بین الملل

وزیرخارجه لبنان: عذرخواهی ضروری نیست؛ دولت اشتباهی نکرده است

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه لبنان تاکید کرد که دولت از اظهارات جورج قارداهی، وزیر اطلاع رسانی بی اطلاع است. دولت از اظهارات خود عذرخواهی نمی کند زیرا دولت اشتباه نکرده است و اظهارات آن قبل از تشکیل دولت بوده است.

بوهبیب گفت: “ما می خواهیم روابط خوب و حتی قوی با عربستان سعودی داشته باشیم، اما باید به وضوح بدانیم که آنها چه می خواهند و آیا ما ظرفیت پاسخگویی به این خواسته ها را داریم یا خیر. ما مذاکره را به دیکته ترجیح می دهیم.” ما دو کشور مستقل هستیم و در طول تاریخ با هم همکاری داشته ایم.

وی در خصوص احتمال استعفای قردهی گفت: مشخص نیست که استعفای وی در این مرحله اختلافات با عربستان را حل کند، هرچند برای سایر بخش های شورای قرضهی کافی است. همکاری خلیج فارس.

وی تاکید کرد: قبل از بحران ما هیچ مذاکره‌ای با عربستان سعودی نداشتیم، سفیر عربستان هرگز رابطه خاصی با ما در اینجا نداشت. او با بسیاری از سیاستمداران لبنانی در ارتباط بود، اما با ما ارتباط نداشت. اگر آنها قبلا هیچ تماسی برقرار نکرده بودند، دوست دارید امروز چگونه با هم در تماس باشید؟ آنها با هرگونه تماس با مقامات دولتی مخالفند.

حبیب گفت: «نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان مشتاق دیدار با وزیر خارجه عربستان در کنفرانس تغییرات آب و هوایی در گلاسکو، اسکاتلند بود، اما من فکر نمی‌کنم سعودی‌ها برای آن آماده باشند». من با وزیر خارجه عربستان در بلگراد دیدار کردم و با هم احوالپرسی کردیم اما او از برگزاری این دیدار خودداری کرد.

در همین حال، یک منبع دیپلماتیک اتحادیه عرب به روزنامه لبنانی النهار گفت: “مقامات لبنان مسئول عدم واکنش مناسب و سریع به بحران هستند. بیانیه وزیر اطلاعات. حزب الله در حال تصمیم گیری است. در حال حاضر در لبنان است. و این موضوعی که همه را نگران می کند، همه ما می خواهیم به لبنان کمک کنیم، اما تسلط حزب الله در تصمیم گیری در لبنان کمک به لبنان را دشوار می کند.

این منبع گفت: «اتحادیه عرب قصد ندارد لبنان را به حاشیه راند یا رها کند، بلکه تا آنجایی که می‌توانیم به لبنان کمک می‌کند، اما لبنان باید اظهارات شفاف و عملی بدهد».

311311

دکمه بازگشت به بالا