفر شروع می کردیم. با سازوکارهای ایجاد شده در برخی استان ها، دختران آموزش خود را از دبیرستان آغاز کردند.

شاهین با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها با طالبان ارتباط دارند، گفت: «ما با سفرای 15 کشور اروپایی ملاقات کرده‌ایم و آنها به طور جمعی به ما گفته‌اند که با شما همکاری خواهیم کرد.» وزیر امور خارجه چین همچنین با امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان دیدار و گفتگو کرد. وزیر چین در این دیدار اعلام کرد که قصد دارند با طالبان همکاری کنند.

وی افزود: همچنین با توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان همکاری کرده و در آینده نزدیک با وی دیدار خواهیم کرد. در واقع همه کشورها طوری با طالبان همکاری می کنند که گویی آنها را رسماً به رسمیت می شناسند، اما ظاهراً اینطور نیست. اگر به این رویه نگاه کنید، وضعیتی را خواهید دید که در آن به طور رسمی رهبری طالبان را به رسمیت می شناسند.

شاهین در پاسخ به سوالی درباره رویکرد طالبان در قبال ترکیه گفت: “مردم ترکیه مسلمان هستند، آنها برادران ما هستند. ما می خواهیم روابط بسیار نزدیکی با ترکیه داشته باشیم. ما می خواهیم در هر زمینه ای با ترکیه همکاری کنیم. بازرگانان ترک به اینجا می آیند و شروع به کار می کنند. پروژه های سرمایه گذاری آنها. نه تنها به آموزش خوب نیاز است، بلکه به هوشیاری و فداکاری آنها نیز نیاز است. درخواست ما این است که کارآفرینان ترک را در اینجا ببینیم. پس بیایید شاهد بهاری بین افغانستان و ترکیه باشیم.

311311

دکمه بازگشت به بالا